Niet knallend, maar lachend het jaar uit! Blog

ylke

VWC lid
Artikelen van Sanne367 » Niet knallend, maar lachend het jaar uit!

Elk jaar begint met veel plezier en knallen, helaas is de nasmaak bitter. Als je na een te korte nacht je bed in- of uitgaat ben je nog in de euforie van het hele feest. Alles is leuk, vrolijk en vooral gezellig. Dit komt vaak ook doordat er aardig wat alcohol genuttigd wordt. Pas als je weer wakker wordt neemt de euforie weer af. Een aantal mensen wordt wakker met een kater, een verschrikkelijke puinzooi of ze worden wakker naast iemand die ze niet eens kennen. Toch vallen deze voorbeelden allemaal erg mee. Elk jaar belanden er namelijk mensen in het ziekenhuis door ongelukken met vuurwerk. Ze missen bijvoorbeeld een vinger of oog. En zij zijn dan toch echt wat minder blij.

Doordat er elk jaar honderden vuurwerk ongelukken zijn, komt dit ook vaak te spraken. Wel pas rond de jaarwisseling , maar toch. Zo zijn er een aantal mensen die willen dat vuurwerk voortaan alleen nog maar door professionals wordt afgestoken. Er zijn veel voor- en tegen argumenten, en daarom is er nog niks besloten.

Zo’n vinden veel mensen het een veel veiliger idee om het professioneel af te laten steken. De professionals weten precies wat ze moeten doen en gaan voorzichtig te werk. Ze weten als geen ander het plezier van vuurwerk, maar even belangrijk zij weten ook de gevaren. Ze weten hoe ze het vuurwerk moeten afsteken en welke materialen zij daarvoor nodig hebben. Veel particulieren weten niet ondanks voorlichtingen hoe ze vuurwerk veilig kunnen afsteken. Zo steken ze bijvoorbeeld een vuurwerkpijl af uit hun hand. En dan gebeuren er ongelukken. Dus als een professional het vuurwerk afsteekt op een veilige en goede manier en er geen particulier vuurwerk wordt afgestoken, gebeuren er veel minder ongelukken.

Ook wordt er geen illegaal vuurwerk gebruikt door de professionals en weten daarom zeker dat ze veilig vuurwerk hebben, zo dat ze niet voor verassingen komen te staan.

Toch zijn er veel mensen het erover eens dat dit niet de manier is om vuurwerk veiliger af te laten steken. Zo denken zij dat iedereen die vuurwerk wilt afsteken, wel aan vuurwerk kan komen. Zo neemt het illegale vuurwerk weer toe, en gebeuren er juist meer ongelukken. Dit doordat het afsteken stiekem en snel moet gebeuren ,er is dan immers minder kans om betrapt te worden. Ook blijft het illegale vuurwerk van mindere kwaliteit en is het minder veilig. Dit vuurwerk is vaak geproduceerd door illegale praktijken, en daarom minder van kwaliteit en veiligheid. Het illegale vuurwerk is wel goedkoper en vaak specialer dan normaal vuurwerk maar daar staan slechte kwaliteit en veiligheid tegen over. Maar als er meer politie wordt ingezet komt dit ook goed.

Ook vinden mensen het een goed idee om vuurwerk alleen nog maar professioneel af te steken doordat het veel beter is voor het milieu. Elk jaar knallen we voor duizenden euro’s vuurwerk de lucht in. Maar heeft iedereen er ooit bij stilgestaan dat dit ook slecht is voor het milieu? En dat dit bijdraagt aan het broeikaseffect? Nee dat hebben zij niet. Moet je nagaan wat die knallen allemaal veroorzaken. De knal is al immens dus het effect op het milieu helemaal.

Doordat iedereen meestal op oudejaarsnacht niet zo nuchter meer is en er al veel oliebollen zijn opgegeten interesseert ons niet meer wat we doen.

Het hele motto verandert in ‘Je leeft maar 1 keer’ en onder het mom van ‘nieuw jaar, nieuwe kansen’ neemt iedereen het niet helemaal serieus en doet iedereen waar die zin in heeft. Dit veroorzaakt meerdere problemen.

