NOS Headlines - Douane zakt voor test

moontan

VWC lid
NOS Headlines - Douane zakt voor test

Als je echt knallend het nieuwe jaar in wilt, dan kan je dat vuurwerk illegaal in België halen. Onze NOS Headlines verslaggever nam de proef op de som en testte of je Belgisch vuurwerk de grens over kan krijgen. En dat blijkt behoorlijk simpel te zijn.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Vanaf 29 december is het in Nederland toegestaan om vuurwerk in te kopen. In België is dat het hele jaar door mogelijk. Daarnaast is de Nederlandse wetgeving op het gebied van vuurwerk strenger dan dat van onze Zuiderburen. Daarom kan je in België zwaarder vuurwerk kopen wat in Nederland verboden is.

Rond deze tijd van het jaar controleert de marechaussee extra op de invoer van vuurwerk uit België. Headlines reed vijf keer de grens over bij verschillende grensovergangen om de waakzaamheid van de Nederlandse Douane te testen. Helaas voor de marechaussee lukte het ons elke poging om probleemloos te grens te passeren

Tjezus, ik weet dat je als stagiaire niet al te hoge verwachtingen hoeft waar te maken, maar dit slaat echt alles.
Dat media in NL al zijn afgezakt naar dit niveau zeg.
Dit is geen onderzoeksjournalistiek, maar dit is Telegraagniveautje 1e klas.

Daar ga je dan als Douane...

Rij per jaar denk ik al gauw richting de 100x de grens over (voor mijn werk) via zowel Breda als Zeeland en heb welgeteld drie keer iets in de richting van een controle gezien maar niet zelf aangehouden.
Alle keren was dat bij Hazeldonk.
Één keer was dat een Belgische politiewagen mij achtervolgde en mij in de gaten hield bij het tanken net voor de grens (verder niet aangehouden).
En de andere twee keren was dat sommige wagens net na de grens (Nederlandse kant) werden opgepikt en naar het parkeerterrein na de MacDonalds werd geleid en daar werden doorgelicht.
En dan praat ik hier over een periode van een paar jaar.

Wat ze hier dus hebben gedaan was pure tijdsverspilling, had dan in de decembermaand 1x per week bij Baarle de grens overgegaan (meer pakkans).

Wat is dit dan!? Wat wil die gast nou eigenlijk? Wat is het doel van deze reportage? En wat is die gast irritant zeg..

Doelloos..

Zeer kansloos... Denk dat ik ook journalist ofzo word. Kan ik onbestraft vuurwerk over de grens heen krijgen. Als ik dan word aangehouden zeg ik gewoon dat het een reportage of onderzoek is of iets dergelijks. Die gast moeten ze gewoon een boete geven van 160 euro net als ieder ander, dan krijg je die irritante grijns wel van zn gezicht :devil:

Zeer kansloos... Denk dat ik ook journalist ofzo word. Kan ik onbestraft vuurwerk over de grens heen krijgen. Als ik dan word aangehouden zeg ik gewoon dat het een reportage of onderzoek is of iets dergelijks. Die gast moeten ze gewoon een boete geven van 160 euro net als ieder ander, dan krijg je die irritante grijns wel van zn gezicht :devil:

en een strafblad natuurlijk niet te vergeten :frusty:

Back
Bovenaan