Nachtelijk geknal met vuurwerk houdt Albergen wakker.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
ALBERGEN - Vuurwerk midden in de nacht zorgt voor overlast in Albergen. Dorpsbewoner Johan Haarhuis spreekt van een trend en stuurde een klacht naar de gemeente Tubbergen.

Steeds vaker zouden inwoners van Albergen midden in de nacht vuurwerk afsteken om een jubileum of een verjaardag te vieren. Inwoner Johan Haarhuis spreekt van een trend. "Er wordt veel over geklaagd, maar niemand onderneemt actie", zegt Haarhuis, die zijn klachten in een brief naar het gemeentebestuur stuurde.

Geschrokken
"Veel boeren hebben hun vee in de wei lopen. Af en toe breekt er een koe uit die is geschrokken van vuurwerk. Je moet er niet aan denken dat je in je auto met 80 kilometer per uur tegen zo'n beest knalt. Een koe weegt al gauw 700 kilo."

Volgens Haarhuis steken inwoners van Albergen bijna elk weekeinde vuurwerk af. "Het gaat om mensen die geslaagd zijn, die 50 jaar zijn geworden of een buurtfeest houden. Het wordt vaak geaccepteerd." Volgens Haarhuis kopen mensen het hele jaar door complete vuurwerkboxen waar je minutenlang 'plezier' van hebt. Deze boxen zijn te koop in Uelsen. In Duitsland is, in tegenstelling tot Nederland, het hele jaar door vuurwerk te koop.

Signaal
Nicole Scholten Linde van LTO Twente zegt dat het aantal klachten over vuurwerk 'minimaal' is. Voorzitter Ben Haarman van LTO Noord wil 'het signaal' dat Haarhuis afgeeft bespreken in een volgend overleg over veiligheid.

Voorlichtster Marly Seppenwoold van Tubbergen heeft nagevraagd bij ambtenaren of er klachten over vuurwerkoverlast zijn binnengekomen. Volgens haar is dat niet het geval. Ze gaat de klacht van Haarhuis wel bespreken. "Misschien moeten we er aandacht aan besteden in onze publicaties."

http://www.tubantia.nl/tubbergen/nachtelijk-geknal-met-vuurwerk-houdt-albergen-wakker~ad9ac411/

O? is in Duitsland vuurwerk het hele jaar te koop?

En ik kan me nog een discussie hier opt forum herinneren waarin mensen vuurwerk afsteken in de zomer als er iets te vieren was, waarin ik aangaf dat dat not done is om gezeik over vuurwerk te voorkomen. Ik werd toen uitgemaakt voor azijnpisser maar kijk nu wat er van komt! Negatieve publiciteit over vuurwerk!

Helemaal mee eens hoor. Ik zelf heb er niet zo'n probleem mee als het voor 23:00 is ofzo, maar kan me wel voor stellen dat sommige mensen er helemaal klaar mee zijn als dit regelmatig gebeurd en op late tijdstippen. Zorgt zeker voor negativiteit rondom vuurwerk.

Helemaal mee eens hoor. Ik zelf heb er niet zo'n probleem mee als het voor 23:00 is ofzo, maar kan me wel voor stellen dat sommige mensen er helemaal klaar mee zijn als dit regelmatig gebeurd en op late tijdstippen. Zorgt zeker voor negativiteit rondom vuurwerk.
Nee ik vind het ook niet erg, maar laten we er effe vanuit gaan dat 90% het wel erg vind.

Je hebt mensen die er zich echt aan irriteren en daarom klagen en je hebt mensen die zeiken om het zeiken, dat soort mensen vinden het fijn om andermans plezier te bederven en bij het minste geringste aan de bel te trekken. Natuurlijk is vuurwerk afsteken later dan 10/11 uur 's avonds is gewoon not done. Behalve op oud en nieuw natuurlijk:wink:

Je hebt mensen die er zich echt aan irriteren en daarom klagen en je hebt mensen die zeiken om het zeiken, dat soort mensen vinden het fijn om andermans plezier te bederven en bij het minste geringste aan de bel te trekken. Natuurlijk is vuurwerk afsteken later dan 10/11 uur 's avonds is gewoon not done. Behalve op oud en nieuw natuurlijk:wink:
Je zegt het verkeerd. Vuurwerk hoort alleen op oudjaarsavond en nacht afgestoken te worden.

Je zegt het verkeerd. Vuurwerk hoort alleen op oudjaarsavond en nacht afgestoken te worden.

Dat ben ik dan weer niet met je eens. Vuurwerk is in Nederland snel geassocieerd met oud en nieuw, en van oudsher in China natuurlijk ook. Maar over de rest van de wereld is het een middel om vieringen glans te geven. Een uiting van vreugde. Een bruiloft is in mijn ogen een viering die daarbij niet misstaat. Echter, alleen met vergunning, en rekening houdend met de omgeving.

Dat ben ik dan weer niet met je eens. Vuurwerk is in Nederland snel geassocieerd met oud en nieuw, en van oudsher in China natuurlijk ook. Maar over de rest van de wereld is het een middel om vieringen glans te geven. Een uiting van vreugde. Een bruiloft is in mijn ogen een viering die daarbij niet misstaat. Echter, alleen met vergunning, en rekening houdend met de omgeving.
Toch denkt de wet daar anders over.

Ja de wet denkt over vanalles anders. Lekker boeiend.
Mensen moeten niet zo zeiken. Als je enigszins rekening houdt met anderen veroorzaak je bizar weinig overlast met een halve minuut geknal.

Je mag ook best door het jaar heen vuurwerk afsteken hoor...alleen heb je daar papieren en de juiste vergunning voor nodig :wink: Maar dan nog irriteren mensen zich eraan.

Bij mij in de buurt wordt ook wel af en toe wat afgestoken, voornamelijk in het weekend ook. Zelf irriteer ik me daar ook weleens aan. Zeker als het op een later tijdstip is en ik bijvoorbeeld al in bed lig. Toch ga ik dan gauw ff checken om te kijken welke pot er wordt afgeschoten :D wehehe

Maar kan me dus goed voorstellen dat dit irritant is, zeker als je kleine kinderen hebt.

Als je toch buiten o&n afsteekt, doe het dan in de donkere maanden. Dan kan je vroegt in de avond genieten, slaapt er nog haast niemand, en heb je minimaal gezeur

dus om 1 klacht van die haarhuis (want er zijn geen andere klachten van andere mensen bekend bij ambtenaren) moet er een agenda punt van gemaakt worden?
te ziek dit...

Hier word ook minimaal één keer in de twee weken gestookt, heerlijk :cool: kan vanaf m'n nieuwe adres alles mooi bekijken uit m'n slaapkamerraam :D

Back
Bovenaan