Nieuwe vuurwerkramp aanstaande

Er zal best waterstof onstaan maar enschede was echt wel een massa explosie. Ik denk dat het met de extreme sprinklers die bij het minste pluimpje rook de volledige bunker onder water zetten veel veiliger is dan geen sprinkler!!
En met die kooien eromheen nou daar gebeurt helemaal niks mee

Kooien? Geloof mij maar dat die nog heel weinig gebruikt worden.
Bij mij zaten ze alleen om de pijlen , Thunderking , Thundercake en Blackdragonbox verders niet.

wat een VERSCHRIKKELIJKE TELEGRAAF KOP

dikke chocolade letters en een hoop sensatie terwijl het bericht (voor ons) eigenlijk weinig nieuwswaarde heeft. Nou weet ik niet hoe t zit met de bunkers van Wolff maar die van Lesli liggen toch vrij afgelegen en niet midden in een woonwijk zoals in enschede het geval was

Deze liggen op een industrieterrein.

Er staat dat door een explosie andere explosieve stoffen in de omgeving hierdoor tot ontploffing komen. dan krijg je dus dit:
+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Echter, de term massa-explosief wordt in Nederland ingezet om iets anders aan te tonen. Namelijk, dit:

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Vanaf 0:51.

Zoals je op het filmpje ziet is er conform de definitie een massa-explosie te zien van verschillende materialen, wat uiteindelijk tot een enorme explosie leidt. Uiteindelijk wordt de term massa-explosief gekoppeld aan de definitie om de context van één grote klap te schetsen. Deze context valt regelmatig terug te lezen in de diverse nieuwsberichten waarin massa-explosief en Enschede worden genoemd.

Nou vraag ik mij toch af hoe een massa-explosieve vuurbal zoals bij Enschede in verband gebracht kan worden met massa-explosief materiaal als het om een paar doosjes strijkers gaat. Hoeveel doosjes strijkers zouden er wel niet nodig zijn om een explosie als die van de vuurwerkfabriek in Enschede na te bootsen? Valt er antwoord op deze vraag te geven? De vraag blijft dan nog steeds of het begrip massa-explosief wel voldoende gedefinieerd is. Is het dan niet zo, dat we het begrip massa-explosief pas echt kunnen definiëren als bekend wordt wat er in de documenten staat betreffende de vuurwerkramp en die nu weggeborgen liggen in het nationaal archief?

Ik blijf het maar een rare situatie vinden. Er wordt gesproken over een fenomeen, waarvan nou eigenlijk niet eens vast staat wat dat fenomeen nu daadwerkelijk is. Het blijft raar voor mij om de mediaberichten te lezen waarin woorden als massa-explosief, vuurwerk en Enschede vallen.

Er staat dat door een explosie andere explosieve stoffen in de omgeving hierdoor tot ontploffing komen. dan krijg je dus dit:
movie

Echter, de term massa-explosief wordt in Nederland ingezet om iets anders aan te tonen. Namelijk, dit:

movie
Vanaf 0:51.

Zoals je op het filmpje ziet is er conform de definitie een massa-explosie te zien van verschillende materialen, wat uiteindelijk tot een enorme explosie leidt. Uiteindelijk wordt de term massa-explosief gekoppeld aan de definitie om de context van één grote klap te schetsen. Deze context valt regelmatig terug te lezen in de diverse nieuwsberichten waarin massa-explosief en Enschede worden genoemd.

Nou vraag ik mij toch af hoe een massa-explosieve vuurbal zoals bij Enschede in verband gebracht kan worden met massa-explosief materiaal als het om een paar doosjes strijkers gaat. Hoeveel doosjes strijkers zouden er wel niet nodig zijn om een explosie als die van de vuurwerkfabriek in Enschede na te bootsen? Valt er antwoord op deze vraag te geven? De vraag blijft dan nog steeds of het begrip massa-explosief wel voldoende gedefinieerd is. Is het dan niet zo, dat we het begrip massa-explosief pas echt kunnen definiëren als bekend wordt wat er in de documenten staat betreffende de vuurwerkramp en die nu weggeborgen liggen in het nationaal archief?

