• BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.

Na 25 jaar vuurwerkramp oud-directeur Rudi Bakker aan het woord, wil gerechtigheid

chupinazo

VWC lid
We hebben de afgelopen dagen verscheidene nieuwsberichten gezien in de media mbt de vuurwerkramp.
Maar ik zag gisteren op tv het programma Nieuws van de dag op SBS6, intervieuw met de strijdbare oud- directeur van SE Fireworks.
Zijn meningen liegen er niet om, en hij wil nog steeds gerechtigheid.
Ik hoop oprecht dat hier iets uitkomt.

Ain't gonna happen.

Die doofpot is dicht, ingemetseld, begraven, met beton overgoten en een flatgebouw bovenop gezet.

die doofpot zal na 25 jaar vrijgegeven worden, toch? Meende dat ik dit ooit ergens voorbij had zien komen. Blijft natuurlijk wel NL, dus dat soort uitspraken bieden helaas geen garanties.

Wat denken jullie dan? Als ik deze docu moet geloven lag er niet te veel en te zwaar vuurwerk, en is de explosie verergert door gesloten bunkers waar de druk niet in weg kon. In de docu laten ze ze dit ook zien

Ook zijn er filmpjes van de tno tests op yt te vinden.

Wat denken jullie dan? Als ik deze docu moet geloven lag er niet te veel en te zwaar vuurwerk, en is de explosie verergert door gesloten bunkers waar de druk niet in weg kon. In de docu laten ze ze dit ook zien

Ook zijn er filmpjes van de tno tests op yt te vinden.

Het gaat hoofdzakelijk om twee dingen: 1. Reageert het vuurwerk daadwerkelijk zoals in theorie bedacht met de ADR? Denk vooral aan schaalgrootte en verpakkingsdichtheden, en inderdaad mate van insluiting (mogelijkheid tot drukopbouw). Is de veronderstelling dat er geen massa-explosie kan ontstaan dan nog wel juist? 2. Hoe reageren twee verschillende klassen samen? Versterkt de ene klasse het effect van de andere klasse? Kleine hoeveelheden 1.1 met bijvoorbeeld 1.4? Of 1.4 samen opgeslagen met 1.3? Hier zijn de bekende CHAF testen voor geweest. Veelal lezen mensen niet goed en worden er verkeerde conclusies uit die testen getrokken. Bij interesse heb ik wel een paar links.

Laatst bewerkt:
Ook wel een rare actie dat de brandweer terwijl er een andere bunker in de fik stond de gesloten bunkers heeft geopend, lijkt mij dat je die beter potdicht kan laten zitten.

Kan me nog een filmpje herinneren van een container met watervallen, dat gaf ook een beste klap wat ik echt totaal niet verwacht had.

En dit is nog maar een 20 voetertje waar de deur van open staat :shocked:

Kan me nog een filmpje herinneren van een container met watervallen, dat gaf ook een beste klap wat ik echt totaal niet verwacht had.

En dit is nog maar een 20 voetertje waar de deur van open staat :shocked:
Klopt, de watervallen gaven een van de meest schokkende resultaten.

Er zijn hoe dan ook fouten gemaakt, vooraf, tijdens en na de brand, door alle aanwezige partijen, die hebben bijgedragen aan de omvang van de ramp.
Maar er heeft ook zeker niet alleen 1.4 vuurwerk gelegen, die laatste knal kan niet door vuurwerk veroorzaakt zijn en die ena laatste leek wel een gigantische shell.
Maar dat de eigenaar rechtvaardigheid wilt is wel logisch, dit is en blijft een giga doofpot en hij is opgeofferd daarvoor.

Er zijn hoe dan ook fouten gemaakt, vooraf, tijdens en na de brand, door alle aanwezige partijen, die hebben bijgedragen aan de omvang van de ramp.
Maar er heeft ook zeker niet alleen 1.4 vuurwerk gelegen, die laatste knal kan niet door vuurwerk veroorzaakt zijn en die ena laatste leek wel een gigantische shell.
Maar dat de eigenaar rechtvaardigheid wilt is wel logisch, dit is en blijft een giga doofpot en hij is opgeofferd daarvoor.
Als ik mij de documentaires/ nieuws reportages van destijds nog goed herinner was er een vergunning voor 1.3 en daar vielen destijds diverse kalibers shells ook in. Speculeren en vage aannames werden toen ook al gedaan. Kan mij zelfs een interview herinneren in 1 van de rapportages dat er een eigenaar van een vw bedrijf in Israël werd geïnterviewd omdat zijn naam in de administratie papieren naar voren kwam bij S.e. ook erg vaag. Maar goed.

iedereen heeft zijn bedenkingen over alle personen en instanties die hierbij betrokken zijn.
Zelf vind ik dat je als ondernemer ook eigen verantwoordelijkheid hebt. Je weet dat je met gevaarlijke stoffen werkt en om dan een giga hoeveelheid op je terein te hebben in losse containers in een woonwijk ga je in mijn ogen niet geheel vrijuit.

Het is gewoon openbare informatie dat daar niet alleen 1.4 lag. Iedereen die in de vuurwerkwereld werkt, weet dat de gevarenclassificatie op de doos niet altijd overeenkomt met wat de klasse daadwerkelijk zou moeten zijn dan wel dat de testen niet altijd dekkend zijn om tot een goede classificatie te komen. Daar is ook verdomd moeilijk wat aan te doen; bureaucratie, wereldwijd classificatie systeem, geld etc.

Laatst bewerkt:
Als ik mij de documentaires/ nieuws reportages van destijds nog goed herinner was er een vergunning voor 1.3 en daar vielen destijds diverse kalibers shells ook in. Speculeren en vage aannames werden toen ook al gedaan. Kan mij zelfs een interview herinneren in 1 van de rapportages dat er een eigenaar van een vw bedrijf in Israël werd geïnterviewd omdat zijn naam in de administratie papieren naar voren kwam bij S.e. ook erg vaag. Maar goed.
Dat is het verhaal van Simon Vuyk waar hij het in zijn boek over heeft.
Volgens hem komt de massa explosie door een partij ijsfontein uit Israël.
Hoe hij het schreef dan geloof je het, hij heeft ook gewerkt met Peter R. de Vries, maar het is al flink aantal jaar geleden dat ik het gelezen hebt.
En ik geloof het gewoon niet, er zijn zoveel verhalen en niet alleen over de Vuurwerkramp in Enschede.

En stuk dijk wat een aantal meter verschoof in Ochtend tijdens het hoge water is ook zo een.
Maar ja, ik dwaal nogal af.

Ik snap je. Maar mn reactie was meer over die halve paddestoel
Dat bedoel ik. Wellicht heeft er in Enschede ook een aantal containers gestaan met spul wat zo reageert. Dan kunnen de verhalen over afgekeurde landmijnen en weet ik wat er allemaal geroepen wordt rechtstreeks de prullenbak in. Het is zeer zeker mogelijk met een ton of 30 verkeerd opgeslagen spul om een halve wijk weg te vagen als je ziet wat 8 ton watervallen al doet.

Back
Bovenaan