Nieuwe roep om vuurwerkverbod in Roosendaal: ‘Het zijn echt bommen geworden’

Nieuwe roep om vuurwerkverbod in Roosendaal: ‘Het zijn echt bommen geworden’

ROOSENDAAL - Een algeheel vuurwerkverbod en zowel in de stad als in ieder dorp één centrale afsteekplek voor gemeentelijk én particulier vuurwerk. Daarvoor pleit Edwin Graafland uit Wouw. Het zware, illegale vuurwerk dat tegenwoordig afgestoken wordt, is volgens hem té gevaarlijk geworden. Voor mens én dier.

Graafland: ,,Vuurwerk is niet meer wat het vroeger was. Vooral het illegale spul, dat zijn echt bommen geworden. En dat brengt ook weer allemaal ellende met zich mee, er gebeuren steeds meer en zwaardere ongelukken.’’

Maar ook dieren hebben volgens hem meer last van het zware vuurwerk: ,,Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld paarden, die hebben al weken enorm veel last van stress. Dat is een serieus probleem, paarden kunnen daar aan doodgaan. We moeten de dieren daarom al weken drogeren.’’

Roosendaal Vuurwerk Vrij

Voor Graafland reden om de Facebook-groep Roosendaal Vuurwerk Vrij op te richten. In ongeveer een week tijd hebben zich al ruim honderd sympathisanten daarbij aangesloten. Op termijn wil Graafland met die aanhang ook de politiek en de gemeente Roosendaal benaderen om vuurwerk in de ban te doen.

Diezelfde gemeente wil volgend jaar sowieso een onderzoek laten doen naar het huidige vuurwerkbeleid in Roosendaal. De gemeenteraad besloot daartoe tijdens de begrotingsbehandeling in november.

Vuurwerk onder de loep

Initiatiefnemers GroenLinks, PvdA en D66 vinden ook dat het huidige beleid met alle gevolgen van dien eens tegen het licht moet worden gehouden. Dat voorstel kreeg uiteindelijk ook de steun van Roosendaalse Lijst, SP, ChristenUnie, Burger Belangen Roosendaal en de fractie Wezenbeek.

Traditie en weinig schade

Coalitiepartijen CDA en VVD en oppositiepartij VLP zijn echter tegen. Zij hechten waarde aan de traditie rondom vuurwerk en wijzen ook op het doorgaans lage bedrag aan vuurwerkschade. Afgelopen jaarwisseling was dat nog geen 4.000 euro.

‘Niet te doen’

Burgemeester Han van Midden wil best meewerken aan zo'n onderzoek, maar liet wel al doorschemeren weinig te zien in een algeheel vuurwerkverbod: ,,Want een paar kilometer verderop over de grens is het zo te kopen. Daarbij is het ook qua handhaving niet te doen: de daders zijn steeds snel gevlogen.’’

Toch is Graafland blij met de toezegging van dat onderzoek. ,,Dit kan een mooie eerste stap zijn.’’ Graafland zegt zelf ook wel toekomst te zien in een droneshow, waarbij verlichte drones allerlei patronen in de lucht maken. Dat gebeurt al op meer plekken. Bijvoorbeeld Brugge viert de komende jaarwisseling op die manier.

https://www.bndestem.nl/roosendaal/nieuwe-roep-om-vuurwerkverbod-in-roosendaal-het-zijn-echt-bommen-geworden~a3e9fbdc/

ROOSENDAAL - Een algeheel vuurwerkverbod en zowel in de stad als in ieder dorp één centrale afsteekplek voor gemeentelijk én particulier vuurwerk. Daarvoor pleit Edwin Graafland uit Wouw. Het zware, illegale vuurwerk dat tegenwoordig afgestoken wordt, is volgens hem té gevaarlijk geworden. Voor mens én dier.

Graafland: ,,Vuurwerk is niet meer wat het vroeger was. Vooral het illegale spul, dat zijn echt bommen geworden. En dat brengt ook weer allemaal ellende met zich mee, er gebeuren steeds meer en zwaardere ongelukken.’’

Maar ook dieren hebben volgens hem meer last van het zware vuurwerk: ,,Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld paarden, die hebben al weken enorm veel last van stress. Dat is een serieus probleem, paarden kunnen daar aan doodgaan. We moeten de dieren daarom al weken drogeren.’’

[/URL]

dus ze willen vuurwerk verbieden dat al verboden is ? oké dan

Schok hier wel van omdat dit een gemeente is naast onze gemeente. Heb ook gelijk een mail gestuurd naar de VVD en CDA Roosendaal, dat ik ze steun en dat het me erg hoog zit zo,n verbod. Van de VVD heb ik al een positieve antwoord, zolang er in den haag geen verbod is, is er in Roosendaal ook geen verbod. Daarbij is de CDA wel overal anders. In apeldoorn zijn zij de starters van een algehele verbod en In roosendaal zijn ze tegen een verbod en voor deze traditie. Heel interessant...

