Niet vuurwerk maar alcohol grootste druk op spoedeisende hulp.

Econz

VWC lid
Eindelijk weer eens iets positievers over vuurwerk.
Precies wat ik al jaren roep.
Lullig voor diegene die graag een glaasje lusten, maar als ik moet kiezen, zie ik liever een alcohol verbod met O&N, dan een vuurwerkverbod. Daarbij moet je die 2 dingen ook niet combineren. Je moet je koppie erbij houden met vuurwerk.

https://www.trouw.nl/binnenland/niet-vuurwerk-maar-alcohol-is-het-probleem-op-de-spoedeisende-hulp~b663de6c/

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5356504/grootste-drukte-op-de-spoedeisende-hulp-door-alcohol

Was mij ook al opgevallen dat daar meer over gezegd en geschreven wordt. Misbruik van alcohol en andere drugs zijn de grote boosdoeners voor het behoud van onze traditie.

Eindelijk krijgen we zo eerlijker beeld hoe het er echt aan toe gaat in de ziekenhuizen.
Mooi dat dit ook op de grote media kanalen getoond word. Vanmorgen zag ik het ook al bij Hart van Nederland op sbs6.

Niet helemaal vergelijkbaar maar dit jaar was er ook voor eerst meer aandacht voor de overvolle eerste hulp na eerste schaatsdag.

Zo kan je de vuurwerk slachtoffers beter in perspectief zetten. Zeker voor de leek die alles rondom vuurwerk negatief zien en alles over 1 kam scheren.

Moet zeggen dat ik wel schrik van de verhouding, 1 vuurwerk slachtoffer op 10 mbt alcohol. Ieder slachtoffer is er 1 teveel maar verschil is wel extreem. Al jaren horen we hoe veel vuurwerk slachtoffers er zijn en wat een druk het oplevert voor de zorg. Maar is dus maar heel klein deel van de drukte.

Hoop dat de vuurwerk federatie dit ook oppikt!

Dit is echt heel goed voor partijen als HVLV. HVLV heeft o.a. dit argument begin dit jaar in de Tweede Kamer ook gebruikt en sommige partijen leken enigszins sceptisch over dat argument, maar nu wordt dit keihard bevestigd. Nu is het aantal letsels door legaal consu vuurwerk gewoon geen standhoudend argument meer voor de anti's, daar het helemaal niet zoveel letselgevallen zijn. Helemaal in perspectief niet, want er wordt enorm veel legaal vuurwerk afgestoken tenopzichte van illegaal, maar in verhouding raken er minder mensen gewond door legaal vuurwerk, dan illegaal vuurwerk.

Wat dacht je van de combi alcohol en vuurwerk?
Als jij gewoon een compound of zware cake neerzet en aansteekt met bril (voor mij part doe je hem gelijk af nadat je hem aangestoken hebt) dan is de kans 99% dat alles goed gaat…

Als iemand zichzelf tegen een boom kapot rijdt roepen we toch ook niet verbied auto’s of alcohol…

Dit is echt heel goed voor partijen als HVLV. HVLV heeft o.a. dit argument begin dit jaar in de Tweede Kamer ook gebruikt en sommige partijen leken enigszins sceptisch over dat argument, maar nu wordt dit keihard bevestigd. Nu is het aantal letsels door legaal consu vuurwerk gewoon geen standhoudend argument meer voor de anti's, daar het helemaal niet zoveel letselgevallen zijn. Helemaal in perspectief niet, want er wordt enorm veel legaal vuurwerk afgestoken tenopzichte van illegaal, maar in verhouding raken er minder mensen gewond door legaal vuurwerk, dan illegaal vuurwerk.
Hier ben ik het wel mee oneens. Legaal consu spul veroorzaakt zeker wel oog en brandletsel.
De vuurwerkbranche heeft dit over zichzelf afgeroepen met die kleine kut pakketjes en cakes die omvallen. Ik heb 2x gehad in de afgelopen 4 jaar dat ik moest rennen/duiken omdat een klein kut potje omviel van iemand in de straat. Waardeloos.
Weet echt zeker dat je nog een giga vermindering zou zien als je die kut meter pakketten en goedkope kleine cakes die makkelijk omkiepen verbiedt…

Hier ben ik het wel mee oneens. Legaal consu spul veroorzaakt zeker wel oog en brandletsel.
De vuurwerkbranche heeft dit over zichzelf afgeroepen met die kleine kut pakketjes en cakes die omvallen. Ik heb 2x gehad in de afgelopen 4 jaar dat ik moest rennen/duiken omdat een klein kut potje omviel van iemand in de straat. Waardeloos.
Weet echt zeker dat je nog een giga vermindering zou zien als je die kut meter pakketten en goedkope kleine cakes die makkelijk omkiepen verbiedt…

Ik zeg niet dat legaal consu spul geen letsel veroorzaakt, maar huidig legaal consu spul heeft, afgaande van de VeligheidNL cijfers van 19/20, rond de 15% aandeel in het aantal letsels. De rest is door illegaal spul, F1 of carbid (geen vuurwerk dus). Als je kijkt hoeveel mensen de jaarwisseling vieren met vuurwerk, dan is sowieso het aantal letsels in totaal al laag, helemaal het aantal letsels door huidig legaal consu spul (F2).

