Mijn artikel in het Algemeen Dagblad.

Martin1978

VWC lid
Zaterdagavond heb ik een stukje naar het Algemeen Dagblad gestuurd,vandaag is deze terug te vinden in de krant:

https://www.ad.nl/politiek/pak-dat-tuig-aan-niet-het-afsteken-van-vuurwerk~a68ccd8f/

Pak dat tuig aan, niet het afsteken van vuurwerk
OPINIELezer Martin van Duuren uit Reeuwijk keek vrijdag met verbazing en verontwaardiging naar straatagenten die bij Jinek vertelden wat hun met oud en nieuw overkwam. ,,Van mij hadden ze gericht mogen schieten.''

Martin van Duuren 07-01-20, 08:43 Laatste update: 08:45
12
Met open mond heb ik vrijdag naar de uitzending van Jinek gekeken.

Er was daar, naast hoofdcommissaris Erik Akerboom van de Nederlandse politie, een agente van de politie aan het woord over de gewelddadige nieuwjaarsnacht.‎

Zij vertelde in de uitzending hoe zij met een collega op pad ging na melding van een brand. Ter plekke is geen brand, maar worden de twee agenten opgewacht door lieden met sjaals voor hun gezicht. De politieauto wordt bestookt met zwaar vuurwerk. Daarop besluiten zij rechtsomkeert te maken.

Vuurwerk hoort gewoon bij de jaarwisse*ling, net zoals een kerstboom bij Kerstmis hoort

Op dat moment komt de brandweer het terrein op rijden. Om de brandweer niet aan hun lot over te laten, keert het duo om en probeert de brandweer assistentie te geven.

Ook de brandweer wordt bestookt met zwaar vuurwerk, ook zij besluiten rechtsomkeert te maken. De politie komt later terug met de ME en pakt een van de rellende lieden op. Tot zover mevrouw de agent.‎

Ik geniet ervan
Nu mijn verhaal. Ik ben een vuurwerkliefhebber en steek elke jaarwisseling voor een paar honderd euro vuurwerk af. Ik geniet daarvan, de familieleden en de rest van de straat ook.

Vuurwerk hoort gewoon bij de jaarwisseling, net zoals een kerstboom bij Kerstmis hoort.‎

Volgens mij is het vuurwerk het probleem helemaal niet.

Het probleem ligt bij wetgeving in Nederland. In ieder ander land hadden deze lieden met sjaaltjes voor hun gezicht allang een knuppel in hun nek gehad of er werd gericht op dat tuig geschoten.

Maar één ding staat vast, ze waren opgepakt. Overal ter wereld, behalve in Nederland. En dat komt doordat de politie in Nederland niks mag doen.

Kijk, daar zit het probleem. De agenten mogen niks en als ze wat doen, zoals in Den Haag bij Parkpop een aantal jaar geleden, met Mitch Henriquez, hebben ze meteen een proces aan hun broek of worden zij zelf gestraft.‎

Die agenten in de uitzending van Jinek hadden wat mij betreft gewoon op basis van zelfverdediging gericht mogen schieten! En de brandweer had de hogedrukspuit aan mogen zetten!

Aanpakken, dit tuig! Dit soort lieden maakt Nederland kapot en verpest onze vuurwerktraditie. Dat mag natuurlijk allemaal niet in Nederland. Maar in de rest van de wereld gebeurt het wel!

Droeftoeter
Die ene droeftoeter die is opgepakt loopt waarschijnlijk alweer vrij rond met een taakstrafje van 25 uur.

Na zoveel jaar dreigen met hogere straffen op het bekogelen van hulpverleners tijdens de jaarwisseling, wordt het nou toch wel eens tijd, dat u die hogere straffen nou eens echt op gaat leggen, minister Grapperhaus!

Misschien kan ik dan samen met mijn familie en de rest van de straat nog wat jaren gezellig met wat vuurwerk genieten tijdens de jaarwisseling.

Klasse Martin. Dit is het geluid dat heel veel mensen in het land willen horen!

Zou mooi zijn als dit soort teksten in de vorm van links naar lokale, regionale en landelijke politici worden gestuurd.

Klasse Martin,je trekt haast de woorden uit mijn mond,had zelf op fb al gereageerd op jinek
ze doen er gewoon alles aan om vuurwerk te verdrijven

Leuk stuk maar sorry dat ik het moet zeggen, dit helpt onze zaak niet. Komt ook veel te ongenuanceerd over en het is vooral een onderbuik gevoel. In het hele stuk zie ik geen enkel punt waardoor mensen die vuurwerk willen verbieden op andere gedachten kunnen worden gebracht.

