Nu al meer vuurwerk verkocht dan vorig jaar.

densta

VWC lid
Er is nu al 3 tot 5 procent meer vuurwerk ingekocht dan vorig jaar in deze periode, stelt de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN). Dat schrijft Metro.

Vorig jaar werd in totaal voor 70 miljoen euro aan vuurwerk gekocht. Nu is al meer vuurwerk ingekocht, via folders en websites. De verkoop ziet er dan ook goed uit, vindt BPN. De meeste mensen slaan hun slag namelijk rond de kerstdagen. Op internet of bij bouwmarkten.

Vooral cakes, waarin meerdere buisjes met siervuurwerk zitten, zijn dit jaar populair. Met siervuurwerk maakt de branche ook de meeste winst.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederla...l-meer-vuurwerk-verkocht-dan-vorig-jaar.dhtml

De verkoop van vuurwerk lijkt niet te lijden onder de crisis. In de voorverkoop is al 3 tot 5 procent meer vuurwerk verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN). .

'Mensen lijken te denken: dit feestje laten we ons niet afpakken', zegt de woordvoerder van BPN. De vereniging kan nog niet inschatten of Nederlanders dit jaar evenveel gaan besteden aan vuurwerk als in 2011. Toen werd in totaal voor 70 miljoen euro aan knallers en siervuurwerk gekocht.

De vuurwerkbranche promoot samen met het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap het gebruik van veiligheidsbrillen bij het afsteken van vuurwerk. Er zijn meer dan een miljoen vuurwerkbrillen verspreid. Die worden voor een klein bedrag verkocht of gratis uitgedeeld op basisscholen, zoals deze week in Rotterdam.

Bron

Ondanks crisis koopt consument meer vuurwerk.

De verkoop van vuurwerk zit in de lift. Ondanks de crisis zijn er dit jaar al 3 tot 5 procent meer vuurpijlen, sierfonteinen en rotjes verkocht, zo stelt de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN), de vereniging van bedrijven die werken met vuurwerk.

Vorige jaar werd in totaal voor zeventig miljoen euro aan vuurwerk gekocht door consumenten. “Nu is al meer vuurwerk door consumenten ingekocht via folders en websites”, zegt Leo Groeneveld van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland (BPN). “De verkoop ziet er goed uit. De meeste consumenten slaan hun slag rond de kerstdagen. Zeker als tweede kerstdag druilerig is, kruipen ze achter de computer om vuurwerk uit te zoeken.” Tegelijkertijd blijft de verkoop in bijvoorbeeld ijzerwinkels en bouwmarkten populair. “De echte liefhebbers willen graag rondstruinen en het aanbod bekijken.”

Vooral cakes, waarin meerdere buisjes met siervuurwerk zitten, zijn dit jaar populair. Luchthuilers - zoals de gillende keukenmeid – zijn uit de tijd, evenals voetzoekers. “Siervuurwerk is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden. De regelgeving is veranderd. In 1994 mocht in een sierpot maar 40 gram kruid worden verwerkt. Nu is dat 500 gram. We kunnen hierdoor veel mooiere effecten creëren.”

Met siervuurwerk maakt de branche ook de meeste winst. “Dat is veel ingewikkelder om te maken en dus ook veel duurder.” Vuurwerk moet aan steeds meer veiligheidseisen voldoen, stelt Groeneveld. Het BPN werkt daarnaast samen met het Nederlands Oogheelkundig Genootschap (NOG) om het gebruik van veiligheidsbrillen bij het afsteken van vuurwerk te stimuleren.

bron

Niet zo gek dat je omzet stijgt als de hoogte van de prijzen ook stijgen.
Of er daadwerkelijk meer vuurwerk is verkocht, valt dus niet te achterhalen.

Denk toch eens een keer niet zo door en geniet er nu eens van dat het een redelijk positief bericht is en dat iedereen die de krant leest denkt dat de populairiteit van vuurwerk dus zeker niet afneemt en zij zich niet meer zo snel geroepen voelen om te klagen omdat ze denken dat het zinloos is. Zo kun je het ook bekijken beste Danny !!

Denk toch eens een keer niet zo door en geniet er nu eens van dat het een redelijk positief bericht is en dat iedereen die de krant leest denkt dat de populairiteit van vuurwerk dus zeker niet afneemt en zij zich niet meer zo snel geroepen voelen om te klagen omdat ze denken dat het zinloos is. Zo kun je het ook bekijken beste Danny !!

Verder kijken dan de neus lang is, zit er nu eenmaal in. Maar je hebt ergens zeker een punt hoor. Goed dat je mij er op wijst.

als je de groei ergens aan toe wil schrijven denk ik dat het meer komt dat ook deze branche ook te maken krijgt van een verschuiving van de markt.
steeds meer mensen doen hun aankopen online denk ook aan de online kleding en elecktronica zaken die verkopen ook steeds meer en in de winkels wordt het alleen maar minder druk.
veel mensen hebben een bepaald budget en overschrijden deze toch niet wanneer men het geld fysiek in handen heeft bijvoorbeeld ze nemen 100 euro mee naar de vuurwerkhandelaar en kunnen dus ook niet meer uitgeven )
maar nu zitten ze thuis achter hun pc en geeft men het geld makkelijker uit en dan is 3 tot 5% nogal snel extra uitgegeven.
het is ook al bewezezen dat men digitaal geld sneller uitgeeft.
ook in deze tijden van crisis trekt de kertman en sinterklaas steeds vaker zijn pin pas door het apparaat dan wel voor eten of cadeaus omdat men graag toch de maand december echt als feestmaand wil beleven en even niet te veel aan de crisis te hoeven denken.