De branche is bezig met het stabieler maken van vuurwerk, dus ook de kans op omvallen van legaal consu spul is in de toekomst een stuk kleiner. Meestal zijn het de kleine Duitse potjes die makkelijk en vaker omvallen trouwens.

Lol .... iedereen betaald toch maandelijks geld aan de zorgverzekering.
Ze maken miljoenen winst dus mensen moeten niet zo happen op deze onzin.
Het moet geen flikker uitmaken of je nu met een gebroken been door het voetballen of een kapot handje door een cobra 6 binnen komt .
Vroeger knutselde we met strijkers nu heb je gewoon prima knallers te koop wat het risico's op letsel wel verminderd.
Maar nog een paar jaar is het toch afgelopen voor mij en velen. Want die compound blokken zijn mooi maar onbetaalbaar.....

Niet vuurwerk maar alcohol grootste druk op spoedeisende hulp.

Hans Schilder, oprichter van de Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen, heeft in een radioprogramma van de NPO aangegeven dat het elk jaar reuze meevalt met de gewonden door vuurwerk. Meer door alcohol- en drugsmisbruik met o.a. valpartijen als gevolg.

Ik zeg niet dat legaal consu spul geen letsel veroorzaakt, maar huidig legaal consu spul heeft, afgaande van de VeligheidNL cijfers van 19/20, rond de 15% aandeel in het aantal letsels. De rest is door illegaal spul, F1 of carbid (geen vuurwerk dus). Als je kijkt hoeveel mensen de jaarwisseling vieren met vuurwerk, dan is sowieso het aantal letsels in totaal al laag, helemaal het aantal letsels door huidig legaal consu spul (F2).

De branche is bezig met het stabieler maken van vuurwerk, dus ook de kans op omvallen van legaal consu spul is in de toekomst een stuk kleiner. Meestal zijn het de kleine Duitse potjes die makkelijk en vaker omvallen trouwens.

die rapportgae zijn compleet fahankelijk van het slachtoffers en getuigen, hoeveel mensen denken nu nog dat die harde knallen of uberhaupt knalvuurwerk en pijlen legaal vuurwerk is in nederland....

Lol .... iedereen betaald toch maandelijks geld aan de zorgverzekering.
Ze maken miljoenen winst dus mensen moeten niet zo happen op deze onzin.
Het moet geen flikker uitmaken of je nu met een gebroken been door het voetballen of een kapot handje door een cobra 6 binnen komt .
Vroeger knutselde we met strijkers nu heb je gewoon prima knallers te koop wat het risico's op letsel wel verminderd.
Maar nog een paar jaar is het toch afgelopen voor mij en velen. Want die compound blokken zijn mooi maar onbetaalbaar.....

Eens, met alles wat we doen moet de overheid zich mee bemoeien en dat slaat zo ver door dat er niet eens meer op gehandhaafd kan worden.
Mooi voorbeeld:
Bij ons in het dorp gingen kinderen in het nieuwe jaar alle kerstbomen ophalen voor 50cent en dan inleveren.
Die apen zijn lekker in de weer, ze vinden het leuk, de bomen zijn gelijk opgeruimd ik zeg win/win.
NOT! het mag dit jaar niet omdat er te weinig handhaving is........ waar de neuk is die handhaving voor nodig dan??? laat die kids lekker gaan man ze doen er niemand kwaad mee.

Verbieden= handhaven en handhaven= personeel, en personeel is er niet waardoor er weer meer verboden word.
Tevens is door de regering en media Nederland tot op het bot verdeeld geraakt, echt totale afbraak in onze samenleving, de complete tolerantie (het leven en laten leven) waar Nederland om bekend stond is weg.
Ik behoor tot de "dominante witte man van middelbare leeftijd" maar tegenwoordig moet iedereen maar veranderen in een woke slappe zak, nou ik heb de voordelen en vooruitgang daarvan nog niet gezien in onze samenleving.

Deze informatie is buitengewoon waardevol bij onze strijd om de traditie te behouden!
Graag veiligstellen, iedereen die dicht bij de lobby zit! :)

Back
Bovenaan