Nieuwe regels voor vuurwerk op komst

moontan

VWC lid
Nieuwe regels voor vuurwerk op komst

Minister Cramer van Milieu kondigt nieuwe regels aan voor pyrotechnische artikelen, beter bekend als vuurwerk. Aanleiding voor de wijziging van het Vuurwerkbesluit en een aantal andere besluiten is de implementatie van een Europese richtlijn over vuurwerk (Richtlijn 2007/23/EG)
De richtlijn heeft betrekking op ‘gewoon’ vuurwerk, pyrotechnische artikelen voor theatergebruik en overige pyrotechnische artikelen, zoals airbags en verfbommen voor geldkoffers. Aan het op de markt brengen van deze artikelen worden uit het oogpunt van veiligheid eisen gesteld. De artikelen moeten worden ingedeeld in qua zwaarte oplopende categorieën, er vindt een beoordeling plaats door keuringsinstanties die moeten worden aangemeld bij de Europese commissie. Artikelen die aan de eisen voldoen, moeten een CE-markering krijgen en een etiket met bepaalde informatie.

Het ontwerpbesluit voorziet in de implementatie van de richtlijn voor vuurwerk en voor pyrotechnische artikelen voor theatergebruik. Voor de overige categorieën volgt nog een apart ontwerpbesluit, omdat een regeling voor deze artikelen niet goed past in het Vuurwerkbesluit.

De tekst van het ontwerpbesluit wordt pas openbaar nadat de Raad van State erover heft geadviseerd. Het besluit zal vervolgens slechts ter kennisgeving aan het parlement worden gezonden. Alle regelgeving ter omzetting van de genoemde richtlijn moet uiterlijk op 4 januari 2010 in het Staatsblad staan. (MvdT)

Brief Minister Cramer:
http://www.vrom.nl/get.asp?file=doc...10200/BJZ2009045526BriefEKVuurwerkbesluit.doc

Bron:
http://www.sconline.nl/home

zoiest hoop ik ook, dat kwa knallers dezelfde regels als in belgie komen. Alleen dan ook nitraten met vlam of/en fluit.
En dat er shellkitjes verkocht mogen worden, en het mooiste zou zijn, dat je bijv in de winkel gewoon mortierbuisjes kan kopen van 2'' en dan losse shells, sier en salutes. En dat cilinders ook zijn toegestaan.
En de 10 kilo regeling moet omhoog naar ongeveer 50.

Maar zoals the cigarman als zegt, daar zullen we altijd wel over kunnnen blijven fantaseren en dromen.

mwah, knal met flash is mss nog wel realistisch, tot een bepaalde grens van vast lager dan de 2 gram in BE
shellkitjes vast niet...

grootste veranderingen zijn mss. uitbreiding sier naar max. 1000gr. per cake, heel mss knal met flash tot 1gr. totaal ofzo, en de pijlen gaan er vast helemaal uit. Nog even afwachten dus.

Grote kans op gebruik van die mogelijkheid tot uitzonderingsregels, en dan gaan zeiken dat we legaal vetter spul uit het buitenland halen :bonk:

In mijn ogen is een shellkitje veiliger dan vuurpijlen (Mits je de gebruiksaanwijzing leest). Een shell heeft minder kans op een gevaarlijke baan dan een vuurpijl. Maar sta je dit toe dan hebben de vernielers weer wat leuks.

IK zie dit dus niet goed tegemoet :(
ben bang als je gaat kijken dat de knallers in belgie er op achteruit zullen gaan en de rollen :(

mvg O

Heel europa word samen getrokken kwa vuurwerk. Dit betekent niet dat er veel zwaarder vuurwerk gaat komen in Nederland. Er gaan uitzonderingen voor Nederland komen.

Heel europa word samen getrokken kwa vuurwerk. Dit betekent niet dat er veel zwaarder vuurwerk gaat komen in Nederland. Er gaan uitzonderingen voor Nederland komen.