Ik blijf het maar een rare situatie vinden. Er wordt gesproken over een fenomeen, waarvan nou eigenlijk niet eens vast staat wat dat fenomeen nu daadwerkelijk is. Het blijft raar voor mij om de mediaberichten te lezen waarin woorden als massa-explosief, vuurwerk en Enschede vallen.

Door de media wordt dit toch ook totaal uit zijn verband gerukt? Die vergelijkingen zijn niet te maken. Ten eerste kan in theorie 1.4G niet in 1 keer ontploffen. Kijk ook naar de tests van kooien die er omheen zitten. Ten tweede kan je bv. een 10 ton 1.4G opslag niet vergelijken met de omvang van de opslag van SE fireworks.

Voorbeeld: een karton salutes is massa-explosief. als er 1 in de doos afgaat, gaat door de druk de rest ook af. Dan heb je een massa-explosie.

Een Nederlande cake gaat af in de doos. De rest gaat ook af maar niet alles tegelijk in 1 keer. Geen massa-explosie. Enkel brandgevaar.

Zoek de verschillen. Wat de PVV hier dus doet is het bang maken van de simpele burger. De kans dat er een massa-explosie ontstaat door het gebruik van sprinklerinstallaties die 6000 liter water per minuut een kleine ruimte inpompen lijkt mij nihil.

Door de media wordt dit toch ook totaal uit zijn verband gerukt? Die vergelijkingen zijn niet te maken. Ten eerste kan in theorie 1.4G niet in 1 keer ontploffen. Kijk ook naar de tests van kooien die er omheen zitten. Ten tweede kan je bv. een 10 ton 1.4G opslag niet vergelijken met de omvang van de opslag van SE fireworks.

Voorbeeld: een karton salutes is massa-explosief. als er 1 in de doos afgaat, gaat door de druk de rest ook af. Dan heb je een massa-explosie.

Een Nederlande cake gaat af in de doos. De rest gaat ook af maar niet alles tegelijk in 1 keer. Geen massa-explosie. Enkel brandgevaar.

Zoek de verschillen. Wat de PVV hier dus doet is het bang maken van de simpele burger. De kans dat er een massa-explosie ontstaat door het gebruik van sprinklerinstallaties die 6000 liter water per minuut een kleine ruimte inpompen lijkt mij nihil.

Fijn dat je mijn kritische vragen probeert te verhelderen. Toch heb ik ondanks jouw inzet toch nog een vraag. Misschien kan jij iets voor mij verhelderen.

In dat filmpje van dat doosje strijkers zie je bijvoorbeeld ook een massa explosie, maar daarbij is absoluut geen sprake van één grote klap. Mijn gevoel zegt dat dit bij nitraten en vlinders in principe ook niet zal zijn. Toch wordt er gesteld dat een paar doosjes strijkers massa-explosief is en dit hele woningen weg zou blijven. Als ik jou verhaal zo lees, dan gaat het in dat geval dus om verkeerd populistisch gebruik in de media betreffende massa-explosief materiaal. Klopt dat?

Maar is het dan zo dat als er één 3" salute afgaat en er meerdere volgen, dit tot diverse kleine klappen leidt zoals te zien is bij de strijkers maar dan zwaarder natuurlijk, of wordt het dan één grote vuurbal á la Enschede?
Dat is voor mij dus een grote vraag. Ik heb daar namelijk geen zicht op.

Ik houd mij niet bezig met die dingen, dus ik vraag mij dat soort dingen af. Het lijkt mij namelijk zeer onwaarschijnlijk dat TNO hele dozen salutes bij elkaar zet en in de fik steekt om te testen hoe groot de vuurbal zal zijn.

