Minister Opstelten ziet niets in een vuurwerkverbod

dennis-pyro

VWC lid
Minister Opstelten is niet tevreden over de jaarwisseling. Hij vindt het niet kunnen dat de brandweer steeds vaker de hulp van de politie moet inroepen bij het blussen van een brand. Ook was het aantal incidenten hoog.

Door vuurwerk viel er een dode en waren er tientallen gewonden. Toch ziet Opstelten niets in een verbod op vuurwerk. "Je moet ook realistisch zijn. Het is een Nederlandse traditie en het is een feest. Daar kunnen ongelukken gebeuren. Die betreuren we zeer. We moeten zo veel mogelijk proberen de accenten te leggen op maatregelen van preventie en handhaving om de ongelukken te voorkomen."

Vergelijkingen met andere landen waar geen vuurwerk afgestoken mag worden, vindt de minister niet van toepassing. "Nederland is geen buitenland. We moeten gewoon ons eigen land vergelijken met onszelf en de maatregelen nemen die nodig zijn om de situatie te handhaven en ook het bestuurlijk instrumentarium wat er is om dat goed toe te passen."

Tijdens de jaarwisseling waren er meer incidenten dan vorig jaar, maar doordat de politie er bovenop zat, waren ze wel minder ernstig, zegt Opstelten. Maar een aantal scenario’s die vooraf werden geschetst, blijken gelukkig niet uit te zijn gekomen. Toch waren alle waarschuwingen niet voor niets, zegt Opstelten. “Illegaal vuurwerk is een risico en daar hebben ook straks op gehandhaafd. Ik denk dat het grootste risico in het gebruik van het legale vuurwerk zelf ligt. Daarom moet je accenten leggen op de handhaving. Op het gebruik en de preventiemaatregelen ben je zelf verantwoordelijk.”

Opstelten vat de jaarwisseling nog even samen. “Dit was een oud een nieuw waarbij door het goede optreden van de hulpverleningsdiensten het aantal incidenten is toegenomen. Maar de ernst van incidenten is verminderd. Dat is uit een oogpunt van openbare orde en veiligheid. Ten aanzien van het vuurwerk betreur ik elk slachtoffer en elke verwonding die heeft plaatsgevonden.”

Bron: http://www.bnr.nl/nieuws/727278-1401/opstelten-niet-tevreden-over-jaarwisseling

Deze post is 2 januari geplaatst door Fred(moontan) op fpm vond hem zo positief dat ik hem even hier geplaatst heb. Credits gaan dus naar FPM!

Dit was een oud een nieuw waarbij door het goede optreden van de hulpverleningsdiensten het aantal incidenten is toegenomen

Lijkt me dat dit niet helemaal de bedoeling was van de schrijver?
verder wel een goed stuk. Hij is degene die erover gaat.
greetzzz

Dus al die onderzoekjes kunnen zo weer de prullebak in:bye:. De verantwoording ligt bij een ieder en je moet de veiligheid in een hoog vaandel stellen en je kop gebruiken. Als een ieder dat doet zou de jaarwisseling ook geen groot punt van discussie zijn.:wink:

Ik denk dat het grootste risico in het gebruik van het legale vuurwerk zelf ligt. Daarom moet je accenten leggen op de handhaving. Op het gebruik en de preventiemaatregelen ben je zelf verantwoordelijk

Wat een wijs man die Opstelten. Illegaal vuurwerk zal dus niet nog harder aangepakt worden en terecht. Wordt al zwaar genoeg gestraft in mijn ogen te zwaar.

Inderdaad wijze uitspraken van deze man! Door deze uitspraken is hij bij mij in populariteit gestegen.

je kunt alles van Opstelten vinden maar hij heeft gewoon gelijk .
ik ben het roerend met hem eens .
Dennis bedankt man

ik mis de vele "uuhh" door de zinnen heen:)
verder had ik ook niet verwacht dat hij nu opeens wel een vuurwerk verbod zou willen.

Alleen 13 mei 2015 zijn er weer verkiezingen,de mogelijkheid dat hij daarna niets meer te vertellen heeft is zeker aanwezig.

Alleen 13 mei 2015 zijn er weer verkiezingen,de mogelijkheid dat hij daarna niets meer te vertellen heeft is zeker aanwezig.

Het is een politicus dus morgen kan die ook van gedachten verandert zijn. Dus zegt helemaal niets zolang hij aan de macht is het verbod niet komt

Eindelijk eens een stukje van onze hobby die realistisch bekeken wordt.
Het mocht ook eens tijd worden, maar bet nu dan helemaal niet.
Hopelijk mogen we meer van dit zoort berichten lezen.

Back
Bovenaan