nu blijft alleen de vraag nog of deze groei zich ook in de laatste dagen van december voortzet.

ook zou het te maken kunnen hebben met de groeiende pupolatie van nederland maar in ieder geval goed nieuws voor de vuurwerk verkopers

Ook nu.nl heeft dit artikel geplaatst. Helaas weten sommige mensen in de reacties daar zich behoorlijk negatief te uiten en daar nog plusjes voor te krijgen ook. Misschien dat wat vuurwerkliefhebbers van dit forum dat weer kunnen minnen ;)
http://nu.nl/algemeen/2981457/nederlander-koopt-jaar-meer-vuurwerk-.html

Ontopic: Ik denk niet dat vuurwerkfreaks zich ooit zullen laten tegen houden om minder uit te geven door de crisis. Dit feestje vieren we met zijn allen graag en het hogere bedrag is dit jaar volgens mij te wijten aan dat mensen grotere (doorlont)cakes in Nederland halen en minder snel naar België rijden dankzij de soepelere regelgeving.

Ik dacht precies hetzelfde. Als ik alleen al even de folder van de plaatselijke dealer bekijk waar een pakje singleshots 4.95 moet kosten is het dus logisch dat de omzet stijgt en men ervan uit gaat dat er daarom meer verkocht is.

@Mat,

Daar zitten dezelfde soort lui als op geenstijl.tv, zeiken, zeuren, zondere redelijke onderbouwing. En dan lekker om 1.30 uur op 1 januari zeggen dat ze hebben genoten van het vuurwerk van de buurman.

Niks van aantrekken, nu.nl publiek is niet represenatief.

Grappig.
Ik heb ondertussen 2 vuurwerk dealers gesproken.
En zij hebben tot nu toe minder verkocht in voorverkoop dan de jaren er voor.
Vreemd bericht....

@wonkobonko: Je hebt ook eigenlijk wel gelijk. Ik zou me er niet over moeten opwinden, maarja dat gaat vanzelf als ik van die onzin en ongefundeerde dingen lees over vuurwerk. Ben gewoon bang dat andere mensen zich daardoor mee laten slepen en ook slecht over vuurwerk gaan denken en het zo in een slecht daglicht komt te staan.

Gelukkig zijn er ook mensen die het wel snappen, dat zolang we normaal met vuurwerk omgaan en een ander respecteren, vuurwerk een feestje is voor ons allemaal!

Mij verbaasd dit niet zo gek veel!
als ik alle lijstjes zie hier op het forum kwa bestellingen, en op de andere fora's
weinig van de crisis te merken,
Word wel blij van zulke berichten, hoop dat me buren ook wat leuks neer zetten in de straat!

Ik denk zelf (geen feiten dus) dat de groep die veel vuurwerk koopt ook nog weinig last heeft van de crisis, mensen van 16 tot zeg 20 a 25 hebben relatief weinig vaste lasten, zijn goedkoop voor de baas dus hebben minder te vrezen e.d. Maar misschien heb ik dat wel mis..

Verder is het een positief bericht, dat is altijd goed!

Dit is naar mijn idee van dat typische 'nieuws' wat HELEMAAL nergens op is gebaseerd. De voorverkoop ik krap een weekje aan de gang. Denk je nou echt dat er nu al omzetcijfers worden geregistreerd en doorgegeven aan zo'n vaag orgaan als de Branchevereniging Pyrotechniek? Alsof de locale fietsenboer daar nu al mee bezig is! :bonk: De klant moet vaak nog betalen, BTW is nog niet afgedragen en het vuurwerkjaar begint pas net, dus hoe kan je nu al een balans opmaken?
Een positief vuurwerkbericht is leuk hoor, maar dit is gewoon een manier van de branchevereniging om weer eens in het nieuws te komen en iedereen het idee te geven dat het oh, zo goed gaat met het vuurwerk.

Dit is naar mijn idee van dat typische 'nieuws' wat HELEMAAL nergens op is gebaseerd. De voorverkoop ik krap een weekje aan de gang. Denk je nou echt dat er nu al omzetcijfers worden geregistreerd en doorgegeven aan zo'n vaag orgaan als de Branchevereniging Pyrotechniek? Alsof de locale fietsenboer daar nu al mee bezig is! :bonk: De klant moet vaak nog betalen, BTW is nog niet afgedragen en het vuurwerkjaar begint pas net, dus hoe kan je nu al een balans opmaken?
Een positief vuurwerkbericht is leuk hoor, maar dit is gewoon een manier van de branchevereniging om weer eens in het nieuws te komen en iedereen het idee te geven dat het oh, zo goed gaat met het vuurwerk.

Steekproefgewijs kan er dus zeker al wel worden vergeleken natuurlijk.
3 tot 5% komt ook overeen met een schatting, anders was het wel een nauwkeuriger getal. Dit geeft dus een voorlopige richtlijn weer van de verkopen, niks geks aan lijkt mij.

Back
Bovenaan