Nederland verdeeld over vuurwerkverbod

ylke

VWC lid
(Novum) - De Nederlandse bevolking is sterk verdeeld in twee kampen als het gaat om de invoering van een vuurwerkverbod. Een krappe meerderheid van 53 procent ziet een verbod niet zitten, 42 procent wil vuurwerk alleen toestaan op centrale plaatsen en vijf procent wil dat al het vuurwerk wordt verboden. Dat blijkt uit een recente peiling van Maurice de Hond.

De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb pleitte maandag voor het verbieden van legaal zwaar knalvuurwerk. De burgemeester wil binnenkort praten met zijn collega's van de drie andere grote steden om zijn zorgen te delen en samen een vuist te maken richting Den Haag. Hij wees erop dat er steeds meer slachtoffers met ernstige verwondingen zijn.

Hij benadrukte niet voor een totaalverbod te zijn. De Partij voor de Dieren wil dat wel. De partij greep de jaarwisseling ook deze keer aan om te pleiten voor een verbod. In antwoord op soortgelijke vragen bij de vorige jaarwisseling stelde toenmalig minister van Milieubeheer Tineke Huizinga (ChristenUnie) opmerkelijk genoeg dat slechts tien tot vijftien procent van de bevolking voor een verbod zou zijn.

Een verbod lijkt er voorlopig in ieder geval niet te komen. "Verbod op vuurwerk is onzinnig. Verstandig gebruik van legaal vuurwerk moet kunnen", twitterde verantwoordelijk staatssecretaris van Milieu Joop Atsma (CDA) donderdag.

Bron

Wat een geweldig bericht. Ten eerste al dat nu een krappe meerderheid tegen een verbod is. En dat laatste stuk is natuurlijk helemaal geweldig! Al wist ik ergens wel dat zo´n verbod er echt niet zomaar ineens komt.

mocht er wel een verbod in de maak zijn , moeten we niet vergeten dat wij allemaal die lid zijn van een site als deze wel een groepering zijn die niet zomaar vergeten
mag worden .
met andere woorden ik zie mij zelf niet als vrij williger het zware rot werk doen bij een schiet bedrijf
ja ik ben super negatief omdat ik vind dat we scherp moeten blijven .
want als men een verbod zo willen is dat zo maar gebeurd
maar zo lang er nog mensen zijn die vinden dat goed gebruik van legaal vuurwerk moet kunnen , is er nog niks aan de hand .

Elburgersc,

Da s goed nieuws hoeveel mensen beleven er plezier aan en kijken ernaar uit om vuurwerk af te steken en wij als freaks begrijpen dat natuurlijk helemaal want als je goed nagaat gebeuren de meeste ongelukken nog steeds met illegaal vuurwerk en met mensen die weer lopen te experimenteren en geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en er totaal geen verstand van hebben en dat word breed uitgemeten in de media en dat maakt weer dat die eindeloze discussie altijd weer op gang komt! En ik als freak en jullie allemaal worden er zo moe van! Bah maar dit is toch een fijn bericht!! Kijk uit wat je doet zet een bril op en ga niet met vuurwerk gooien naar een ander en hou evt afstand dan gebeuren de minste ongelukken. DEZE TRADITIE MOET IN ERE BLIJVEN!!!!

Ik begrijp niet dat de meeste bezoekers van deze vuurwerk fora niet het dreigende gevaar zien. Men denkt serieus na over een vuurwerkverbod.

Ik begrijp niet dat er zo weinig animo is om een eventuele actie te willen steunen. Begrijpt men wat er aan het gebeuren is?

Ik denk dat de fora zoals VWC veel meer zouden kunnen doen *tegen* de "verheerlijking" van dat extreem zware knalvuurwerk... Dat is misschien geen populaire suggestie, maar dat moet ook gebeuren om het tij te keren.

Gelukkig grotendeels goed nieuws :).
Maar sowieso is het nogal vertekenend dat veel van de voorstanders van een eventueel verbod/beperking geen idee hebben (of willen hebben) van het verschil van illegaal (waar dus de meeste (zware) ongelukken, vernielingen en overlast mee gebeuren) en goedgekeurd legaal consumentenvuurwerk (en dan nog heb je onderscheid in verschillende soorten illegaal spul). Als de kennis daarover wat groter was dan was de tegenstand waarschijnlijk nog minder. Een beetje logisch nadenken en relativeren met andere zaken en je houdt zowat geen argument tegen consumentenvuurwerk meer over.

Back
Bovenaan