Nederlanders schaffen weer meer vuurwerk in voorverkoop aan

Rendier

VWC lid
De voorverkoop van vuurwerk is dit jaar met meer dan 5 procent gestegen, blijkt uit cijfers van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland. De verkoopcijfers zijn gebaseerd op de gegevens van de bij de belangenvereniging aangesloten verkopers.

Marcel Teunissen van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland schrijft de groei voornamelijk toe aan de duidelijke toename van online vuurwerkverkoop.

Met name de verkoop van siervuurwerk is de afgelopen jaren toegenomen. "Het gaat economisch goed en de vele online bestelmogelijkheden maken de aanschaf voor consumenten gemakkelijker."

Siervuurwerk is over het algemeen duurder dan veel knalvuurwerk. Onder meer de steeds populairdere compounds, boxen met aan elkaar verbonden siervuurwerk, gaan soms voor wel meer dan 400 euro over de toonbank.

Ondanks de veelbelovende verkoopcijfers blijft het volgens de belangenvereniging van Nederlandse vuurwerkverkopers nog wel afwachten of dit jaar ook het totale vuurwerkverkooprecord wordt gebroken.

Hier bestaat op 31 december pas meer zekerheid over. Een nieuw record ligt volgens Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland wel in de lijn der verwachting.

Bron: https://www.nu.nl/economie/6020309/nederlanders-schaffen-weer-meer-vuurwerk-in-voorverkoop-aan.html

Hopsaaaaa, meer geld in de staatskas. Dat is toch het belangrijkste uiteindelijk? Dus weg met die vuurwerkdiscussie en er lekker van genieten.

Deze cijfers vallen mij om eerlijk te zijn wat tegen. Omdat de prijzen van vuurwerk dit jaar gemiddeld met meer dan 5% zijn gestegen, betekent dit wellicht een daling van de afzet (omzet wordt meer dan gecompenseerd). We zullen zien wat er de 31e voor een percentage uitrolt. Gelukkig slaat de media ook hier de plank mis, en publiceert men alleen maar de stijgende verkoopcijfers. Dat is dan weer een positief verhaal.

Deze cijfers vallen mij om eerlijk te zijn wat tegen. Omdat de prijzen van vuurwerk dit jaar gemiddeld met meer dan 5% zijn gestegen, betekent dit wellicht een daling van de afzet (omzet wordt meer dan gecompenseerd). We zullen zien wat er de 31e voor een percentage uitrolt. Gelukkig slaat de media ook hier de plank mis, en publiceert men alleen maar de stijgende verkoopcijfers. Dat is dan weer een positief verhaal.
Die 5% zijn waarschijnlijk het aantal bestellingen, althans zo lees ik het.

Als dat zo is, dan zou dat wel heel mooi zijn (dan kunnen we die prijsverhoging er nog eens extra bij optellen). Maar of het nu euro's of bestellingen zijn, valt niet duidelijk af te lezen.
Ben ik met je eens. Het is eigenlijk een nietszeggend bericht.
Ik verwacht zelf dat er wel weer wat records worden gebroken als ik een beetje af kan gaan wat ik om me heen hoor.

Ik sprak een bevriende vuurwerkverkoper en hij had dit jar al 70% meer voorbestellingen dan vorig jaar.

Verwachting is dan ook dat de losse verkoop stukken rustiger zal zijn. Mensen hebbem door dat ze in de voorbestelling goedkoper uit zijn.

Waar ik me dus afvraag hoe het mogelijk is dat dat de media weet te vertellen dat "een meerderheid" voor een vuurwerk verbod zou zijn maar we iedere jaar weer te horen krijgen dat het vuurwerk bijna niet aan te slepen is.

Back
Bovenaan