"Nu al bange huisdieren door illegaal vuurwerk"

tristen

VWC lid
PROVINCIE UTRECHT - Utrechtse dierenartsen melden de eerste huisdieren die angstig zijn geworden na het illegaal afsteken van vuurwerk op straat. Volgens dierenarts Martijntje van der Veer uit Den Dolder komen de klachten dit jaar zelfs eerder dan voorheen.

Van der Veer zegt dat mensen met door vuurwerk gestresste huisdieren meestal in december pas hun opwachting beginnen te maken. "Ik heb afgelopen week drie mensen met honden op consult gehad die erover begonnen en vorige week was dat ook al zo."

Volgens Van der Veer is één rotje genoeg om een huisdier volledig van slag te krijgen. Kalmeringsmiddelen helpen, maar beter is het volgens de dierenartsen om een cursus te volgen waarmee de dieren aan knallen en onverwachte geluiden leren wennen.

Afsteken van vuurwerk is dit jaar alleen nog toegestaan op Oudejaarsavond van 18.00 uur tot 02.00 uur. Toch zegt de politie er nu al de handen vol aan te hebben. Het gaat dan met name om illegaal vuurwerk dat via postpakketjes uit het buitenland wordt gehaald. Dat is strafbaar en de politie treedt er streng tegen op.

Bron: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1252897/nu-al-bange-huisdieren-door-illegaal-vuurwerk.html

De media probeert met dit soort berichten de anti vuurwerk lobby van extra voer te voorzien. Elk jaar weer worden tientallen van dit soort berichten online gezet. Pure sensatie meer is het niet.

Overigens vind ik het wel zielig voor die honden en katten. Voor mij meer reden om netjes tot de 31e te wachten met stoken

Toch vind ik dat in mijn buurt en omliggende wijken de vuurwerkoverlast vele malen minder is dan jaren geleden.
Toen ik 9 jaar geleden hier kwam wonen werd er in augustus al dagelijks geknald en in het weekend gingen er meerdere blokken en rollen de lucht in.
Nu heb ik her en der een keer wat knallen gehoord en af en toe zo'n harde knal dat ik me kapot schrik.....en dat doe ik niet gauw.

Desalniettemin komt de meeste en vroegtijdige vuurwerkoverlast van het zware knalwerk waar menig dier gestrest van raakt.

gr

Toch vind ik dat in mijn buurt en omliggende wijken de vuurwerkoverlast vele malen minder is dan jaren geleden.

Dat kan ik ook zeggen over Zoetermeer, waar het enkele jaren geleden als in september begon heb ik dit jaar en vorig jaar ook al nauwelijks een knal gehoord. Maar dit is natuurlijk een andere gemeente maar toch ben ik van mening dat het overal juist minder wordt en dat deze berichten zwaar overtrokken zijn.

in spanje tijdens fallas lopen er ook gewoon mensen hun honden uit te laten in het park, die beestjes geven geen kick. dat ligt gewoon puur aan de baasjes.

Wilde het net gaan zeggen.

Baasje heeft de grootste invloed. Al ontploft er vuurwerk in de achtertuin, onze hond vind t allemaal prima zolang hij maar lekker binnen kan slapen.

Het is weer eens lekker overdrijven door de media. Ook hoe simpel zij verhalen kunnen produceren keer op keer. Iets met kwaad daglicht, granaatbommen en lawinecobra's....

ja en dan nog de opmaak van de zin ''illegaal afsteken van vuurwerk op straat''

wat is het nu....het vuurwerk dus word illegaal afgestoken dus op een tijdstip dat het niet mag.
Dus het vuurwerk is niet illegaal, raar toch want dat wel vuurwerk koop je hier pas de laatste 3 dagen of de restjes maar die bewaren we.

Sensatie ieder jaar omdat ze nog meer nieuws hebben voor de gevolgen wat er gebeurt als er geen vuurwerk meer is, die schaarste was toen ook in de jaren 70 met een wet die ik heb meegemaakt vuurwerk schaarste wegens de aanpassing van het db. nou je raad het al hele winkel straten werden opgerold onder motto alles mag kapot.

"Volgens Van der Veer is één rotje genoeg om een huisdier volledig van slag te krijgen."

Laat me niet lachen. Ik laat thuis wel een wat vallen, geeft ook een flinke klap. Harder dan een simpel rotje. Maar de katten zijn daarvan echt niet "volledig van slag". Hooguit even geschrokken. Denk dat dat voor de meeste huisdieren wel geldt.

