Nachtbrakerstopic 28-29 december 2024!

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Hierbij het nachtbrakerstopic van 28 op 29 december 2024. Hier kan je gezellig praten als je niet kan slapen naar de verkoopdagen toe. Gelieve NIET te posten voor 28 december 18:00 uur, pas dan is het avond.

Vandaag 6 zaken afgegaan en in totaal 233km gereden. Ik vond het helemaal geweldig deze dag om bij zoveel zaken te zijn geweest met de top2000 in de auto.
Leuke mensen ontmoet en vooral VEEL BLIJE GEZICHTEN.

Morgen staat er niets op het programma maar maandag gaan we weer op pad naar 5 adressen. Dit keer wel allemaal in de buurt.

Het ging vandaag helemaal volgens plan 😎

IMG_0705.jpeg
’Nu nog een paar dagen wachten voor het afgestoken mag...’

Massaal in de rij voor vuurwerk: ’Zeg 250 euro, maar dan heb je wel wat’​

ANDRÉ SPAANSEN

Aangepast: 1 uur geleden
2 uur geledenin BINNENLAND

LEEUWARDEN - Vuurwerkliefhebbers uit alle windstreken moesten er weer een jaar op wachten na het laatste afsteekplezier, maar nu kunnen ze dan ook (bijna) weer los. Met nog maar een paar dagen te gaan in het turbulente jaar 2024, gaan kopers van het betere vuurwerk dit weekend weer graag op pad.

IMG_0706.jpeg

In enkele dagen tijd (zaterdag, maandag en dinsdag kopen) moet de voorraad weer op peil zijn voor de traditionele overgang naar alweer een nieuw jaar. Vuurwerk met spannende namen als Ghostbuster, Hypnotize en Avalanche gaat over de toonbank.

Bij het bekende Friese vuurwerkadres Loods58 in Leeuwarden is het al vroeg druk op deze mistige zaterdag. Voor openingstijd uit komen de eerste diehards tegen 08.00 uur al aanrijden. Een vader en dochtertje zijn de eerste die vervolgens met vuurwerk weer blij naar buiten komen, gewapend met een tas siervuurwerk. „We doen het elk jaar, het is een leuke traditie. In onze buurt Bilgaard ook”, vertelt Patrick Leerentveld (45), al in het donker enthousiast op pad met Milagros (8).

Een gezin laadt ondertussen al in. „Jaja, een tas vol. We hebben op tijd online besteld”, lachen de vuurwerkfans. Jeremiah (12) uit de stad komt vlot ook naar buiten lopen en is er van jongs af aan gek van, zo blijkt. „Ja, voor mij is het al een traditie. Nu nog een paar dagen wachten voor het afgestoken mag...”

Bij het winkelpand aan de Marshallweg op industrieterrein De Zwette staan de planken vol siervarianten opgetast voor kopers vanuit de wijdere omgeving van producten als Dragon en Phoenix. Ondertussen passen kinderen veiligheidsbrillen en dat vinden ze ’cool’.

IMG_0707.jpeg
De ondernemers Olof Koopmans en Sandra in een van de bunkers.

Vuurwerkondernemers Olof (48) en Sandra Koopmans (49) hebben het er wederom druk mee, evenals hun zoons en vrienden die steevast meewerken tijdens deze piekdrukte in de seizoenshandel bij uitstek. Ze verkopen sinds vijftien jaar. De vuurwerkliefhebber bij uitstek verkoopt veilig vuurwerk, is het credo. Het ophalen alleen al is voor velen al een uitje, zo is te zien en aan het gelach van kleintjes te horen. Een oudere klant krijgt advies van een jonge medewerker, anderen vullen hun bestellijstjes toch nog wat aan. Olof licht toe: „Er is al voorpret. Echt een traditie is het, die één keer per jaar dat het mag!”

Een traditie bovendien die gemoderniseerd is. Sandra: „Knalvuurwerk en vuurpijlen zijn er dus niet meer bij sinds 2019. Gebruik je nuchtere verstand en doe normaal met legaal vuurwerk, dan is het veilig.” Populair zijn zogenoemde compounds. Olof: „Er zitten dan een aantal potten aan elkaar. Je maakt daarmee zelf een mooie show van een paar minuten in je straat.” Er komt veel bij de handel kijken. „We zijn er maanden mee bezig.”

