Minder schade door vuurwerk in Uden

magnolia

VWC lid
UDEN - De totale vuurwerkschade in de gemeente Uden bedraagt dit jaar 15.000 euro. Dat maakte wethouder Marcel Delhez gisteren bekend.

Dat bedrag is een daling van 35 procent in vergelijking met het oudejaar 2007. "En dat is een prettige mededeling", vindt Delhez. "Al blijft 't natuurlijk 15.000 euro teveel. Laat daar geen misverstand over bestaan."

In totaal werden zo'n dertig verkeersborden, 25 prullenbakken, boven- én ondergrondse containers en parkeerautomaten 'slachtoffer' van enig vuurwerk. Een drietal jongeren zijn in het 'HALT-traject' opgenomen. Volgens Delhez heeft de lagere schade onder meer te maken met het 'lik-op-stuk-beleid' waarmee de gemeente Uden bezig is. Grotere controle van toezichthouders heeft de vruchten afgeworpen. En dan niet alleen in het centrum, maar ook in de verschillende wijken.

Ook het feit dat de gemeente vóór de 'vuurwerkperiode' een aantal vuilnisbakken preventief heeft verwijderd, moet resultaat hebben opgeleverd. Positief punt is ook dat de speeltoestellen dit jaar volledig zijn ontzien. Terwijl twaalf maanden eerder bijvoorbeeld nog een tafeltennistafel flink werd beschadigd. Delhez: "Naar mijn weten is er dit jaar niet minder vuurwerk afgestoken dan eerdere jaren. Tenminste, als ik de geluiden van verkopers mag geloven. Misschien hebben de jongeren zich gewoon beter aan de afgesproken regels gehouden. Dat kan natuurlijk ook. Gelukkig, kan ik wel stellen."

http://www.brabantsdagblad.nl/regios/udenveghel/4376441/Minder-schade-door-vuurwerk-in-Uden.ece

Back
Bovenaan