Een algeheel vuurwerkverbod
Daarvoor pleit Edwin Graafland uit Wouw.
Het zware, illegale vuurwerk dat tegenwoordig afgestoken wordt, is volgens hem té gevaarlijk geworden

Inderdaad, dat zware illegale vuurwerk moeten we echt verbieden!! 1+1=1!!

Ik blijf me dag in dag uit weer verbazen... :p

We moeten de dieren daarom al weken drogeren.

Maak je geen zorgen Edwin, over een jaartje kunnen we ook onszelf drogeren als het aan groenlinks ligt :yes:

Deze man is beheerder van een triest anti vuurwerk groepje op Facebook met ongeveer 250 leden, bah!

Deze man is beheerder van een triest anti vuurwerk groepje op Facebook met ongeveer 250 leden, bah!

Klopt, ik dacht, ik begeef me eens in het hol van de leeuw en ben lid geworden, met onderstaande als gevolg:

Onderstaande heb ik in die groep opgemerkt onder het verzoek de poll in te vullen.

IK: De poll hoef je al niet meer in te vullen hoor, Roosendaal heeft het verbod op zwaar knalvuurwerk al gekregen en ook het verbod op te vroeg afsteken is er door heen. Klasse!
Leuk
· 31 m
Edwin Graafland: Helaas niet.
Leuk
· 29 m
Edwin Graafland: In ieder geval in Roosendaal niet. Zie artikel.

Op het moment dat ik onderstaande aan het typen was hebben ze me schijnbaar uit de groep gegooid.

IK: Jawel hoor, sterker nog, dit is landelijk zo geregeld. Het is landelijk verboden om anders dan op 31-12 vanaf 18.00 uur tot 01-01 02.00 uur vuurwerk af te steken. Tevens is het verboden om ander vuurwerk, dan goedgekeurd en pas op de laatste 3 dagen van het jaar te kopen. Met andere woorden, die harde knallen komt van vuurwerk wat verboden is, u kunt hier niet opnieuw een verbod op vragen. Er mag nu nog geen vuurwerk worden afgestoken, dus ook daar kunt u niet extra een verbod op vragen. Het verbod waar u nu dus om vraagt is dus alleen van toepassing op mensen die zich kunnen gedragen en rekening houden met anderen. Een deel van deze mensen zullen zich dan ineens niet gedragen, want er wordt voor hun gevoel weer wat van hun af gepakt en dan wordt het probleem dus nog erger. Ik wilde met mijn bericht hierboven aantonen dat je geen idee hebt wat je nou werkelijk bereikt met de vraag om een verbod. Je hebt ergens last van, doet geen onderzoek, maar roept wel om een verbod. Het verbod waar je om roept bestaat namelijk al. Je post hier berichten van gruweldaden om aan te tonen dat vuurwerk een probleem zou zijn. Het vuurwerk is niet het probleem, het is een zeer kleine groep mensen, welke niet in staat zijn om zich aan regels te houden en zich te gedragen. Die zijn overal, gezien ze in Maarssen laatst een kat hebben geprobeerd te spiesen aan een stuk hout. Dat heeft ook niks met het hout te maken, maar met het gedrag van die personen. Praat ik dat goed? Nee, maar blijf aub wel realistisch en verdiep je eerst eens in de feiten, alvorens iets te roepen.

De laatste reactie heeft het dus niet gehaald, gezien ze er waarschijnlijk achter kwamen dat ik ze aan het trollen was om hun domme gedrag, maarja. Het is wel duidelijk dat ze geen discussie willen voeren, nee, hun wil is wet en zo zal het gaan. Bah.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook een Fb groep het behoud van de vuurwerktraditie maar ik ben niet zo triest om een tegenstander van vuurwerk te gaan verwijderen. Ik ga graag de discussie aan.

Gezien ze in Maarssen laatst een kat hebben geprobeerd te spiesen aan een stuk hout.
Ik heb net een Facebook pagina gestart om mijn gemeente houtvrij te krijgen. Dit kan echt niet meer. Laatst al een houten schuur afgebrand, ik had zelfs laatst een splinter vrij diep zitten, er waren jongens op het schoolplein met hout aan het stoeien en nu ook nog dit...

Ik heb net een Facebook pagina gestart om mijn gemeente houtvrij te krijgen. Dit kan echt niet meer. Laatst al een houten schuur afgebrand, ik had zelfs laatst een splinter vrij diep zitten, er waren jongens op het schoolplein met hout aan het stoeien en nu ook nog dit...

Ik rol hier van mijn stoel van het lachen. Briljant:D

Maak je geen zorgen Edwin, over een jaartje kunnen we ook onszelf drogeren als het aan groenlinks ligt :yes:

Om deze opmerking moest ik wel heel hard gniffelen.

Maar bizar hoe erg deze mensen zijn.
Zo erg dat je gewoon mag zeggen: zo kán je niet zijn.
Zo hypocriet, zo achterlijk en zo achterbaks.
Hun pruttelen voort op de ene na de andere leugen en brallen alleen maar onzin uit.
Illegaal vuurwerk is illegaal, laten we het nog een keer verbieden, dat helpt vast.

Back
Bovenaan