Nitraatvuurwerk: levensgevaarlijk en illegaal

Torrr

VWC lid
door Dick Hofland. donderdag 09 december 2010 | 06:07

Een blikje spat in scherven uiteen, van een pak melk is niets meer terug te vinden en van je ogen blijft, als je er vlakbij staat, weinig heel.

Zo gevaarlijk is nitraat. "Zeg maar gerust levensgevaarlijk", luidt het oordeel van Cees Meijer, leider van de jaarlijke vuurwerkcampagne van de stichting Consument en Veiligheid. "Het zijn mortierbommen, die bij militaire oefeningen worden gebruikt. Je moet er heel ver van uit de buurt blijven."

Nitraten zitten in groenten als andijvie en spinazie, maar in dit geval gaat het om een buitengewoon explosieve stof in rotjes. Ze hebben namen als Thumping Thunder en Crèpe Nitraat en zorgen niet alleen voor 'absurd harde knallen', maar zijn vooral illegaal. Net als cobra's, lawinepijlen, vlinders en mortierbommen.

Ouders houden hun hart vast, diverse scholen zijn extra alert. Vooral jongens tussen de veertien en zeventien smullen van het kabaal waarvoor nitraten zorgen. Het vuurwerk is in België in alle vuurwerkwinkels te koop zonder dat men daar papieren voor nodig heeft.

Verkoop op internet
Ook op internet worden de diverse soorten aangeboden. De Chooêt Spanish Cracker is het duurst: tien stuks voor acht euro. De 'originele' Thunder Cracker, twintig stuks, kost daar dertien euro en voor zes stuks Thunder King - 'knal mortiertje' - moet je drie euro betalen. Er zijn wel enige twijfels over de echtheid, omdat het wel heel riskant is om zulke ladingen per post te verzenden.

De jongens die het op wat voor manier dan ook in bezit hebben, scheppen er over op tegen leeftijdgenoten, die het stoer vinden. Ze verkopen het aan elkaar door of geven elkaar onder meer via internetsites als Hyves tips waar het te verkrijgen is. Ze vinden het overdreven dat er over 'bommen' wordt gesproken, want volgens hen valt het wel mee.

Een aantal vindt zelfs dat de overheid nitraatvuurwerk legaal moet maken, omdat ze 'erg veilig' zijn, zolang je maar vijftien meter afstand houdt in plaats van de zes meter die bij legaal vuurwerk worden voorgeschreven.

De jongens die het stoer vinden om nitraatvuurwerk af te steken, hebben volgens deskundigen doorgaans geen idee wat voor risico ze lopen en wat voor gevaar nietsvermoedende voorbijgangers lopen.

Elk jaar blijken vier van de tien vuurwerkslachtoffers mensen die het niet zelf hebben afgestoken. En bij nitraten is dat risico nog veel groter, zeker als ze het, zoals de meeste jongens doen, in blikjes, busjes of flesjes stoppen voordat ze het afsteken.

Op internetsites waarschuwen vuurwerkliefhebbers voor dit specifieke vuurwerk. 'Kleine nitraat-cake niet kopen! Of je moet willen duiken voor de scherven die om je oren vliegen', schrijft iemand. Een ander verhaalt van een wandelingetje met zijn oma, toen jongeren nitraatvuurwerk naar hem gooiden. 'Ten eerste zijn dat levensgevaarlijke dingen en ten tweede loop je voor de rest van de dag met een pieptoon in je oren.'

Bureau HALT
Worden ze door de politie betrapt, dan moeten zich melden bij bureau HALT. Ze krijgen dan taakstraffen die variëren van twee tot zestien uur. Het Openbaar Ministerie (OM) richt zich dit jaar overigens niet zozeer op de individuele gebruikers van illegaal vuurwerk, maar op de netwerken die dit soort vuurwerk verspreiden.

Tot nu toe is er minder in beslag genomen dan vorig jaar, maar wel evenveel als de jaren daarvoor. Daaruit blijkt volgens Meijer dat vooral nitraten steeds vaker in de illegale handel worden verspreid.

Bron : http://www.gelderlander.nl/nieuws/algemeen/binnenland/7766102/Nitraatvuurwerk-levensgevaarlijk.ece

OMG ROFL!! Geniaal *** bericht... In plaats ze e rnou echt een bericht van maken wat ook klopt want een nitraat gebruiken ze bij militaire oefeningen? HAHa

facepalm.jpg

Jaja de meeste jongens die stoppen nitraten in blikjes e.d.
Man man.. deze journalist heeft zijn informatie uit een sprookjesboek ofzo.
Dick Hofland ga punnikken ofzo, want dit is ook niks.

