Miljoenen vogels vluchten vanwege vuurwerk

Redactie 27-12-16 - 08:21

Miljoenen vogels in Nederland kiezen op 31 december rond middernacht het luchtruim. De gevolgen van het op die dag afgestoken vuurwerk zijn groter dan tot nu toe gedacht. Dat blijkt uit onderzoek van Vogelbescherming Nederland, gepubliceerd op de website Nature Today.

Door nieuwe radartechnieken heeft de Vogelbescherming vastgesteld dat rond middernacht in heel Nederland miljoenen vogels opvliegen. "Zo reageren bijvoorbeeld veel watervogels, waarvan er dan 2 miljoen in Nederland aanwezig zijn, op het vuurwerk."

Op de weerradar in De Bilt is goed te zien dat grote aantallen watervogels binnen een straal van 40 kilometer om De Bilt na 24.00 uur in beweging komen. "Op sommige plekken vliegen er meer dan duizend vogels per vierkante kilometer op. Totaal verstoord vliegen ze op tot gemiddeld 500 meter hoogte. Soms tot wel een half uur of langer blijven ze in de lucht", aldus de Vogelbescherming.

Groot én klein
De radar liet tot vorig jaar alleen grote vogels zoals eenden en ganzen zien, maar dankzij nieuwe radartechnologie weten de onderzoekers nu dat ook miljoenen kleine vogels schrikken en opvliegen.

Hans van Gasteren, bioloog bij de luchtmacht en als onderzoeker aan de Universiteit van Amsterdam betrokken bij het onderzoek: "Sinds 2014 hebben we een vogelradar op vliegbasis Eindhoven die de opvliegende vogels nog gedetailleerder in beeld brengt. Wat we daar de afgelopen jaarwisseling zagen was even spectaculair als schokkend. De hele radar kleurde binnen een mum van tijd rood en werkelijk alle vogels leken op te vliegen. De verstoring lijkt dus nog veel groter te zijn dan we al dachten."

Uitwijken
Op de radarbeelden is te zien hoe veel vogels uitwijken naar onbewoonde gebieden zoals het IJsselmeer, de Waddenzee en zelfs de Noordzee. Sommige vogels fladderen hier een half uur rond, rond 01.00 uur zetten de meeste hun poten weer aan de grond.

Volgens de onderzoekers laten de beelden zien dat het effect van vuurwerk op vogels overduidelijk niet positief is. Vogels ondervinden stress, verbruiken veel energie die ze tijdens de koude winternachten hard nodig hebben. Ook kunnen niet alle vogels in het donker navigeren en botsen ze in blinde panier op gebouwen of hoogspanningskabels.

De onderzoekers kennen meerdere voorbeelden van stadvogels als knobbelzwanen die op 31 december het luchtruim kiezen en pas dagen later weer terug durven te keren.

Bron: http://m.trouw.nl/tr/m/nl/4332/Groe...joenen-vogels-vluchten-vanwege-vuurwerk.dhtml

ben blij dat als het dalijk verboden is dat de vogels niet zullen schrikken van al die professionele shows die de steden willen geven dan want die maken helemaal geen herrie natuurlijk:frusty:

Ik heb afgelopen zomer na al die flinke onweersbuien nergens een bericht gelezen dat leek op:
"Miljoenen vogels vluchten vanwege onweer..."

Dit moet toch een grap zijn hè? De boomknuffelaars en linkse elite beginnen nu echt door te slaan met het bij elkaar verzinnen van feitjes om andere mensen hun plezier te ontnemen. Driewerf bah!

Dit moet toch een grap zijn hè? De boomknuffelaars en linkse elite beginnen nu echt door te slaan met het bij elkaar verzinnen van feitjes om andere mensen hun plezier te ontnemen. Driewerf bah!

Het gaat niet zo zeer om de vermeende "Linkse Elite" maar om bepaalde correlatie in onderzoek - in het geval van dit media-item.
Ik ken zat linkse mensen (waar niks mis mee is; in tegendeel) die vuurwerk prima kunnen waarderen.
Belangrijk om je te realiseren is dat de standpunten tegen vuurwerk van een select aantal partijen afkomen: Groenlinks en Partij voor de dieren. Tekenend voor die partijen is dat zij een tamelijk lage bezetting (sterke minderheid) in zowel veel gemeenteraden als in de coalitie in de Tweede Kamer vertegenwoordigen, naast een veel hogere bezetting door PvDA (eveneens 'links') en VVD-fracties (D66, CDA, etc.: dus de centrum- en rechtse partijen uiteraard meegenomen).

