Nitraatvuurwerk: levensgevaarlijk en illegaal

Oké waar kunnen wij deze vreselijke man bereiken? Dit gaat natuurlijk weer helemaal nergens over!

Ja ik zou hier graag contact mee willen. Want hij slaat de plank nog niet een beetje mis... :frusty:

Een beetje aandikken zijn we wel gewend maar dit...

Dit soort berichten die gewoon zijn voortgekomen uit verzinsels en totaal niet op feiten zouden gewoon verboden moeten worden. Helaas dat hier geen regels/wetten voor zijn.

Ik heb via de website contact opgenomen met de redactie, hopelijk kunnen ze mij in contact brengen met de heer Hofland.

Goeie actie Ruben, maar hou rekening met teleurstelling langs de ene danwel de andere manier. Men heeft maar 1 doel voor ogen; mensen (jeugdigen) met alle mogelijk middelen waarschuwen voor niet Nederlands vuurwerk.

Op zich een begrijpelijk streven, maar de manier waarop is weer om te janken. De vergelijking tussen een nitraat en een mortiergranaat van het leger, genoemd in de eerste paragraaf van het stukje, zet de toon voor de rest van het verhaal. Hel en verdoemenis over alles wat niet legaal in Nederland is aangeschaft.

Meneer Dick Hofland heeft serieus hulp nodig, want hij maakt zichzelf en zijn doel belachelijk. Ietwat aandikken is een tactiek die ik nog kan begrijpen (doen de Halt-voorlichters ook op z'n tijd) en die kennelijk goed werkt bij de allerjongsten. Maar wie zijn hersens gebruikt prikt al snel door de ballon van los samenhangende kreten heen.

Een nitraatknaller (of "bom" volgens de meeste media) is niets meer of minder dan een populaire moderne verzamelnaam voor een rotje met flashcompositie. Vroeger, toen dit nog in Nederland werd verkocht, heette ze "Herdertjeskanonslagen", "Bazooka's" of "Thunder Crackers" binnen het normale knalvuurwerkassortiment. Iedereen wist dat het "volwassen" knallers waren die niet bestemd waren voor de jongste stokers.

Het gevaar met flashcomposities is evident. Maar dezelfde gevaren schuilen evenzeer in "gewone" Nederlandse artikelen. Onderschat de kracht van een Binkie of een Thunderking niet! Maar ook de bombettes in het siervuurwerk kunnen behoorlijk aankomen als het misgaat.

Daarom is mijn boodschap aan meneer Hofland: focus op het juiste gebruik en de juiste veiligheidsmaatregelen bij de voorlichting en stop met het zinloos toepassen van krachttermen en vergelijkingen die al bij het uitspreken mank gaan. Als je dan toch wilt waarschuwen voor de kracht van een nitraat, blijf dan eerlijk en meldt dat deze knallers bij onjuist gebruik ernstig letsel kunnen veroorzaken en dat de drukverplaatsing van de knaller schade kan toebrengen aan objecten die zich er (erg) dichtbij bevinden.

Cameo

Dit is het meest trieste verhaal dat ik tot nu toe heb gelezen,en de gene die het geschreven heeft;Laat je alsjeblieft nakijken...

hea hea eindelijk weer eens zon dom bericht waarin ze zeggen dat nitraten mortiergranaten zijn die gebruikt worden bij militaire oefeningen, eindelijk weer eens effe lekker kunnen lachen.

Ik las dit artikel vanochtend in de krant. Zag in eerste instantie een grote foto van een nitraatmat en dacht "oh leuk, een artikel over vuurwerk". Die vreugde was snel voorbij. Ik heb nog nooit zo`n idioot slap waardeloos journalistiek prutswerk gelezen als desbetreffend stuk. Dick Hofland is een zichzelf wijsmakende journalist die zijn baan te danken heeft aan 5 volle spaarkaarten boter-zegeltjes.

Over Stichting Consument en Veiligheid zal ik nog maar zwijgen.

Helaas blijf je een roepende in de woestijn Cameo, maar dit soort initiatieven van Ruben zijn bewonderenswaardig, wellicht luistert er eens een journalist...:angry:

Goeie actie Ruben, maar hou rekening met teleurstelling langs de ene danwel de andere manier. Men heeft maar 1 doel voor ogen; mensen (jeugdigen) met alle mogelijk middelen waarschuwen voor niet Nederlands vuurwerk.

