MKB-bedrijf koopt TNO-patent voor veilige vuurwerkopslag

De pyropacks zijn getest met een binnenverpakking,dan wel van karton.
Er heeft dus altijd een binnenverpakking in moeten zitten.

Het probleem dat wij het consumentenvuurwerk moeten inpakken is dat de opslagen in Nederland niet geschikt zijn voor 1.3G,want consumentenvuurwerk zoals wij dit nu kennen is ZONDER gaaisverpakking 1.3G.
Indien winkeliers 1.3G mogen accepteren en opslaan kan de gaasverpakking eraf!!!!!dat lijkt mij de beste oplossing.

Daar teken ik meteen voor!!!
Scheelt weer kosten en een berg oud ijzer.
En al helemaal niet te beginnen over je handen die eruit zien alsof je ruzie hebt gehad met 9 katten.

Die kooi is gewoon overbodige onzin.
Een importeur moet vuurwerk vervoeren in een kooi terwijl er de laatste drie dagen door de gewone consument massaal tonnen vervoerd worden in tasjes en dozen!!!

Dan klinkt het juist toch nog aannemelijker dat die onzin ingevoerd is, opdat bepaalde jongens hier hun zakken mee konden vullen?

Jack klopt helemaal wat je zegd. Waarom denk je dat er in de Pyropack een binnen verpakking moet zitten.Echter mag dit ook een grote plastiek zak zijn.

Dan nog gaat die vlieger niet op Dieter.. de verpakking waar ik over speek dient de buiten verpakking te zijn.. en dus lek dicht.. een soort van vuilniszak erin doen( ha fijn .. kans op statische elektriciteit!) is nog steeds een binnen verpakking.. en dus volgens de UN richtlijnen niet toegestaan, zo ver ik dat begrepen heb. Je kunt met zo een binnenverpakking, of zak.. niet uitsluiten dat het lekdicht is.. zeker niet met zo een raster\gaatjes gebeuren met deze veel te dure Pyropacks.

kort gezegd: Je moet aan de buitenkant kunnen controleren of iets lekdicht is.. ja of nee. Dat gaat niet met een pyropack.

De pyropacks zijn getest met een binnenverpakking,dan wel van karton.
Er heeft dus altijd een binnenverpakking in moeten zitten.

Het probleem dat wij het consumentenvuurwerk moeten inpakken is dat de opslagen in Nederland niet geschikt zijn voor 1.3G,want consumentenvuurwerk zoals wij dit nu kennen is ZONDER gaasverpakking 1.3G.
Indien winkeliers 1.3G mogen accepteren en opslaan kan de gaasverpakking eraf!!!!!dat lijkt mij de beste oplossing.

Mij ook, kan er weer 20 % van de prijs af.

Kan iemand mij uitleggen waarom 1.3G ineens 1.4G is als er een beetje kippengaas omheen zit? Dit is toch je reinste onzin? Alsof de hele opslag minder hard uit elkaar knalt als er een beetje gaas omheen zit. Als de opslag vlam vat heb je een probleem. De eventuele explosie wordt absoluut niet minder door dat gaas...

Het is dus puur zo dat een winkelier geen 1.3G mag opslaan, maar omdat 1.3G met kippengaasje voor de wet als 1.4G gezien wordt, mag het wél opgeslagen worden? Met andere woorden ons consumentenvuurwerk wordt eigenlijk een beetje te zwaar (de grote cakes) en wordt dan ingedeeld als 1.3G, maar omdat we een kippengaasje erom doen is het 1.4G en dankzij het wondere gaasje is het dus minder gevaarlijk geworden op miraculeuze wijze.

Gaarne alleen serieuze antwoorden, want hier ben ik dus serieus in geïnteresseerd!

Eigenlijk is de hele vuurwerkproblematiek in Nederland door dezelfde Overheid gecreëerd. Ik weet niet of ik het nu te "zwart-wit" neerzet, maar feitelijk is dat zo. Zowel over opslag en transport als over het aanbod.
Hieronder alles op een rijtje.