Idd.
Dat werd mij door iemand verteld vorig jaar.
Ik ben bang dat er niks gaat veranderen.

Voor de geinterseerden.
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:154:0001:0021:NL:PDF
Gepost door Givemepow(d)er op Freakpyromaniacs.
Link topic: http://www.freakpyromaniacs.com/for...466-nieuwe-regels-voor-vuurwerk-op-komst.html

Laatst bewerkt:
Nou als er gwn knallers met flash komen.. zou al heel tof zijn:cool: shellkitjes ook maar dat hebben alleen Frankrijk etc.. en die regels zijn al heel oud geloof ik en die van bels en nederland niet zo dus mssn wordt het hetzelfde als in bels maar toch acht ik die kans vrij klein:sad:

Ik denk dat het positiever voor ons uit zal pakken, tenzij NL weer een uitzonderingsregel gaat maken.

Houd er maar rekening mee dat ook dit keer nederland er zijn eigen regeltjes op na zal willen houden. Nederland het land van de ***** regeltjes.
Ze zouden er goed aan doen om dit keer de consument is positief te gemoed te komen. Willen ze de handel in illegaal vuurwerk minderen.

Laatst bewerkt:
Maarja ik denk ook al verslechterd het in nederland, illegale handel blijft toch wel. Als wij hier geen vuurwerk hebben wat wij willen, dan word beter vuurwerk toch wel geimporteerd door handelaren. Wat ik bedoel te zeggen is, dat wat de reden hier ook voor is, als het gaat om het tege te gaan van illegale handel, dat zou toch nooit stoppen omdat de vraag naar steeds beter vuurwerk toch wel blijft. Komen er 2'' shells, dan is er vraag naar 3'' shells, mogen die hier, dan is er weer vraag naar nog grotere shells. Het gaat om de kick van vuurwerk wat niet mag, tenminste zo ervaar ik het.

Laatst bewerkt:
je moet je eens bedenken dat spanje en italie waar zwaar vuurwerk gewoon is toegestaan ook in europa vallen, die gaan dus egt niet akkoord met die poep regels van nederland of belgie;)

Dat zeg je dan wel, maar in Spanje hebben ze tijdje geleden de regels voor knalvuurwerk ook weer aangescherpt! ;)

Aangescherpt is iets anders dan totaal veranderd.
Er zijn zoveel landen waar het knalvuurwerk zwaarder mag, belgie, duitsland, italie, spanje, etc etc.
Denk dat de meerderheid van die landen het niet eens gaan worden met de regels van NL.
Dus ik hoop dat NL de strijd verliest en dat we hier de spaanse regels krijgen.:)

Denk dat nederland hier veel aan zal hebben , zoals door veel mensen word gezegt dat de andere landen zich niet zullen aanpassen aan onze regels .
1 reden daarvoor is simpel , ze zullen minder geld verdienen waarschijnlijk aan het vuurwerk .
En als het vuurwerk alemaal zoals in nederland word , word de aanvraag naar zwaarder vuurwerk juist groter omdat mensen simpelweg niets vinden het nl vuurwerk .
Ik denk dat nederland wel weer rot regels maakt zoals vergunningen etc .

Denk dat nederland hier veel aan zal hebben , zoals door veel mensen word gezegt dat de andere landen zich niet zullen aanpassen aan onze regels .
1 reden daarvoor is simpel , ze zullen minder geld verdienen waarschijnlijk aan het vuurwerk .
En als het vuurwerk alemaal zoals in nederland word , word de aanvraag naar zwaarder vuurwerk juist groter omdat mensen simpelweg niets vinden het nl vuurwerk .
Ik denk dat nederland wel weer rot regels maakt zoals vergunningen etc .

ik denk dat je niet bang hoeft te wezen voor vergunningen .
want het gaat tenslotte wel over consumenten vuurwerk .

En als je dan vergunningen nodig hebt voor bepaalt vuurwerk, dan gaan hen die de vergunningen hebben, het vuurwerk verkopen aan hen die geen vergunning hebben.

Back
Bovenaan