Mijn vakantie naar Malta - 2022

Koala

VWC lid
Hey allemaal! Afgelopen week was ik op vakantie in Malta, en daar heb ik het Magic in the Sky festival in Zurrieq bezocht. Een erg gave ervaring met prachtige handgemaakte shells en super toffe showtjes.

Op een later moment zal ik een uitgebreid verslag delen, maar deze video van de afsluitende show wilde ik vast graag met jullie delen. Een Pyro Musical met als afsluiting 2 stuks zogenaamde Shell of Shells van 24" / 600mm!

Geniet vast van de video; meer updates volgen snel!

Dat ziet er al prachtig uit. Er komen al een hoop prachtige shells voorbij, wauw. Ik kijk erg uit naar je verslag! Dit jaar gaan we naar Adelfia, volgend weer naar wat anders. Erg benieuwd hoe dit festival er verder uit zag.

Zou je ook wat reis info kunnen delen hier. Welke periode het is, waar te verblijven, waar het vuurwerk is enzovoorts. Malta staat hoog op het lijstje maar moet alle 'ins & outs' nog op een rij hebben.

Voor nu lekkere beelden!

Dank voor de reacties tot dusver! Ik zal hieronder wat meer vertellen over het festival waar ik geweest ben!

Wij hebben het vuurwerkfestival 'Magic in the Sky' bezocht. Dit was onderdeel van een zogenaamd Festa, een soort religieuze feestweek van een stadje. Zie het een beetje als carnaval, maar dan per stad gebonden. Malta is een eiland waar je binnen 40 minuten helemaal doorheen kan rijden (met gevaar voor eigen leven...), en elke stad heeft op zijn eigen moment deze feest week. Traditioneel vuurwerk is daar een belangrijk onderdeel van!

Magic in the Sky was het vuurwerk in de stad Zurrieq. Een van de stadjes met een grotere show. Het vuurwerk wordt speciaal voor deze gelegenheid gemaakt, en er is zelfs een soort strijd tussen de verschillende fabriekjes. Deze show is geschoten door Mount Carmel Fireworks Factory, de fabriek van Zurrieq. Allicht dat Mqabba jullie iets zegt, hier zit de andere grote fabriek met een soortgelijk festival. Deze show wordt medio Augustus geschoten. Wij hadden ons hotel in St Julian's (nabij Valletta), daar was het festa afgelopen week en schijnt gisteren een mooie show te zijn geschoten in de baai.

In Malta zijn verschillende soorten traditioneel vuurwerk. Denk hierbij aan de kenmerkende Beraq shells; daylight cilinders met prachtige ringvormige salutes, in ritmes van 3 patronen, met een afsluitende knal. Maar ook grote (cilindrische) shells met het Maltese kruis in kleur, en de bekende wielen met draaiende effecten.

De planning van Magic in the Sky was als volgt:
- 20:00 tot 21:30 Diverse daylight Beraq shells, elke paar minuten ging er eentje de lucht in
- 21:30 Eerste pyro musical
- 21:40 tot 22:45 Diverse sier en salute shells, veelal cilinders met de kenmerkende opbouw van 3 met een finale salute
- 22:45 Grote pyro musical met 4 showtjes
- 23:30 Afsluitend vuurwerk met de draaiende wielen

Ik zal hier later meer over schrijven, maar heb hieronder al wel vast foto's van de shells van de shows! Alles handgemaakt, top kwaliteit!

294295899_1919176594940506_7387213280327471190_n.jpg

294232240_1919176648273834_2106208712482565441_n.jpg

Als je zelf naar Malta wilt gaan voor het vuurwerk, raad ik je aan om naar Mqabba of Zurrieq te gaan. Zoek online op wanneer deze festa's zijn, en contacteer de vuurwerkfabriek voor meer informatie over het schieten van de shows. Maltees is een onmogelijke taal, helaas is veel communicatie dus niet leesbaar. De show in St Julians schijnt ook mooi te zijn geweest, maar wel een slagje kleiner. Bij eerder genoemde heb je zelfs kans op 24" shells!

