Nederland is het 'NOS-Amputatiejournaal' zat.

ylke

VWC lid
ROOSENDAAL - De burgemeester van Hilversum, Broertjes, zag vorig jaar als eerste het licht door een totaal verbod op het afsteken van vuurwerk in zijn gemeente door te voeren. Veel te langzaam wordt ook landelijk steeds meer aan het ‘vrijelijk’ afsteken van vuurwerk getornd. Met ingang van dit jaar zijn argeloze burgers pas vanaf 22.00 uur vogelvrij verklaard en mogen ze door allerlei onverantwoordelijke lieden ‘naar hartenlust’ met vuurwerk worden bestookt, met ongetwijfeld weer veel ongelukken, gewonden en zelfs doden tot gevolg. Alleen een algemeen verbod op het afsteken van vuurwerk biedt uitkomst. Jammer dat de rijksoverheid op dit punt zo wankelmoedig blijft, terwijl een fors groeiend burgers het helemaal zat is om op 1 januari naar het NOS-Amputatiejournaal te kijken.

Helaas weigert een groot aantal gemeenten zelfs dit
wankelmoedige beleid uit te voeren. Het is tactisch dom en onverantwoordelijk
ten opzichte van de burgers om nu al aan te kondigen dat ze ‘er niet over
peinzen om op 31 december extra agenten of boa’s’ in te zetten. Roosendaal is
daar gelukkig een positieve uitzondering op. Maar ook hier zijn de burgers dus
vanaf 22.00 uur hun leven niet zeker. 'De jaarwisseling is nog steeds geen feestje.'
Zo reageerde minister Opstelten in 2012 op de onrustbarende - maar jammer
genoeg gebruikelijke - cijfers die na de jaarwisseling bekend werden. Vele
gewonden, hevige explosies, tientallen auto's in brand, een stijging van het
aantal belaagde hulpverleners. Een alles omvattend actiepakket van de kant van
de minister bleef tot op de dag van vandaag echter achterwege. De samenleving
ziet dat er jaarlijks enorme inspanningen worden geleverd door hulpdiensten,
welzijnsorganisaties, schoonmakers en
gemeenten om de aanloop en afwikkeling van de jaarwisseling in goede banen te
leiden. Zeker in tijden waarin fors bezuinigd wordt, steekt het dat miljoenen
euro's gemeenschapsgeld opgaan aan het zoveel mogelijk voorkomen van deze
ellende of aan het herstellen van schade aan publieke eigendommen. Ook het
belagen van hulpverleners is ieder weldenkend mens een doorn in het oog. En
daarbij: elk vuurwerkslachtoffer is er één te veel. Deze traditie om massaal
vuurwerk af te schieten ontstond eind jaren zestig en is vooral in het laatste
decennium behoorlijk geëscaleerd. Voor diverse landen was dat aanleiding om het
vrijelijk afsteken van vuurwerk in de ban te doen, zo niet in het
‘vrijheidslievende’ Nederland waar het motto heerst dat dit alles zo maar moet
kunnen (zie ook boek Herman Pleij ‘Moet Kunnen’), de slachtoffers ten spijt.
Recentelijk onderzoek heeft uitgewezen dat ruim zes op de tien Nederlanders
zich niet meer veilig voelen tegen het eind van het jaar. Om over mensen met de
longziekte COPD en blinden en slechtzienden die afhankelijk zijn van een
hulphond maar te zwijgen. Hulpverleners worden bij het onder moeilijke
omstandigheden uitvoeren van hun taken regelmatig door raddraaiers belaagd met
vuurwerk. Het moge ieder weldenkend mens duidelijk zijn: de kerst- en
oudejaarstraditie is in deze vorm niet houdbaar. Zoals ik al vaker heb betoogd,
en gelukkig vind ik steeds meer politieke partijen in de Tweede Kamer daarbij
aan mijn zijde, is er een goed alternatief in de vorm van een door de gemeente,
politie en brandweer georganiseerde- en geregisseerde oudejaarsvuurwerkshow.
Het openbaar gezamenlijk verbranden van kerstbomen is inmiddels achterhaald en
dus niet meer van deze tijd. In Roosendaal zouden ’t Zwaaigat, De Stok en het
parkeerterrein bij het RBC Stadion (de plek waar ook de Roosendaalse Kermis in
zijn geheel in de naaste toekomst een nieuwe plek moet krijgen) de aangewezen
plekken zijn voor zo’n strak geregisseerde vuurwerkshow.

Bron

Het openbaar gezamenlijk verbranden van kerstbomen is inmiddels achterhaald en
dus niet meer van deze tijd.

Ja zo ken ik er ook nog wel een paar, haha! Het vuurwerkverbod is inmiddels achterhaald en dus niet meer van deze tijd.

Zo ik heb ff gereageerd!!!