Zo zijn er meer dronken bestuurders, wildplassers en iedereen gaat minder serieus nadenken over zijn verantwoordelijkheden. En mede daardoor zorgt dit voor veel afval en straatvervuiling. De straalvervuiling komt door afval van feestjes, kroegentochten, wandeltochten en noem het maar op. Maar de meeste straatvervuiling komt toch echt door het vuurwerk afsteken. De straatvervuiling is lelijk en bedroefd de heel nasfeer. Bovendien zijn schoonmakers er lang mee bezig alles op te ruimen en dat kost ook weer geld. Ook is de straatvervuiling gevaarlijk voor kinderen en dieren. Kinderen kunnen ermee gaan spelen zonder dat ze weten wat het is en dit kan tot rare praktijken uitlopen. Voor de dieren is het ook vervelend, ze gaan het bijvoorbeeld op eten en dan stikken ze. In een sloot kunnen wel heel veel lege flessen gegooid zijn en dan moeten die dieren maar omheen zwemmen.

Aan de andere kant vinden veel mensen deze argumenten een beetje te ver gaan, het hoort er gewoon bij. Ze vinden dat het eens per jaar best geoorloofd mag worden, en dat de gevolgen nog over te zien zijn. De schoonmakers hebben weer werk, is goed tegen de werkloosheid. De ouders moeten maar beter op de kinderen letten en kunnen ook best zelf hun stoepje en tuin schoonmaken. Ze steken het immers ook zelf af. De dieren kunnen er ook hun voordeel aan doen doordat ze de stokjes van bijvoorbeeld vuurwerkpijlen kunnen gebruiken om een nest te bouwen.

En dan nog de kwestie waarom de meeste bestuurders in rep en roer zijn, hoe zit het met het geld? Is er nog wel genoeg aan te verdienen? Het antwoord is ja. Doordat het vuurwerk niet meer particulier afgestoken wordt, is er geen vuurwerk verkoop meer. Je zou denken dat dit erg nadelig is maar dit valt mee. Het is wel nadelig voor vuurwerk fabrikanten maar zij kunnen hun afzet ook wel ergens anders kwijt. Het grootste voordeel is dat mensen nu geen geld meer besteden aan vuurwerk, ze geld over houden. Zij gaan dan ook zeker meer geld uitgeven aan boodschappen voor de Nieuwjaarsborrel en ze gaan meer consumeren. Dit zorgt voor meer winst bij andere winkels. Ook is de vuurwerkshow een groot spektakel waar veel geld te verdienen is. De bestuurders kunnen er een hele markt omheen maken en er een leuke dag van maken met veel activiteiten en kraampjes.

Als het vuurwerk voortaan alleen nog maar professioneel wordt afgestoken zorgt dit ervoor dat de bittere nasmaak van het geweldige nieuwjaarsfeest eindelijk verdwijnt. Alles wordt veiliger, het milieu gaat erop vooruit en er valt genoeg winst te maken. En de mensen die wel willen knallen, die gaan maar paintballen!

Bron

Het meest irritante aan dit stuk vind ik eigenlijk nog de spelfouten. Gezien de bekrompen inhoud van deze mislukte poging tot een intellectueel en verfijnd stuk, zegt dat heel wat! Bij de eerste alinea weet je al met welk type je te maken hebt en zou je eigenlijk niet verder moeten lezen. Lang leve de moraalridders! En ja, dat was sarcastisch ;-)

Sorry maar ze weet niet echt waar ze het over heeft haha. Professionals steken zeker wel illegaal vuurwerk af wat wij niet mogen afsteken dus shelss en zwaarder vuurwerk. En vuurwerk is veilig als je er goed mee omgaat. Als er wat gebeurt is het de fout van de persoon en niet van het vuurwerk je bent gewoon dom als je een vuurpijl uit je had afsteekt staat toch duidelijk in de gebruiksaanwijzing dat dat juist niet moet.

Ach gut de schat...
Geschreven als een lagere school meisje. Zal het ook wel zijn ook, uh ook...
"fabrikanten kunnen hun afzet ook (heb je 'm weer)wel ergens anders kwijt..."? Dochtertje van Arno?

Hm. slecht artikel. Ze begrijpt de materie niet, deze zin laat dat goed zien:

Ook wordt er geen illegaal vuurwerk gebruikt door de professionals en weten daarom zeker dat ze veilig vuurwerk hebben, zo dat ze niet voor verassingen komen te staan.

Verder vraag ik me af hoe oud de schrijver is. Het klinkt nogal kinderachtig, de manier van denken is net een beetje te simpel. Hier een paar voorbeelden:

Het is wel nadelig voor vuurwerk fabrikanten maar zij kunnen hun afzet ook wel ergens anders kwijt. Het grootste voordeel is dat mensen nu geen geld meer besteden aan vuurwerk, ze geld over houden. Zij gaan dan ook zeker meer geld uitgeven aan boodschappen voor de Nieuwjaarsborrel en ze gaan meer consumeren.

