Nationaal vuurwerk rotterdam: 'londen is onze ambitie'

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
vuurwerkroffa.png

Hoewel het aantal vuurwerkvrije zones in Nederland stokt, neemt de kritiek op het zelf afsteken van vuurwerk nog steeds toe. Organisatoren van grote vuurwerkshows profiteren van deze trend. Zo ook het Nationale Vuurwerk in Rotterdam, dat deze jaarwisseling het tienjarig jubileum viert.

Evenementenbureau FJUZE organiseert de grootste vuurwerkshow van Nederland rondom de Erasmusbrug. ‘Voor de kosten van de show in Rotterdam hebben we het over tonnen’, vertelt organisator Klaas Rohde. Dat is overigens nog niets in vergelijking met twee van de grootste vuurwerkshows ter wereld: ‘In Sydney gaat het over miljoenen, in Londen over ongeveer anderhalf miljoen. In feite hebben we in Rotterdam het grootste vuurwerk van het Europese vasteland’, aldus Rohde.

Enorm zware regulering
De show in Rotterdam wordt maandenlang voorbereid, wat uiteindelijk resulteert in acht minuten knallen. Daarbij moeten de organisatoren aan veel eisen voldoen. ‘Dat is ongelofelijk. Wij steken het vuurwerk af volgens enorm zware regulering, terwijl ze 500 meter verderop veel zwaarder vuurwerk gewoon tussen de mensen afsteken’, legt Rohde uit. ‘Er wordt natuurlijk wat illegaal vuurwerk verkocht in het land.’

Veiligheidsmaatregelen worden ieder jaar heftiger
Tijdens de laatste vuurwerkshow in Rotterdam werden extra veiligheidsmaatregelen genomen vanwege een mogelijke dreiging. ‘De veiligheidsplannen zijn zeker niet zo dat we ze ieder jaar weer uit de kast trekken en op dezelfde manier voortzetten. Die worden ieder jaar heftiger. Daar zullen dit jaar ook roadblocks aan toegevoegd worden’, vertelt Rohde.

Bron

Het aftel moment in Amsterdam kost € 250.000,-

Het vuurwerk in Rotterdam heeft in 2010 € 200.000- gekost

Succes, kansloos in mijn ogen. Laten ze eerst maar eens een goed schietbedrijf in de arm nemen.

Geen idee hoeveel geld er naar het vuurwerk gaat maar ik weet wel dat ik veel betere shows heb gezien in Europa.:bonk:

Ik ben niet zo'n expert op prof gebied maar ik neem aan dat er tijdens de show Shells geschoten worden? 3-5" ofzo? En dan neem ik voor het gemak ook maar aan dat hij met illegaal vuurwerk refereert naar Cobra's. Lijkt me sterk dat Cobra's zwaarder zijn dan 3-5" Shells :bonk:

Laatst bewerkt:
Ik denk als we de Nederlandse veiligheidsafstanden voor professioneel vuurwerk zouden hanteren bij een show als in Londen dat we dan in Tilburg mogen gaan staan kijken naar de show in Rotterdam. :bonk:

Wat een uitspraken zeg, belachelijk. Begin eerst eens met de afstanden en het budget.

‘Dat is ongelofelijk. Wij steken het vuurwerk af volgens enorm zware regulering, terwijl ze 500 meter verderop veel zwaarder vuurwerk gewoon tussen de mensen afsteken’

Ben erg benieuwd wat ze zelf schieten en verwachten dat mensen afsteken "tussen de mensen" 500 meter verderop.

Prima als ze zon vuurwerkshow willen organiseren van enkele tonnen. Maar dan moet je niet lopen zeiken om consumentenvuurwerk af te schaffen omdat er enkele duizenden euro's schade is.

die klaas rohde weet ook donders goed dat het nooit een 2e london gaat worden ivm budget en schiet regels.
snap ook eigenlijk niet waarom die knakker dat zegt...

Gewoon lekker met z'n allen naar rotterdam....vrachtwagen koppen om 00.00.
Dat die idioten nog zoiets promoten, en dan zeiken over consumenten vuurwerk.

Back
Bovenaan