Op zich een begrijpelijk streven, maar de manier waarop is weer om te janken. De vergelijking tussen een nitraat en een mortiergranaat van het leger, genoemd in de eerste paragraaf van het stukje, zet de toon voor de rest van het verhaal. Hel en verdoemenis over alles wat niet legaal in Nederland is aangeschaft.

Meneer Dick Hofland heeft serieus hulp nodig, want hij maakt zichzelf en zijn doel belachelijk. Ietwat aandikken is een tactiek die ik nog kan begrijpen (doen de Halt-voorlichters ook op z'n tijd) en die kennelijk goed werkt bij de allerjongsten. Maar wie zijn hersens gebruikt prikt al snel door de ballon van los samenhangende kreten heen.

Een nitraatknaller (of "bom" volgens de meeste media) is niets meer of minder dan een populaire moderne verzamelnaam voor een rotje met flashcompositie. Vroeger, toen dit nog in Nederland werd verkocht, heette ze "Herdertjeskanonslagen", "Bazooka's" of "Thunder Crackers" binnen het normale knalvuurwerkassortiment. Iedereen wist dat het "volwassen" knallers waren die niet bestemd waren voor de jongste stokers.

Het gevaar met flashcomposities is evident. Maar dezelfde gevaren schuilen evenzeer in "gewone" Nederlandse artikelen. Onderschat de kracht van een Binkie of een Thunderking niet! Maar ook de bombettes in het siervuurwerk kunnen behoorlijk aankomen als het misgaat.

Daarom is mijn boodschap aan meneer Hofland: focus op het juiste gebruik en de juiste veiligheidsmaatregelen bij de voorlichting en stop met het zinloos toepassen van krachttermen en vergelijkingen die al bij het uitspreken mank gaan. Als je dan toch wilt waarschuwen voor de kracht van een nitraat, blijf dan eerlijk en meldt dat deze knallers bij onjuist gebruik ernstig letsel kunnen veroorzaken en dat de drukverplaatsing van de knaller schade kan toebrengen aan objecten die zich er (erg) dichtbij bevinden.

Cameo

Ik heb via de website contact opgenomen met de redactie, hopelijk kunnen ze mij in contact brengen met de heer Hofland.

Nou hopelijk doen ze dat dan wel op een juiste manier. Mijn reactie op het stuk ut het Reformatorisch Dagblad werd gewoon in de krant gezet, met adres erbij :shocked: . Dit heeft geresulteerd in een kerstkaartje met daarop versen uit de bijbel en 3 A4's geciteerde teksten uit de bijbel. Dit met de opmerking "De pijl ligt verder ( zei Jonathan)" :p

Ik zou niet weten wat ze met mijn adresgegevens willen, die zullen ze dan ook echt niet krijgen.

Maar goed, of ik uberhaupd een reactie krijg dat is de vraag natuurlijk. Ga er zelf niet vanuit, maar deze man eens goed aanspreken over dit waardeloze artikel is natuurlijk wel noodzakelijk want dit is een man die denkt dat hij het weet, terwijl hij zo gigantisch naast zit. Ongelovelijk.

Nee ik heb zijn emailadres gekregen, heb hem vanmiddag een mail verstuurd dus hoop volgende week wat terug te hebben.

Zelfde stuk is ook gepubliceerd in het dagblad van het noorden. Waardeloos stuk dit :S

O, daaaarom zat mijn moeder al van "je hebt toch niet van die nitraten mee naar ons hè"... :sad: Ik zal ze wat besparen... :wink: maar luisteren naar zinnige, feitelijke uitleg willen ze niet...

Dit stuk stond ook in het Eindhovens dagblad.Ik was dan ook zeer verbaasd te lezen dat nitraten in het leger werden gebruikt.Welke zouden ze daar gebruiken?
Echt kansloos dit stuk. Die Dick Hofland mag zich wel eens beter laten voorlichten ipv alles wat wordt geroepen maar klakkeloos over te nemen.Op welk onbewoond eiland hij de laatste jaren heeft gezeten weet ik niet,maar het wordt hoog tijd dat hij daar weer blijvend op vakantie gaat.Als je niet met betere onderzoeksresultaten kunt komen dan dit,kun je beter een ander beroep gaan zoeken als journalist.

Back
Bovenaan