Echt alles wordt uit de kast getrokken, decennias lang is dit een traditie en hoorde je niemand hierover en nu komen er allerlei vreemde onderzoekjes uit de kast

Nou vorig jaar mooi om 0:15 op mijn kop gescheten door een vogel die op de lantaarnpaal zat waaronder ik mijn lontje stond uit te pakken. Een half uur later zat hij daar nog steeds mooi en voldaan te zijn.

Goed getimed bericht. Deze nieuwe bevindingen, voor zover ze betrouwbaar zijn, waren dus al op 1 januari van dit jaar bekend. Bewijst dat de anti-lobby precies weet hoe en wanneer je de publieke opinie kunt beinvloeden.

Er kan best een kern van waarheid in zitten dat bepaalde vogels daarop reageren natuurlijk. Maar dan wil ik ook de resultaten zien als er bij mij door de straat een politie,brandweer, ambulance of de buurjongen met zijn knalpijp door de straat scheuren. Om maar te zwijgen over de connexion bussen die het hier nodig vinden om gemiddeld 10 tot 20 keer per dag te toeteren.

Ik word al die vogels ook zat met hun stront, herrie en vooral gevaar wat zij leveren. Maar we knallen ze niet massaal dood, jagen ze niet massaal weg, we geven ze zelfs meer en meer ruimte, aandacht en goede zorgen. Zo kan ik ook gaan praten. Maar goed, derderangse media geven hun graag aandacht/

Het gaat niet zo zeer om de vermeende "Linkse Elite" maar om bepaalde correlatie in onderzoek - in het geval van dit media-item.
Ik ken zat linkse mensen (waar niks mis mee is; in tegendeel) die vuurwerk prima kunnen waarderen.
Belangrijk om je te realiseren is dat de standpunten tegen vuurwerk van een select aantal partijen afkomen: Groenlinks en Partij voor de dieren. Tekenend voor die partijen is dat zij een tamelijk lage bezetting (sterke minderheid) in zowel veel gemeenteraden als in de coalitie in de Tweede Kamer vertegenwoordigen, naast een veel hogere bezetting door PvDA (eveneens 'links') en VVD-fracties (D66, CDA, etc.: dus de centrum- en rechtse partijen uiteraard meegenomen).

Begrijp me niet verkeerd. Ik gebruik expres de term elite om deze groep, die het nodig vindt om mensen te pas en vooral te onpas hun politiek correcte mening door de strot te duwen, te onderscheiden van normale mensen met een voorkeur voor links. Met die laatste groep is inderdaad niets mis.

Er kan best een kern van waarheid in zitten dat bepaalde vogels daarop reageren natuurlijk. Maar dan wil ik ook de resultaten zien als er bij mij door de straat een politie,brandweer, ambulance of de buurjongen met zijn knalpijp door de straat scheuren. Om maar te zwijgen over de connexion bussen die het hier nodig vinden om gemiddeld 10 tot 20 keer per dag te toeteren.

Dat zorgt natuurlijk niet voor massale vogel-mania. En ik denk dat het bericht volledig op waarheid berust, zo gek is dat niet.

Wat mij dwars zit zijn de timing van het bericht, het doel dat ermee bereikt zou moeten worden, en de aandacht die er in de mainstream media is voor deze onderzoeken.

Feit blijft namelijk dat het nou eenmaal zo is. 1x per jaar. Al jaren lang. En volgens mij gaat het over het algemeen prima met de populatie vogels in nederland, dus de blijvende schade zal wel meevallen. Het is even vervelend, en natuurlijk schrikken ze zich lam. So be it.

Nu we allemaal voor onze broers, zussen, ouderen, neven, nichten, buren en kids een vuurwerkbrilletje en oordopjes hebben aangeschaft, vind ik dat we het niet kunnen maken om onze gevleugelde vrienden over te slaan. Vogelbescherming Nederland heeft vast nog wel van die kleine schattige setjes in de aanbieding:p

Dit komt omdat we het maar op één avondje mogen doen, We moeten gewoon elke avond vuurwerk afsteken dan wennen die vogels er wel aan :idea:

Wel triest als je dit afzet tegen de miljoenen vluchtelingen in oorlog gebieden, misschien dat ze zich daar wat drukker om kunnen gaan maken.

Vogels die een stukje gaan vliegen. Oké, wat is precies het probleem?
Dat staat in het stukje, wel even uitlezen hè :wink:

Redactie 27-12-16 - 08:21

Volgens de onderzoekers laten de beelden zien dat het effect van vuurwerk op vogels overduidelijk niet positief is. Vogels ondervinden stress, verbruiken veel energie die ze tijdens de koude winternachten hard nodig hebben. Ook kunnen niet alle vogels in het donker navigeren en botsen ze in blinde panier op gebouwen of hoogspanningskabels.

Bron: http://m.trouw.nl/tr/m/nl/4332/Groe...joenen-vogels-vluchten-vanwege-vuurwerk.dhtml

Back
Bovenaan