Nederlander had minder last van vuurwerk.

ylke

VWC lid
De Nederlandse burger had dit jaar minder last van vuurwerk dan vorig jaar. De afgelopen jaarwisseling heeft in totaal 71.582 klachten opgeleverd op het meldpunt vuurwerkoverlast.nl. Dat meldt het Rotterdamse GroenLinks-raadslid Arno Bonte. Hij is een van de iniatiefnemers van het meldpunt.

Het aantal klachten ligt volgens Bonte zo'n twintig procent lager dan een jaar eerder. Daaruit blijkt volgens het raadslid dat strengere maatregelen tegen overlast, zoals vuurwerkvrije zones, effect hebben.

Steen en been

een en beenMensen klaagden onder meer over schade door vuurwerk, gevaarlijke situaties op straat of smog door vuurwerk. Op 1 januari stond de teller op 68.000, op zaterdagochtend op ruim 70.000. Op oudejaarsavond zelf kwamen 5000 meldingen binnen.

Achter het meldpunt zitten 25 lokale GroenLinks-fracties. Volgens hen storen steeds meer mensen zich aan vuurwerkoverlast rond oud en nieuw. De initiatiefnemers bundelen de klachten binnenkort in een rapport en overhandigen dit aan de Tweede Kamer en aan 25 burgemeesters.

"GroenLinks ziet het liefst dat er uiteindelijk geen vuurwerk meer wordt afgestoken door particulieren, maar dat gemeentes daarvoor in de plaats professionele vuurwerkshows organiseren'', laat Bonte weten.

Bron

Heb een voorgevoel dat dit een soort van propaganda is....zie je wel minder meldingen/overlast het moet nog strenger. :p

Er is minder illegaal vuurwerk in beslag genomen, en dat is een landelijke trend, dat kan betekenen dat er minder illegaal vuurwerk in de omloop is. En laat illegaal vuurwerk nu net de overlast maken zijn. Heeft niks met afsteektijden te maken meneer Bonte.... tuurlijk kleur jij je eigen onderzoekje, maar kom eens met de feiten.

Weet je wat het probleem is met zulke mensen als Bonte. Hoe de uitslag ook geweest was het word altijd gebruikt om het legaal afsteken van vuurwerk te verbieden. Als het namelijk meer klachten had opgeleverd, dan had hij geroepen dat het steeds erger werd, en de draagvlak voor een verbod groter werd. Want wat al door vele mensen gezegd is, wat is nu in vredesnaam 72000 klachten. Er zijn dus miljoenen mensen die het gewoon prima vinden als het blijft zoals het is. Als werkelijk zoveel mensen voor een verbod zouden zijn, dan hadden ze toch zeker vele malen meer klachten gehad. Ik denk dat zowat alleen de mensen geklaagd hebben die lid zijn van groenlinks, ik denk niet dat dat er veel meer zijn dan 70000!!

@ Ik denk dat zowat alleen de mensen geklaagd hebben die lid zijn van groenlinks, ik denk niet dat dat er veel meer zijn dan 70000!!

Als je op de kaart kijkt bij de meldingen, er zijn er bij die 260x een melding hebben gemaakt.
Ja zo kan ik het ook, Als je daadwerkelijk naar de meldingen gaat kijken zijn het max 2500 meldingen dus het is maar net hoe vertel je je verhaal. Er zijn er maar weinig die maar een melding hebben gedaan.

Als ik naar mijn eigen dorp kijk 61 meldingen maar er zijn maar 5 adressen die een melding hebben gemaakt.

Back
Bovenaan