Met een doosje strijkers in het "open" krijg je enkel een ratelband effect. Stop jij dit doosje strijkers in een metalen kluisje en het lukt je deze te onsteken, onstaat er door de druk opbouw een explosie. alles gaat dus in 1 keer. Daarom maken ze de vergelijking van huidige vuurwerkbunkers met Enschede. Ik denk zelf dat als je bv. een doos salutes op straat zet en er 1 aan steekt, deze alleen maar in het rond vliegen en misschien afgaan (in theorie is dit dus anders). Doe je dit in een schuur. Is het een ander verhaal, mits deze goed is afgesloten.
Een vuurbal a la Enschede lijkt mij dus lastig, tenzij je een aantal (afgesloten!) containers, 1.1G of 1.2G/1.3G gemengd, achter je huis hebt staan die vlam vatten.

Ik kan hier weinig over zeggen omdat ik niet er niet zoveel verstand van heb.

Toen ik in de straat stond recht voor SE was er nog weinig aan de hand en ging en gewoon wat vuurwerk her in der de lucht in.
Tijdens het blussen ging er steeds meer af en werd de rook dikker.
Misschien heeft het blussen toch effect gehad op de fatale explosie qua gassen die onstaan.

Na de eerste grote klap ben ik vetrokken.

Consumentenvuurwerk kun je niet vergelijken met wat er hier bij SE lag want meeste was Professioneel.

Het lijkt mij namelijk zeer onwaarschijnlijk dat TNO hele dozen salutes bij elkaar zet en in de fik steekt om te testen hoe groot de vuurbal zal zijn.

Er zijn dus organisaties die dat juist wel testen. Op YT zwerven wel filmpjes van zo'n test club die containers met shells, pijlen of ijsfonteinen laten ploffen. Dan zie je dus goed hoeveel kracht massa explosief heeft in een afgesloten ruimte.

edit: voorbeeldje gevonden -->

+ http://www.youtube.com/watch?v=UXYJGdpIHM0" title="View this video at YouTube in a new window or tab" target="_blank">YouTube Video
http://www.youtube.com/watch?v=UXYJGdpIHM0"> http://www.youtube.com/watch?v=UXYJGdpIHM0" /> ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

En dat in samenwerking met TNO. Vooral de container met watervallen is extreem, iets dat je zeker niet verwacht van een paar fonteinen.

Er zijn dus organisaties die dat juist wel testen. Op YT zwerven wel filmpjes van zo'n test club die containers met shells, pijlen of ijsfonteinen laten ploffen. Dan zie je dus goed hoeveel kracht massa explosief heeft in een afgesloten ruimte.

edit: voorbeeldje gevonden -->

http://www.youtube.com/watch?v=UXYJGdpIHM0]movie[/URL]

Apart ja. Maar het gaat hier dan wel om 5000kg pts flash.

Een doosje pirat a 100 stuks x 0,7 gram pts flash = 70 gram pts flash.
100 doosjes pirat = 7 kg flash.
5011kg: 7kg = 715,857...
715,857.. x 100 = 71585,71~ doosjes pirat nodig voor deze explosie.

:shocked:

Correct. Maar op kleine schaal, als jij 1000 doosjes pirats hebt. krijg je in huis toch wel een probleem als dit afgaat. Een massa-explosie betekend niet dat er meteen 70k doosjes af moeten gaan toch? Kleine of grote schaal het blijft link.

Als je een pirat af laat gaan bij andere pirats, dan gaan ze niet af hoor. Dat is wat massaexplosief is, wat er in dat filmpje met die strijkers gebeurd er wordt een grondbloem in geduwd.
Massaexplosief wil zeggen dat als er iets explodeert dat de rest mee explodeerd wat hier dus niet het geval is. Get your facts right?

Correct. Maar op kleine schaal, als jij 1000 doosjes pirats hebt. krijg je in huis toch wel een probleem als dit afgaat. Een massa-explosie betekend niet dat er meteen 70k doosjes af moeten gaan toch? Kleine of grote schaal het blijft link.