Een vrolijke Friese hoofdstedelijke voetbaltouch is te vinden in de ’Cambuur-cake’ en de ’Cambuur- stadionbox’, waarmee SC Cambuur ook gesteund wordt. Sandra: „Dat hebben we zelf ontworpen.”

IMG_0708.jpeg
Jeroen Hofman had een vuurwerkpakket gewonnen.

Buiten laadt een supporter net wat van dat bijzondere Cambuurvuurwerk in en hij heeft er weinig pijn van in de portemonnee ook nog. „Ik heb toevallig voor twintig euro een lot gekocht in een wijkloterij en won”, lacht Jeroen Hofman (36) uit de Vosseparkwijk. Het is al met al voor een paar honderd euro materiaal, dus dat komt als geroepen. Kan hij nog wel wachten? „Ja, ik moet paar dagen weg eerst. Daarna kan het beginnen.”

Een klant krijgt hulp bij het inladen van Olof Koopmans. De doos ’Full assault’ gaat op de bank en het volumineuze, niet geringe ’Obsessed’ , dat 168 keer kan ’schieten’ moet er ook nog bij. „En er komt nog meer”, zegt ze. Ze steekt het niet allemaal solo af. „Dit is voor de familie.”
IMG_0709.jpeg
Sommige klanten hebben hulp nodig met het inladen van de buit.

De meeste vuurwerkliefhebbers komen rustig met de auto. Maar Johannes Elmendorp (63) heeft de fiets mee. Hij probeert zijn aardige voorraad in de diverse fiets- en boodschappentassen op te bergen voor transport en dat levert een bijzonder tafereeltje op. „Ja, het is inderdaad even puzzelen.” Het kan allemaal net of net niet, maar fietsen erbij zit er uiteindelijk niet in. „Ik ga maar lopen, met de fiets aan de hand. Het is niet zo ver.” Hij becijfert wat hij net moest aftikken. „Zeg 250 euro. Maar dan heb je wel wat: dit is een driehonderdschots giller.”

IMG_0710.jpeg
Klant Chico Jansen (39) en zoontjes Alejandro (12) en Raylan (7) uit de Friese hoofdstad genieten zeker al vooraf. Ze laten trots hun twee tassen zien aan de fotograaf. Chico: „Elk jaar doen we het weer zo. Evenals de mensen om ons heen toch, iedereen doet wel mee. Eén van onze jongens is ook jarig op oudejaarsdag. Siervuurwerk hoort er wat mij betreft bij. We doen het verantwoordelijk. Het moet veilig zijn voor dieren en mensen. Ik snap wel dat de pijlen weg zijn.” Het inpakken van talloze dozen gaat in de opslag en de winkel ondertussen in stevig tempo nog door tot en met oudjaarsdag.

Laatst bewerkt:
En het 2de nachtbrakers topic alweer. De eerste was echt totaal gekkenhuis, dat zal nu stukken minder zijn lijkt me. Maar kijk weer uit naar een gezellig topic met z’n allen.

Zo eerste dag verkopen zit erop.. en wat een dag was het. Kneiters wat een drukte. Dus nu moe en voldaan aan de vetbak en een pilsje erbij. De voetjes rust gunnen, ruim 15k stappen gezet in de winkel vandaag :D

En daar is nummer 2. Morgen een lekker rustig dagje. Vanavond naar een verjaardag, maar ben toch wel moe dus niet zoveel zin in haha.

Hoe was de drukte bij de Duitse winkels ?
Vooral omgeving Venlo ?
Ga maandag ffkes een rondje maken.
Als ik iets leuks tegenkomt neem ik gelijk mee.

Laatst bewerkt:
Hopen dat ik vannacht weinig post. Ben bekkaf na, maar 1.5 uur slaap afgelopen nacht, en 3 ritjes vuurwerk halen. Met een half uur nog ff richting Kuiper en dan is het klaar voor vandaag!

Iedereen al terug en voorzien en ik moet m'n eerste bestelling nog ophalen haha! Nog een half uurtje en dan mag ik op pad!

8/10 nu straks laatste winkel voor de laatste 2 bestellingen en dan is het klaar. Dat was het al, maar kon het toch niet laten vanmiddag tussen de NL bestellingen door nog wat cakes te halen in Duitsland.

Ik slaap als een blok vannacht, en hopelijk lang morgenochtend...tot uurtje of 9 zou een uitzonderlijke traktatie zijn!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan