Dank voor de reacties tot dusver! Ik zal hieronder wat meer vertellen over het festival waar ik geweest ben!
Wij hebben het vuurwerkfestival 'Magic in the Sky' bezocht. Dit was onderdeel van een zogenaamd Festa, een soort religieuze feestweek van een stadje. Zie het een beetje als carnaval, maar dan per stad gebonden. Malta is een eiland waar je binnen 40 minuten helemaal doorheen kan rijden (met gevaar voor eigen leven...), en elke stad heeft op zijn eigen moment deze feest week. Traditioneel vuurwerk is daar een belangrijk onderdeel van!
Magic in the Sky was het vuurwerk in de stad Zurrieq. Een van de stadjes met een grotere show. Het vuurwerk wordt speciaal voor deze gelegenheid gemaakt, en er is zelfs een soort strijd tussen de verschillende fabriekjes. Deze show is geschoten door Mount Carmel Fireworks Factory, de fabriek van Zurrieq. Allicht dat Mqabba jullie iets zegt, hier zit de andere grote fabriek met een soortgelijk festival. Deze show wordt medio Augustus geschoten. Wij hadden ons hotel in St Julian's (nabij Valletta), daar was het festa afgelopen week en schijnt gisteren een mooie show te zijn geschoten in de baai.
In Malta zijn verschillende soorten traditioneel vuurwerk. Denk hierbij aan de kenmerkende Beraq shells; daylight cilinders met prachtige ringvormige salutes, in ritmes van 3 patronen, met een afsluitende knal. Maar ook grote (cilindrische) shells met het Maltese kruis in kleur, en de bekende wielen met draaiende effecten.
De planning van Magic in the Sky was als volgt:
- 20:00 tot 21:30 Diverse daylight Beraq shells, elke paar minuten ging er eentje de lucht in
- 21:30 Eerste pyro musical
- 21:40 tot 22:45 Diverse sier en salute shells, veelal cilinders met de kenmerkende opbouw van 3 met een finale salute
- 22:45 Grote pyro musical met 4 showtjes
- 23:30 Afsluitend vuurwerk met de draaiende wielen
Ik zal hier later meer over schrijven, maar heb hieronder al wel vast foto's van de shells van de shows! Alles handgemaakt, top kwaliteit!
Als je zelf naar Malta wilt gaan voor het vuurwerk, raad ik je aan om naar Mqabba of Zurrieq te gaan. Zoek online op wanneer deze festa's zijn, en contacteer de vuurwerkfabriek voor meer informatie over het schieten van de shows. Maltees is een onmogelijke taal, helaas is veel communicatie dus niet leesbaar. De show in St Julians schijnt ook mooi te zijn geweest, maar wel een slagje kleiner. Bij eerder genoemde heb je zelfs kans op 24" shells!
Verder is Malta een erg mooi land. Zoals ik aangaf is het niet zo groot, en ligt alles dus redelijk dicht bij elkaar. Het OV is erg goed geregeld, en ook taxi's zijn relatief goedkoop (wij betaalden €22,- om van Zurrieq terug te komen in St Julian's, een rit van zo'n 25 minuten). Zelf rijden kan, maar dat is dus met gevaar voor eigen leven. Veel zeer stijle hellingen, krappe straatjes en levensgevaarlijke mede weggebruikers... Toch de auto zonder beschadigingen weer terug gebracht haha.
Als vakantieland is het ook prachtig. Mooie heldere zee, veel stranden en baaien, en heerlijk eten (veel italiaanse invloeden). Niet per se goedkoop, redelijk vergelijkbaar met Nederland qua prijzen.
Omdat het vuurwerk maar één avond van de festa in beslag neemt, kan dit goed gecombineerd worden met een (familie)vakantie... Tip tip hint hint
Hieronder nog een gedeelte van de pyromusical! Meer video's deel ik in een volgende update! Deze zal ingaan op de losse shells, zoal daylight als nacht