Foutieve Aaname 1: Het is alleen nadelig voor fabrikanten.
Denk ze dat de vuurwerkmarkt zo in elkaar zit? Fabrikant -> consument? Wat dan voor de dealers, de importeurs, de certificeringbureau's, de vervoersbedrijven?

Foutieve Aanname 2: Een harde knal is slecht voor het mileu. Wat? Ze heeft het over het broeikaseffect, weet ze zelf wel hoe dit werkt? Een hint: Het was iets met broeikasgassen, niet met decibellen.

Foutieve Aanname 3: Dieren eten vuurwekresten.
Voor de dieren is het ook vervelend, ze gaan het bijvoorbeeld op eten en dan stikken ze.
Ik denk persoonlijk niet dat ik hoef toe te lichten wat voor kul argument en drogreden dit is. Dezelfde dieren zouden netzogoed restjes blik en plastic naar binnen werken, aangezien smaak blijkbaar voor deze beesten geen relevantie heeft als ze naar voedsel zoeken.

Foutieve Aanname 4: Geld besteedt aan vuurwerk levert minder op.
Het grootste voordeel is dat mensen nu geen geld meer besteden aan vuurwerk, ze geld over houden. Zij gaan dan ook zeker meer geld uitgeven aan boodschappen voor de Nieuwjaarsborrel en ze gaan meer consumeren.

Voor zover ik weet geldt er voor vuurwerk geen verlaagd BTW tarief, laat me even weten als ik hier fout ben omdat ik extra korting zeker wel kan waarderen.

Ik kan nog wel even verder gaan, maar dit is een ongeinformeerde post van het zoveelste blogmeisje die het internet rijk is. Niet echt de tijd waard die ik er aan zou besteden om het helemaal onderuit te halen.

Laatst bewerkt:
als ik zo iets lees, denk ik lieve schat.
in Spanje is het stierenvechten uitgeroepen tot cultureel erfgoed .
dat betekend dus dat je dat niet meer verbieden kan .
Is dat niet heel veel erger dan met zijn allen het jaar uit knallen ?
Als ik de keuze had, had ik het wel geweten :rolleyes:

Als ik zo lees is zij erg tegen vuur werk:rolleyes:

prof. vuurwerk kan ook mis gaan want dat heb ik geregeld gezien bij serie Pyros

slecht voor milieu? is maar 1x per jaar terwijl stinkende auto's,vrachtwagens,vliegtuigen,helicopters, diesel treinen zijn meer boos doeners dan 1 x in het jaar vuurwerk en laat staan sommige bedrijven waar dikke zwarte rook uit de schoorsteen komt brullen.

en kwa ervaring weet ik dat de meeste freaks hier wel weten hoe ze vuurwerk op veilig manier moet afsteken.Ik drink op oudjaars dag geen druppel alcohol,pas 1 a 2 biertjes voor de 00:00 en als de siervuurwerk op is en niks meer af steek dan word eerst hier in de straat altijd opgeruimd en dan nieuwjaar feesten

Hm. slecht artikel. Ze begrijpt de materie niet, deze zin laat dat goed zien:

Verder vraag ik me af hoe oud de schrijver is. Het klinkt nogal kinderachtig, de manier van denken is net een beetje te simpel. Hier een paar voorbeelden:

Foutieve Aaname 1: Het is alleen nadelig voor fabrikanten.
Denk ze dat de vuurwerkmarkt zo in elkaar zit? Fabrikant -> consument? Wat dan voor de dealers, de importeurs, de certificeringbureau's, de vervoersbedrijven?

Foutieve Aanname 2: Een harde knal is slecht voor het mileu. Wat? Ze heeft het over het broeikaseffect, weet ze zelf wel hoe dit werkt? Een hint: Het was iets met broeikasgassen, niet met decibellen.

Foutieve Aanname 3: Dieren eten vuurwekresten.
Ik denk persoonlijk niet dat ik hoef toe te lichten wat voor kul argument en drogreden dit is. Dezelfde dieren zouden netzogoed restjes blik en plastic naar binnen werken, aangezien smaak blijkbaar voor deze beesten geen relevantie heeft als ze naar voedsel zoeken.

Foutieve Aanname 4: Geld besteedt aan vuurwerk levert minder op.

Voor zover ik weet geldt er voor vuurwerk geen verlaagd BTW tarief, laat me even weten als ik hier fout ben omdat ik extra korting zeker wel kan waarderen.