Dit probleem ligt aan de baasjes,ze zeggen wel eens je hond lijkt op het baasje en dat is meestal ook zo. Als je er zelf schrik van hebt zal je hond het ook krijgen. Mijn honden moet ik echt binnen houden als ik vuurwerk af steek want die worden gek, die lopen er naar toe en pakken het vast of gooien het om,en mijn vorige hond ging door de raam heen omdat hij zo tegen het glas aan stond te beuken om naar het vuurwerk te kunnen gaan.

Toen ik 9 jaar geleden hier kwam wonen werd er in augustus al dagelijks geknald en in het weekend gingen er meerdere blokken en rollen de lucht in.
Nu heb ik her en der een keer wat knallen gehoord en af en toe zo'n harde knal dat ik me kapot schrik.....en dat doe ik niet gauw.

Desalniettemin komt de meeste en vroegtijdige vuurwerkoverlast van het zware knalwerk waar menig dier gestrest van raakt.

gr

Ook hier in de stad vele malen rustiger dan voorgaande jaren. Af en toe hoor je wel eens een flinke knal, maar dat is echt vele malen minder dan een aantal jaren geleden. Eigenlijk een trend die je de laatste jaren steeds meer ziet, het minder en veelal later knallen.

ook hier is het erg rustig wat geknal betreft .
dat kleine knalletje wat onze hond in de verte hoort vind hij geen probleem .
wat je ook niet moet vergeten is is dat het ene honden ras gewoon schot vast is en de andere niet .
sommige honden zoals labradors moeten wel schot vast zijn om dat het jacht honden zijn .
verder kun je een heleboel ellende voorkomen om je dieren goed op te voeden .
En wat het meest belangrijkste is dat jij de rust bewaart en jij het loop tempo bepaald .
want zodra de hond dat oppikt word het probleem misschien niet opgelost maar wel minder .
verder geeft dit stuk ook duidelijk aan dat het verkorten van de tijden eigenlijk een nutteloze actie is .
want dit is min of meer de zoveelste keer dat ze aangeven dat de nieuwe regels moeilijk te handhaven valt .
ik ben benieuwt hoe dat gaat aflopen . :devil:

Elke knal die gehoord word, word meteen klakkeloos op Facebook of twitter geplaatst. Die berichten zetten andere er ook weer er toe aan om er over te klagen. En dat alles word 100x vergroot door de media die tegenwoordig geen onderbebouwd en objectief nieuws meer maakt. Nederland word verneukt door een handje vol azijnzeikers. Alsof die beestjes niks gewend zijn, die beesten worden gewoon onrustig omdat het baasje zich als een halve zachte gedraagt

Ach, elk jaar weer hetzelfde riedeltje.. Overlast, harde knallen 2 maanden voor oudjaar, dieren die schrikken, vandalisme, etc. Dit jaar hebben ze er met z'n allen voor gezorgd dat wij minder lang bezig kunnen zijn met onze hobby.

Het mooie vind ik dat er altijd word gesproken over overlast. Veel mensen en hun dieren hebben last van het geknal. Ik heb last van huisdieren, zoals blaffende honden en kippenhokken bij mij in de buurt.
Ik noem dat geen overlast en laat de mensen met rust met die vervelende, milieu vervuilende huisdieren. De mensen die last hebben van wat knallen gooien het wel direct op overlast.

Daarnaast word er altijd geroep dat vuurwerk zonde van het geld is. Dat kan in hun ogen zo zijn, het is een luxe-product. Maar wij gebruiken het vrij duurzaam, immers een maal per jaar (voorheen) 16 uur per jaar.

Die huisdieren daarentegen? Ze zien je aankomen dat je die beestjes luxe-producten noemt. Dat zijn het in wezen wel. Een dier kost veel tijd en geld. De uitstoot van 1 middelgrote hond is op jaarbasis groter dan een auto. Niet erg duurzaam dus.

Jammer dat de normale mens nooit over zulke dingen nadenkt. Maar ze winden zich er misschien niet zo over op. Een huisdier zal niet snel verboden worden. Vuurwerk wel...

Hier is het ook vele malen rustiger dan ooit. Vorig jaar rond September al de bekende putdekselklappen maar nu nagenoeg niks. Vind het wel prima zo, kunnen ze ook niet zeuren.

Met de nieuwe 18:00 regel verwacht ik 31 december echt een oorlog om 18:00. Iedereen gaat tegelijk los. Waar mensen vroeger met hun hond nog over straat konden lopen omdat het geleidelijk de hele dag knallen was, is dat nu denk ik veranderd. Na 18:00 komen hondenbezitters niet meer buiten.

Die honden die er last van hebben een spuitje geven en zo een überhond kweken is dat een oplossing? Of is dit heel Duits denken?

Je kan het ook zo lezen:

Dierenarts Van der Veer weet zijn dierenkliniek hoog boven water te houden.