Ik snap sowieso niet wat je met die meuk moet, maar het ging even om het principe. Dat bestaat ook nog: principes. Ja, voor veel mensen niet meer, maar voor mij wel.

Je moet dus een gigantische handelaar zijn, wil je een echte explosie kunnen veroorzaken met dingen als strijkers en nitraten. Naar aanleiding van dit topic kan ik de term massa-explosief een stuk genuanceerder plaatsen en daar hebben jullie aan bijdragen. Waarvoor mijn dank.

:bye:

Ik hecht zelf ook zeker waarde aan principes. Een grote explosie is inderdaad wel veel voor nodig. Dat is het onderscheid dat de media dus niet maakt. Voor hun is 1 nitraat met 2 gram flash en een 3 grams vlammetje al een bom dus waar praten ze over.

Ik hecht zelf ook zeker waarde aan principes. Een grote explosie is inderdaad wel veel voor nodig. Dat is het onderscheid dat de media dus niet maakt. Voor hun is 1 nitraat met 2 gram flash en een 3 grams vlammetje al een bom dus waar praten ze over.

Dit is exact waar ik naar toe wilde. Nu komt er een genuanceerde visie op de term massa-explosief naar voren. Nu kan ik berichten waar die term in voor komt iets beter plaatsen. Dank voor de hulp. :)

Er was maar 1 container in de hens gegaan dus daar stond ook vuurwerk in te knallen. Andere containers stonden ook gewoon met deuren open. Maar toen een brandweerman een tweede deur opende aan de achterkant van de eerste container die geblust werd knalde veel meer vuurwerk door naar de andere containers.
En er lag natuurlijk een groot aantal illigaal vuurwerk maar ook al was het alleen maar legaal had het kwa knal nog niks uitgemaakt zodra het daarbinnen zo heet word gaat alles tegelijk aan , daardood heb je ook die mega knallen dat de dakpannen losschudden op 500 meter !
En niemand weet nog wie die brandweerman was ! Raar he ?

Een nieuwe vuurwerkramp zoals in Enschede is zomaar mogelijk
maandag, 19 december 2011 00:00

De PVV maakt zich grote zorgen over de diverse opslagplaatsen voor consumenten vuurwerk. Al deze opslagplaatsen zijn voorzien van watersprinklers. Nederland is het enige land in Europa waar watersprinklers in vuurwerkopslagplaatsen zijn voorgeschreven. Dit is tegenstrijdig met de Europese wetgeving. In vuurwerk komen stoffen voor (nitrocel***ose, magnesium, aluminium), die bij een temperatuur van 170 C een chemische reactie aangaan met water. Er ontstaat dan waterstofgas. Waterstofgas is een zeer explosief gas.

Er zijn sterke aanwijzingen dat tijdens de vuurwerkramp in Enschede, de tweede explosie veroorzaakt werd door waterstofgas. Het is bekend dat de brandweer heeft geblust met water. Vervolgens zijn er veel slachtoffers gemaakt door rondvliegend beton en ijzer. Dit had voorkomen kunnen worden als de gebouwen voorzien waren van een plofdak, zoals defensie gebruikt voor munitie opslagplaatsen. Huidige opslagplaatsen voor vuurwerk, hebben geen plofdak en zijn voorzien van watersprinklers. Een situatie, zoals in Enschede, kan zo maar weer ontstaan in de huidige opslagplaatsen. Er zijn bijvoorbeeld opslagplaatsen in Twello en Lichtenvoorde.

Bron:
http://www.pvv-gelderland.nl/index....mp-zoals-in-enschede-is-zo-maar-mogelijk.html

ipv verantwoording nemen is het afzeiken van belgie makkelijker ,maar het blijkt dat ze zo dom niet zijn.maar de vuurwerliefhebber wist dat al:bye:

Back
Bovenaan