- <1980 -> geen vuurwerkwetten: alle soorten vuurwerk (denk aan 400-grams pijlen, de echte 200.000 klappers, "Atoombommen" met 10 gram flash, allerlei strijkers, "Kubischer Kanonenschlägen" al dan niet met flashkruit, grote fontijnen en voetzoekers) konden probleemloos worden verkocht en mochten gewoon in een winkelmagazijntje of kelderkast worden opgeslagen. Ook over de verkoop stond niks vast, er gaan verhalen rond dat er in diverse plaatsen het hele jaar door vuurwerk werd verkocht.
Men respecteerde de kracht van het vuurwerk en iedereen was zich hier bewust van (afgezien van enkele sukkels).
Er was wel eens sprake van overlast, maar dat is van alle tijden, dat gebeurde ook met andere middelen.

- 1978 -> Rapport Smorenburg (TNO) "te hard knallend" vuurwerk werd verboden (dus de Panzerfausten en de hardere kanonslagen en zelfs Weco/Nico strijkers, kortom het spul wat nu vergelijkbaar is met het huidige Belgische aanbod), ook werden voetzoekers en "missiles" verboden, dit gebeurde vanaf 1980;

- 1983 -> Verbod op (per)chloraathoudende sassen (dus flashkruit) in grondknallers, en daarmee het aanwakkeren van de illegale handel, echter snap ik dat ..chloraat niet veilig was, maar perchloraat is in feite wel veilig voor flash, het wordt nu samen met nitraat alleen nog maar gebruikt in flashhoudend vuurwerk (singleshots, cakes, vuurpijlen strijkers, matten en rollen etc.) ;

- 1990 -> Invoering verregaande beperkingen omtrent de uitwerking van vuurwerk, cakes mochten tot 100 gram NEM, rotjes tot en met 2,5 gram zwart buskruit, pijlen tot en met 20 gram NEM, geen een stuk vuurwerk mocht flashkruit bevatten (opkomst van het illegale vuurwerk uit het toen nog "vrije België"), waarom deze wet was ingevoerd blijft bij mij onduidelijk;

- 1998 -> Kleine verruiming van de vuurwerkeisen (er mocht onder andere weer een beperkte hoeveelheid flash in siervuurwerk en er mochten cakes met 200 gram NEM en pijlen van 20 naar 40 gram NEM), maar nog steeds met name voor knallers niet voldoende, waardoor de illegale handel een probleem blijft voor de Nederlandse Overheid en door dezelfde Overheid is gecreëerd;

- 2000 -> Nieuwe eisen omtrent opslag van vuurwerk (ten onrechte) door Enschede, winkeliers en importeurs moeten feitelijk vermogens investeren om hetzelfde soort vuurwerk te mogen verhandelen, terwijl er in het verleden NOOIT een ongeval heeft plaatsgevonden door vuurwerk wat met Enschede vergeleken kon worden (zelfs Culemborg niet).
-> Nieuwe vuurwerkwet aan België opleggen, wel goed omdat er helemaal geen regelgeving was, maar dit heeft wel de handel van de extreem harde knallers uit Oost-Europese en Zuid-Europese landen in de hand gewerkt;
-> KVK-regeling voor 1.3G vuurwerk uit België;

- 2004 -> Invoering RNEV, vergelijkbaar met de wet uit '98, maar tot dusver geen verruiming, waardoor de illegale handel zo goed als niet afneemt, maar juist nog meer toeneemt (logisch gevolg, hadden ze kunnen weten..);

- 2006 -> Mislukte poging om de illegale handel in te dammen, door de verruiming van 200 naar 500-grams cakes, echter met de zelfde beperkingen aan caliber, en het invoeren van Chinese rollen met maximaal een half grammetje slap buskruit (men merkte al snel het verschil en ging alsnog voor het "echte werk");

- 2010 -> Invoering van de RACT, terwijl de EU-Defaultlist en de bijbehorende CE-keuring is opgesteld en Lidstaten zich hieraan dienen te houden. De RACT gaat verder dan de bevoegdheden voor Nederland als Lidstaat;

- 2012 -> CE-keuring is verplicht in Nederland, maar door de RACT tegenover de EU-Defaultlijst ontstaat hier alsmaar verwarring door voor de branche.
-> Verruiming opslagregels voor detailhandels, maar ook hier zijn weer vraagtekens bij van zowel de branche als consumenten..