Dierenarts Van der Veer: “De laatste maanden van het jaar zijn voor veel dierenartsen als het beste zomerseizoen van een ijscoman.
Doordat wij dierenartsen onrust zaaien over bijvoorbeeld een hond dat helemaal van slag raakt door een enkel rotje, komen de bezorgde baasjes als snel over de vloer.
Meestal halen deze baasjes onze dure kalmeringsmiddelen die totaal geen effect hebben.
Aangezien wij aangeven dat een enkel legaal rotje een dier compleet van slag kan krijgen en dat er steeds eerder, harder en zwaarder illegaal vuurwerk word afgestoken, kiezen ook veel mensen voor een “vuurwerk dieren cursus’’ waar enkel en alleen legaal slap vuurwerk word afgestoken. Natuurlijk is dit ook geen hulpmiddel, maar wie moet de waarheid weten toch?”

Van der Veer geeft aan dat de gemiddelde prijs voor 1 maand kalmeringsmiddelen op zo’n 30 euro zitten, een Cursus al gauw 250 euro. 1 week (3 dagen/2 uur per dag).

Echter zijn er ook juiste oplossingen die wel echt helpen!! Zo bied de site vuurwerkcrew een cursus aan voor 4000 euro All-Inclusive: Een reis naar Valencia incl. 1 persoon, 2 huisdieren.
U kunt voor dit geld het volgende verwachten:
- Dierenhotel 3 sterren
- Ontbijt, lunch, avondeten
- Verblijf van 7 dagen
- Eventuele begrafenis voor uw huisdier

Training:
loslopen midden in het park tijdens Fallas 2015, park gelegen midden in de stad en
aan de lijn lopen door de hele stad.

Voordelen: Uw huisdier word geconfronteerd met het zwaarste knalvuurwerk ter wereld, het in Nederland illegale en legale vuurwerk is hier niks bij. Uw huisdier zal dus niks merken in Nederland

Eventuele op lange termijn gehoorbeschadiging van uw huisdier. Wel brengt dit met zich mee dat uw huisdier in Nederland niet tot zeer weinig last zal hebben van het vuurwerk.

Meer info op vuurwerkcrew.nl (de beste info vind je hier)

Ofwel zo'n bericht is gewoon pure geldklopperij!!!! Veel baasjes zijn bezorgd, wat ook logisch en terecht is. Maar zo'n kalmeringsmiddel of een cursus waar enkel legaal slap vuurwerk word afgestoken is geen oplossing!!

Heb nog nooit zo weinig vuurwerkoverlast gehad als dit jaar. T is DOOD-stil hier in Gouda.

Nu heb ik zelf meerdere huisdieren, 2 katten en een hond. En vergeleken met onze vorige huisdieren zijn ze helaas banger voor vuurwerk. Maar we zorgen ervoor dat op Oud & Nieuw dat ze gewoon een rustig plekje hebben in ons huis. En dat gaat prima, allen slapen ze heerlijk op Oud & Nieuw. Eten normaal. En gewoon alles gaat zijn gangetje. Onze hond word wel gewoon elke 4 uitgelaten en dat gaat ook altijd goed. En soms gebruiken we als t echt nodig is rustgevende middelen. Altijd gaat het prima, dus waarom niet bij andere mensen? Wat doen die mensen nou fout? Bedoel, mijn ouders haten ook vuurwerk, ik en me zusje zijn er dol op. Dus die extreme verwarring voor die beesten is erger dan alleen de haat die die mensen hebben. En toch, is er geen overlast voor onze huisdieren. Waarom kunnen andere mensen hun huisdieren gewoon niet opvoeden/behandelen zoals het hoort. T is ziek/zwak/zielig dat er mensen zijn die altijd anderen de schuld moeten geven voor de problemen die zij hebben. Bedoel, ze zijn geen huisdieren waard dat soort mensen! Word t wel een beetje zat dit jaarlijkse gezeik rondom huisdieren!

Met een verbod, faal media berichten en al die haatzaaierij is niks tegen het probleem te doen rondom huisdieren. Mensen moeten kappen eens lui te zijn en zelf de goede stappen te ondernemen IPV een hele hobby na de tering te helpen. Ons land is al genoeg na de tering.

Even voor de mensen die zeggen dat het aan het baasje ligt dat de huisdieren bang zijn. Mijn hond is een paar jaar lang niet bang geweest voor vuurwerk, tot vorig jaar vuurwerk naar ons werd gegooid tijdens uitlaten. Er zijn natuurlijk wel mensen die de huisdieren zelf bang maken door hun gedrag, maar dat geldt niet voor iedereen. Jammer genoeg zijn er dus nog steeds mensen die het voor andere verpesten. Moet er ook even bij zeggen dat ik en me pa ook een lievhebberz zijn.

Back
Bovenaan