Verder is Malta een erg mooi land. Zoals ik aangaf is het niet zo groot, en ligt alles dus redelijk dicht bij elkaar. Het OV is erg goed geregeld, en ook taxi's zijn relatief goedkoop (wij betaalden €22,- om van Zurrieq terug te komen in St Julian's, een rit van zo'n 25 minuten). Zelf rijden kan, maar dat is dus met gevaar voor eigen leven. Veel zeer stijle hellingen, krappe straatjes en levensgevaarlijke mede weggebruikers... Toch de auto zonder beschadigingen weer terug gebracht haha.

Als vakantieland is het ook prachtig. Mooie heldere zee, veel stranden en baaien, en heerlijk eten (veel italiaanse invloeden). Niet per se goedkoop, redelijk vergelijkbaar met Nederland qua prijzen.

Omdat het vuurwerk maar één avond van de festa in beslag neemt, kan dit goed gecombineerd worden met een (familie)vakantie... Tip tip hint hint :wink:

Hieronder nog een gedeelte van de pyromusical! Meer video's deel ik in een volgende update! Deze zal ingaan op de losse shells, zoal daylight als nacht :)

Super gaaf, man! Wil zelf ook nog wel eens naar Malta. Zoals je zegt, een prima bestemming om te combineren met een zonvakantie. Benieuwd naar de rest! :yes:

Geweldig verslag Pim, waarvoor dank. Malta staat hier al jaren hoor op de lijst, maar doordat het in augustus valt is het vaak niet te doen helaas. Maar geweldige beelden zeg, thnx!

Na de prachtige shows en shells, werden op een naastgelegen straat een aantal wielen ontstoken. Traditioneel Maltees vuurwerk noemen ze het daar. Toen wij in de middag uit de bus stapten zagen we deze al staan (lees: we stapten letterlijk onder zo'n ding uit. Nergens beveiliging, afzettingen oid). Erg imposant om te zien!

WhatsApp Image 2022-08-24 at 10.48.21 AM.jpg
Je ziet een brede combinatie van fonteinen, quickmatch en bewegende onderdelen

WhatsApp Image 2022-08-24 at 10.55.29 AM.jpg
Hier zie je er een aantal opgesteld.

Zoals ik zei, toen de shows waren afgelopen, verplaatste het publiek zich richting deze nabij gelegen straat. Er waren boxen opgehangen waar wat muziek uit kwam, kreeg er een beetje festival-vibes van. Een voor een werden de wielen ontstoken. Veiligheidsafstand doen ze niet aan in Malta, je kon dus aardig dichtbij staan. Helaas stonden wij wat verder weg, maar heb toch geprobeerd er een aantal vast te leggen.

De muziek was speciaal uitgekozen bij de wielen. Met verschillende technieken werden allerhande bewegingen gevormd. De fonteintjes gaven voornamelijk kleur, maar een enkeling ging ook fluiten of knetteren.

Prachtige beelden Pim. Die wielen, echt zo gaaf uitgevoerd. Een waar stukje professionele kwaliteit. Bedankt Pim.

Geweldig hoor, kom maar door met de volgende films

U vraagt wij draaien! Een onderdeel van de pyromusical was het nummer Blinding Lights van The Weekend. Hier werden extra veel singleshots gebruikt, en voornamelijk shells met special effects en ringen. Wat ik belachelijk gaaf vond aan deze show, is dat de effecten soms aangepast waren op de muziek, bijvoorbeeld rond 2:20 met de ringen die op de muziek gaan. Of crackling effecten wanneer dat perfect op de muziek aansloot.

Deze show sloot af met, ik schat in op basis van foto's, een 12" (die best wel karig overkwam), en een 16". Bizar die dreunen die daar vanaf komen!

Ik zie dat ik de laatste van de pyromusicals nog niet had gedeeld. Wederom een toffe show :)

Back
Bovenaan