Feitelijk komen al deze door de Nederlandse overheid ingevoerde regels op het volgende neer: het creëren van onnodige schijnveiligheid, illegaliteit en onduidelijkheid. Daarbij betaalt de branche zich scheel aan allerlei onzinnige investeringen waarvan het gewenste effect nog niet eens is bewezen.
Klein en middelvuurwerk (1.4G en 1.3G) kan gewoonweg niet zo'n ravage aanrichten als in Enschede, daarvoor waren andere spullen de oorzaak. Dit heeft de geschiedenis aangetoond en hiervan is de rest van Europa het voorbeeld, gezien de opslageisen die daar gelden (denk dan met name aan bijvoorbeeld Zwitserland, Duitsland, Engeland, Italië en Spanje).

Laatst bewerkt:
Kan iemand mij uitleggen waarom 1.3G ineens 1.4G is als er een beetje kippengaas omheen zit? Dit is toch je reinste onzin? Alsof de hele opslag minder hard uit elkaar knalt als er een beetje gaas omheen zit. Als de opslag vlam vat heb je een probleem. De eventuele explosie wordt absoluut niet minder door dat gaas...

Het is dus puur zo dat een winkelier geen 1.3G mag opslaan, maar omdat 1.3G met kippengaasje voor de wet als 1.4G gezien wordt, mag het wél opgeslagen worden? Met andere woorden ons consumentenvuurwerk wordt eigenlijk een beetje te zwaar (de grote cakes) en wordt dan ingedeeld als 1.3G, maar omdat we een kippengaasje erom doen is het 1.4G en dankzij het wondere gaasje is het dus minder gevaarlijk geworden op miraculeuze wijze.

Gaarne alleen serieuze antwoorden, want hier ben ik dus serieus in geïnteresseerd!

Toch is het wel zo.

Classificatie zoals 1.4S, 1.1G, 1.4G en 1.3G wordt gebaseerd op de gebeurtenis als de doos in brand vliegt. De specifieke eisen die gesteld worden aan 1.3G danwel 1.4G classificatie zijn gebasseerd op hoe heftig een doos gevuld met het product brandt. Ik doe het even uit mijn hoofd en citeer het vast niet goed, maar 1.4G is geclassificeerd als "matig gevaar wanneer de doos in brandt vliegt maar de vonken komen niet verder dan 2 meter van de doos". Bij 1.3G classificatie komen de vonken/vlammen verder uit de doos. Als het je nou met een stukje kippengaas lukt om de vonken binnen de veiligheidsafstand te houden die gesteld wordt aan 1.4G, is het mogelijk om van een doos 1.3G toch de classificatie omlaag te schalen naar 1.4G. Het vuurwerk zelf blijft dan 1.3G (wanneer onverpakt), maar in transport (de dichte dozen) is het product dan 1.4G. Puur omdat de vlammen/vonken als ze in de fik vliegen niet verder komen dan een X aantal meters uit de verpakking.
Overigens hoeft het niet per sé kippengaas te zijn. Er zijn geen eisen aan de kooi. Het hoeft zelfs geen kooi te zijn. Zolang de vonken maar niet te ver uit die doos komen knallen. Dus als het je lukt om een speciaal karton te maken wat de vonken binnenhoudt, is dat ook prima. Er zijn wel aanbevelingen te vinden die worden gedaan aan de metalen kooi, maar elke importeur staat vrij om zelf iets te bedenken wat de vonken dusdanig binnenboord houdt om te mogen worden geclassificeerd als 1.4G.

Back
Bovenaan