Ja het is weer helemaal duidelijk dat de autuer van dit stuk, de heer Dick Hofland helemaal geen kennis heeft van wat hij schrijft. Hij heeft hoogstwaarschijnlijk letterlijk de woorden van die Cees Meijer over genomen en in een artikel geplaatst. Echt triets om te lezen dat nitraten in het leger worden gebruikt ( ik denk dat menig soldaat die dit leest nu in de lach schiet ), en dat ze worden benoemd als mortierbommen :bonk:.

Ik ga zo eens proberen die Dick Hofland te benaderen en vragen of hij in het leger heeft gezeten :frusty:

weer een paar ***uitspraken er bij
plus nu doen ze het in een ander jasje, waarmee ze zich nog dommer laten overkomen.
goedzo het is ze weer gelukt

Inmiddels ben ik er wel achter dat de media alleen items plaats waar sensatie in zit. Zo bewerken ze vrijwel ELK verhaal! Vrijwel ALLES wordt "opgeblazen".
Het trieste is dat de meeste mensen de verhalen in de media, van wat voor onderwerp dan ook, voor waarheid aannemen.

Het enige doel van de media is winst. Het boeit ze echt helemaal niks of het waar is. Kan je hier weer overduidelijk zien pff.

is dit geschreven door iemand die gewoon een leuke discussie wilt uit lokken hier op vwc? Hmm helaas, ik denk dat dit "echt" is! Deze kerel heeft de afgelopen paar jaar echt onder de steen geleefd! Als ik het goed heb staat er lettelijk geen 1 feit in het bericht. Het is werkelijk een broodje aap verhaal. Wie gaat deze man bijvoorbeeld uitleggen dat het woordje nitraatbom gewoon maar een naampje is en verder niks met de stof nitraat te maken heeft!

LOL, hij heeft het over scherfwerking die gast in niet helemaal lekker in zijn hoofd. Trouwens wie blaast nouw een blikje op of gooit het naar mensen? Dat hij dat deed moet hij zelf weten en geeneen nitraat heeft scherfwerking dus volgens mij is hij niet bezig met nitraten maar met een of ander zelfgemaakt goedje. En dan zullen ze in het volgende artikel iemand nemen die hetzelfde vind, terwijl dat een idioot was die kruit in een glazen fles deed :S Wat een hypocriet.

Zojuist kwamen SpongeBob en Patrick in m'n restaurant :blink:
Toen ik hun dit nieuwsbericht liet lezen op m'n BlackBerry heb ik snel deze foto getrokken:

1291867770-520.jpg

Een foto zegt meer dan 1000 woorden :sad:

"voor zes stuks Thunder King - 'knal mortiertje' - moet je drie euro betalen." En die zijn ook in Nederland te koop, echt levensgevaarlijk! Goed voor onderzoek gedaan zo te zien. :bonk:

Misschien moet ie eens uitvinden wat voor kracht een bombette uit een legale Nederlandse cake heeft want die gaan net zo hard als nitraat.

Duidelijk weer een stukje sensatiemakerij. Mensen die dit schrijven halen echt het bloed onder mijn nagels vandaan:frusty:

De jongens die het stoer vinden om nitraatvuurwerk af te steken, hebben volgens deskundigen doorgaans geen idee wat voor risico ze lopen en wat voor gevaar nietsvermoedende voorbijgangers lopen.

En dit noemen ze deskundige? onbegrijpelijk.....

Gewoon z'n naam hier flink door het slijk heen halen....vind google wel leuk....leuk als bijvoorbeeld iemand naar hem zoekt.

Ik heb het stukje nu gelezen.
Is gebazeerd op geen feit.

Laat maar, weer iemand die slecht onderzoek heeft gedaan.
En op een kinderachterige manier aandacht vraagt, van kijk eens mede journalisten, wat een leuk (totaal kansloos) nieuwsbricht ik gemaakt heb.

Weer een item voor de map kansloze stukken.
En die map zit al zo vol......:angry::frusty::mad:

door Dick Hofland. donderdag 09 december 2010 | 06:07

....De 'originele' Thunder Cracker, twintig stuks, kost daar dertien euro...

Deze zin vond ik ook één van de betere.. Die kerel heeft echt geen flauw benul waar die het over heeft! :sad:

Had het stuk vanmorgen al in de krant gelezen (PZC), en heb me kapot zitten ergeren.. Ook weer errug jammer van de 2 youtube links in het digitaal bericht.. :angry:

Oké waar kunnen wij deze vreselijke man bereiken? Dit gaat natuurlijk weer helemaal nergens over!

Back
Bovenaan