Ik kan nog wel even verder gaan, maar dit een ongeinformeerde post van het zoveelste blogmeisje die het internet rijk is. Niet echt de tijd waard die ik er aan zou besteden om het helemaal onderuit te halen.

Perfect verwoord

Is toch gel^l dat er mensen een sierpijl uit de hand schieten omdat ze niet weten hoe het wel moet. En ook dit, waarom zou er minder milieu vervuiling zijn als ipv wij een prof het afsteekt?
Precies helemaal niks, over dit bericht is niet nagedacht en aan de foto tezien is dit meisje niet ouder dan 16..

Typisch zo'n waardeloos stom betoog van een ongeïnteresseerd kind wat enkel en alleen geschreven is omdat het moest voor school. Je hoeft geen verstand van vuurwerk te hebben om te zien wat voor een onzinstuk dit is. Het barst van de taalfouten, zinnen kloppen voor geen meter en de argumenten zijn volgens mij gewoon effe snel verzonnen. Ik hoop dat dit een dikke onvoldoende heeft opgeleverd. Niks tegen mensen die geen betogen kunnen schrijven, maar door dit op internet te zetten, zet je jezelf toch wel heel zwaar voor schut zeg.

Ik heb wel zitten te genieten van de reactie van Hortz op het artikel :

Misschien is dit een verhelderend stuk voor je: http://www.deweekkrant.nl/artikel/2011/december/27/vuurwerkdeskundige_quot_vuurwerkverbod_is_onvera

Verder wat commentaar:
Je zegt:
Zo steken ze bijvoorbeeld een vuurwerkpijl af uit hun hand.
Tja, hier valt weinig over te zeggen. Mensen zitten ook met alcohol achter het stuur. Beiden keren is het gewoon dom en niet zoals het hoort! Op de vuurpijl staat zelfs hoe je het moet gebruiken. Maarja, er staat zelfs in de wet dat je niet rijden met alcohol. Laten we meteen de auto erbij verbieden! Scheelt meteen ongelukken + we besparen het milieu (broeikaseffect)!

Verder:
Ook blijft het illegale vuurwerk van mindere kwaliteit en is het minder veilig.
Het is zo'n beetje allemaal CE gekeurd in Europa, m.a.w. veilig voor verkoop. Dat Nederland strengere regels heeft qua vuurwerk is de keuze van dit land. Dat het hier illegaal is betekend niet dat het van mindere kwaliteit is!

Broeikaseffect:
Zoals hierboven gezegd is de auto erger. Laat staan de fabrieken, stroom opwekking e.d.
zie: http://www.epa.gov/climatechange/ghgemissions/sources.html
Gaat misschien over Amerika maar laat wel zien dat vuurwerk zeker wel mee valt!
Of heb je het over fijnstof? Dan valt het nog steeds super mee met wat er in een jaar wordt uit gestoot door fabrieken/auto's. Ook al laat je alles door prof's schieten hou je het zelfde probleem.

Alcohol:
Jij zegt: Doordat iedereen meestal op oudejaarsnacht niet zo nuchter meer is en er al veel oliebollen zijn opgegeten interesseert ons niet meer wat we doen.
Jaah, laten we vele mensen op 1 plek zetten met alcohol. Gaat altijd goed!.... Zie de eerste link die ik poste.

Kinderen en dieren en vuurwerk resten:
Sowieso moet vuurwerk worden opgeruimd. Meestal gebeurd dit ook vrij snel! Verder is het meeste spul wat blijft liggen karton en klei. Dit zal het beest gewoon uitpoepen.
Maar als je dit een probleem vind, zie dit eerst maar even: http://recyclingnetwerk.org/2010/05/17/honderdduizend-plastic-dopjes-op-nederlandse-stranden-2/
http://www.ad.nl/ad/nl/5596/Planet/...ietigende-werking-van-plastic-op-vogels.dhtml
http://www.wageningenur.nl/nl/Dossiers/dossier/Plastic-afval-in-zee.htm

Er zijn ergere dingen dan hier je zorgen over te maken!

En over het geld. De staatskas krijgt er elke jaar meerdere miljoenen bij van de belasting (21%!) die wij over het vuurwerk betalen.
Verder dat de fabrieken er alleen last van hebben. De importeurs, verkoopwinkels(Vuurwerk verkoop heeft een grote marge!), de certificeringbureau's en de vervoerders. VEEL mensen verdienen een extra centje hierdoor of behouden hun baan zelfs door vuurwerk!

En ja, ik heb zelf geen pagina, maar vond het wel tijd om hier wat te reageren! Heet tijdverdrijf!

Back
Bovenaan