'Mijn hondje Krido kreeg een hartstilstand door vuurwerk'

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
NIJMEGEN - ‘Eindelijk is het vuurwerkgeweld voor de honden voorbij’, dacht baasje Helen Iliadis op 1 januari. Tot een jonge man 's avonds om 17.30 uur alsnog met vuurwerk in de weer ging. Hondje Krido kreeg daarna een hartstilstand.
„Het is één van de ergste dingen die me ooit is overkomen”, zegt Iliadis dinsdagmiddag in haar woning in Groenewoud. Snikkend vertelt ze haar verhaal, omringd door haar twee andere honden. Hondje Krido ligt voor haar in de mand. „Het was zo heftig dat ik dacht dat ik zelf een hartstilstand kreeg.”

Gek geworden
'Zijn ze helemaal gek geworden', dacht ze toen ze de knallen hoorde. „Het liefst was ik er meteen naar toe gerend. Maar ik moest steun geven aan mijn honden. Krido begon te brommen en te blaffen”, vertelt ze. En ook honden Kato en Kwibus („Ik had K3”), waren in paniek.

Knuffelde
Ze hield de honden bij zich en knuffelde Krido. Toen Iliadis wat te eten wilde pakken en terug kwam in de woonkamer, was het te laat. Krido, bijna 10 jaar oud, lag dood op een bankje voor haar. „Er kwam wat slijm uit zijn bekje. Z’n tongetje hing er een beetje uit en was al een beetje blauw.”

Bron

Wat een ongelofelijk bull shit verhaal van de media om vuurwerk aan te wijzen als oorzaak van een hartaanval...
Ik heb er zelf ook een gehad en die had niets met vuurwerk te maken, het ellendige is dat het je overkomt omdat er iets in je lichaam niet goed zit en dat is voor 90 % van de gevallen zo.

Dat vuurwerk de oorzaak is van dit voorval kan echt nooit bewezen worden. Of dat ook echt zo is, is gewoon niet te zeggen! Wat een onzin om vuurwerk de schuld te geven.

Zal wel ouder dom zijn of de hond had een hart aandoening en toevallig op dat moment een hart stilstand gehad .. puur toeval

Allemaal speculaties we weten het net zo goed niet als zij het zelf weet. Wat ik wel weet is dat je een hond zo bang kan maken dat zijn hard er mee ophoud en als ik het zo lees was zij op de goede weg, kan niet weg bij de honden, moest mijn honden steunen. Je beloond het gedrag van je hond om bang te zijn en dit zal alleen maar erger worden naarmate je de hond blijft troosten aaien bij het knallen fout die veel honden eigenaren maken en eenmaal verpest krijg je het er niet makkelijk meer uit.

Wat een ongelofelijk bull shit verhaal van de media om vuurwerk aan te wijzen als oorzaak van een hartaanval...
Ik heb er zelf ook een gehad en die had niets met vuurwerk te maken, het ellendige is dat het je overkomt omdat er iets in je lichaam niet goed zit en dat is voor 90 % van de gevallen zo.

Zeg maar gerust 97-98%, Broken Heart Syndrome (in medische termen ook wel 'Takotsubo Cardiomyopathy' of 'Stress-Induced Cardiomyopathy') is een syndroom die veroorzaakt wordt door extreme stress waardoor bepaalde hormonen (Adrenaline & Noradrenaline) extreem veel van wordt aangemaakt.

Normaal versterkt adrenaline en noradrenaline de samentrekkingskracht van het hart, en de snelheid waarmee je hart klopt. Het is nog niet precies duidelijk wat ervoor zorgt dat iemand hieraan sterft hieraan maar er zijn twee theorieën. In extreme gevallen, en mensen die daarvoor kwetsbaar zijn, kan het hart door de hoeveelheid hormonen overweldigd raken en dus in plaats van beter en sneller te kloppen, verlammen (theorie 1). Ook kan het zijn dat door de stress de slagaders die het hart van bloed voorzien (kransslagaders) verkrampen, en het hart daardoor te weinig bloed krijgt (theorie 2).

Dus het is wel degelijk mogelijk te sterven aan een gigantische hoeveelheid stress, echter maar 2-3% van de mensen die een hartinfarct doormaken, blijkt later geleden te hebben aan Stress-Induced Cardiomyopathy. Dus in principe is het zeker mogelijk dat dit beestje overleden is aan een gigantische hoeveelheid stress, maar ook een grote kans dat het niet zo is.

Om echt compleet te zijn bestaat er nog de dodelijke variant en de niet-dodelijke variant, die vanzelf na weken of maanden voorbij gaat. Het is dus echt een zeldzame aandoening die ook bij mensen voorkomt.

Laatst bewerkt:
Sorry, maar ik vind dit dom gelul. Lijkt me heel sterk dat die hond door vuurwerk doodging. Media die de mensen wil bespelen met een zielig hondje

Als dit verhaal waar is, hadden afgelopen Oud & Nieuw, duizenden honden moeten sterven door een hartaanval. Dus totale BULLSHIT dit. En gewoon weer een manier om vuurwerk haat te zaaien.

Heb zelf ook een hond gehad die waarschijnlijk aan een hartstilstand is overleden. Is vorig jaar maart gebeurd.
Ik kan je wel zeggen dat het totaal onverwachts kwam.
Maar die O&N werd er bij ons ook flink gestookt, maar de hond had nergens last van, geen stress niks.
Dus of het daadwerkelijk door het vuurwerk kwam is te betwijfelen. Natuurlijk wordt vuurwerk vermeld als boosdoener, maar of het daar aan gelegen heeft is giswerk.

Back
Bovenaan