Sorry hoor, maar hier wordt dus gesuggereerd dat ik dit bericht ondersteun.
Absoluut niet, wat een onzin staat hier.

Te eerste heb je consumenten vuurwerk en professioneel vuurwerk (in de volksmond ook wel illegaal vuurwerk genoemd) met het laatstgenoemde blijf ik even hangen. Want welk vuurwerk heeft de kracht om een vingers of erger een hand af te rukken?.... niet het consumentenvuurwerk, wat heeft de kracht om een brievenbus te verwoesten?... niet het consumentenvuurwerk, wat heeft de kracht dat het overlast geeft?.. bijna tot niet het consumentenvuurwerk. Nee we praten hier over het professionele vuurwerk wat het overlast geeft, zou dat verdwijnen zodra er een verbod komt op consumenten vuurwerk?? Nee!! sterker nog..dat wordt alleen maar meer. Men moet he probleem van professionele vuurwerk bij particulieren aanpakken, dat is namelijk al verboden. Dus daar is al een verbod op. Mensen laten ze zich te veel leiden door foute berichtgeving vanuit de pers, gestoeld op onjuist en onwaarheden.

Wat betreft het stukje van COPD, dat is heel erg als iemand dat heeft... maar dat is mede en vooral te wijten aan de rokerslobby vanuit DenHaag, ga nu niet roeptoeteren dat COPD mensen last hebben van het Vuurwerk, maar zoek het bij de bron, en dat is denHaag die de rokerslobby-machine draaiende houdt, daar hoor je niemand over.

Als iedereen zich netjes met consumenten vuurwerk bezig houdt binnnen de gestelde tijden dan heeft iedereen een plezierig uiteinde.

Ik ook maar even:

U bent slecht geïnformeerd. Stop met zulke stukken te schrijven als u niet weet waar u over praat.

"het licht door een totaal verbod op het afsteken van vuurwerk in zijn gemeente door te voeren" => Niet waar, dit heeft hij niet gedaan. Hij wilde het doen, maar werd teruggefloten door de gemeenteraad:
1. Het kon wettelijk niet.
2. Hij deed het compleet zonder overleg. Slechte burgemeester!

"Hulpverleners belagen" => gebeurt niet alleen bij oud/nieuw, maar ook bij allerlei andere feesten. Allemaal maar verbieden?

" zelfs doden tot gevolg" => Tendentieus. Afgelopen jaar een dode, compleet zijn eigen schuld (illegaal, zelfgemaakt vuurwerk).

"Voor diverse landen was dat aanleiding om het vrijelijk afsteken van vuurwerk in de ban te doen" => Niet waar, er zijn bijna geen landen waar dit anders is. Nederland heeft een van de strengste regels aangaande vuurwerk van heel Europa (!).

"Maar ook hier zijn de burgers dus vanaf 22.00 uur hun leven niet zeker." => De tijd zal aangepast worden naar 18.00, dus u moet nog wat langer vrezen voor uw leven. Want u loopt bizar veel risico met oud/nieuw.

Ik ben het zonder meer met u eens dat er uitspattingen zijn die niet kunnen, maar het geven van een centrale probleem gaat ongeveer 0.1% van de door u geschetste problemen oplossen. Daarnaast dus een stuk met onware en op onzin gebaseerde informatie!

wat een ***lo die kerel, met zijn enorme plofkop zit ie achter zijn computertje een stukje tekst in elkaar te flansen welke kant noch wal raakt.
Let wel, hij start de tekst alsof wij er allemaal zo over denken..... flapdrol met zijn overgewichtigesmoelwerk.

wat een ***lo die kerel, met zijn enorme plofkop zit ie achter zijn computertje een stukje tekst in elkaar te flansen welke kant noch wal raakt.
Let wel, hij start de tekst alsof wij er allemaal zo over denken..... flapdrol met zijn overgewichtigesmoelwerk.

Haha, als je kijkt naar wat die man allemaal voor artikelen geschreven heeft dan weet je wel met wat voor type je te maken hebt. Die neemt sowieso niemand serieus, volgens mij schrijft 'ie elke dag 20 brieven naar het gemeentehuis met zaken die volgens hem anders moeten.

Kansloos, echt kansloos.

inderdaad,
dus als ze consumenten vuurwerk afschaffen worden hulpverleners niet meer belaagd en is iedereen koek en ei,
mischien toch maar afschaffen dat vuurwerk dan.

en dan nog iets van van die kerstbomen dat achterhaald is?
ja en? 80% wat achterhaald was en vernieuwd is is zo gaar als de pest.
de mens heeft er plezier in waarom dan verbieden?

Ach dit ga je wel vaker krijgen de komende 20 dagen. Ik bedoel, iedereen wil nu een wit voetje halen ten koste van het vuurwerk. Gewoon negeren dit geblaat in de rondte.

2spky.gif

Back
Bovenaan