Leuk stuk maar sorry dat ik het moet zeggen, dit helpt onze zaak niet. Komt ook veel te ongenuanceerd over en het is vooral een onderbuik gevoel. In het hele stuk zie ik geen enkel punt waardoor mensen die vuurwerk willen verbieden op andere gedachten kunnen worden gebracht.

Stuur dan zelf iets "beters"

erg he kritiek hebben, elkaar constant over het bolletje aaien helpt echt helemaal niemand.

Niets mis met kritiek. Feit is dat Martin zijn nek heeft uitgestoken en met naam en toenaam vol in de schijnwerpers is gaan staan. Als je hem dan inhoudelijk aanvalt, komt uiteraard al snel de vraag: en jij, wat heb jij dan gedaan voor de goede zaak.

Overigens is dit artikel volgens mij vooral een steun in de rug van mensen die vuurwerk niet willen verbieden, maar inmiddels onder grote druk zijn komen te staan. Mensen die alles willen verbieden, zijn toch niet meer te 'redden', als je het mij vraagt.

Ik val niemand aan maar geef inhoudelijke kritiek en mijn mening, dat kan op een forum. Doet verder niets af een het feit dat ik het erg goed vindt dat Martin iets doet.

erg he kritiek hebben, elkaar constant over het bolletje aaien helpt echt helemaal niemand.

Ik vind het persoonlijk een goed stuk!

Iedereen mag natuurlijk wel kritiek over iets hebben, maar het kan een ander wel ontmoedigen om ook een positief stuk over vuurwerk te schrijven. Ik vind het goed dat hij zoiets heeft gedaan omdat er weinig mensen zijn die ook zoiets doet. Hoe meer vuurwerk positieve berichten des te beter!

Ik vind het persoonlijk een goed stuk!

Iedereen mag natuurlijk wel kritiek over iets hebben, maar het kan een ander wel ontmoedigen om ook een positief stuk over vuurwerk te schrijven. Ik vind het goed dat hij zoiets heeft gedaan omdat er weinig mensen zijn die ook zoiets doet. Hoe meer vuurwerk positieve berichten des te beter!

Waar in het stuk gaat het positief over vuurwerk? Als ik even advocaat van de duivel mag spelen en bedenk hoe iemand die voor een verbod is dan lees ik iets heel anders. Ik lees een stuk over iemand die vindt dat de politie maar gericht op mensen moet schieten, die denkt dat dit alleen in Nederland gebeurt terwijl het in andere landen nog veel erger is. Kijk naar parijs, daar gaat de politie tijdens oud en nieuw bepaalde wijken niet eens meer in. In Italië heeft de politie in bepaalde steden bijna niets meer te vertellen en in Barcelona is de halve stad in oktober nog gesloopt. Het is echt niet Amerika in de rest van west Europa.

Nogmaals, waar in het stuk moet iemand die nu voor een verbod is denken, "oh nee ik ben toch niet voor een verbod¨

Niets te nadelen van Martin, top dat hij het probeert. Dit is ook precies ons probleem. De enige die positief over vuurwerk schrijven zijn de liefhebbers zelf en dat is ons vak nu eenmaal niet. Waarom hoor je niets vanuit de branche.

Waar in het stuk gaat het positief over vuurwerk? Als ik even advocaat van de duivel mag spelen en bedenk hoe iemand die voor een verbod is dan lees ik iets heel anders. Ik lees een stuk over iemand die vindt dat de politie maar gericht op mensen moet schieten, die denkt dat dit alleen in Nederland gebeurt terwijl het in andere landen nog veel erger is. Kijk naar parijs, daar gaat de politie tijdens oud en nieuw bepaalde wijken niet eens meer in. In Italië heeft de politie in bepaalde steden bijna niets meer te vertellen en in Barcelona is de halve stad in oktober nog gesloopt. Het is echt niet Amerika in de rest van west Europa.

Nogmaals, waar in het stuk moet iemand die nu voor een verbod is denken, "oh nee ik ben toch niet voor een verbod¨

Niets te nadelen van Martin, top dat hij het probeert. Dit is ook precies ons probleem. De enige die positief over vuurwerk schrijven zijn de liefhebbers zelf en dat is ons vak nu eenmaal niet. Waarom hoor je niets vanuit de branche.

De media wil ook graag de stem horen van de normale nederlander en niet alleen de branche. Dus het zou fijn zijn als jij ook een stuk schrijft zodat we nog meer media aandacht krijgen:)

Wat ik gewoon probeer te zeggen is dat de branche het niet alleen af kan. Zoals Fireworkfanatic zegt "De media wil ook graag de stem horen van de normale nederlander"

Maar ik vind ook dat de branche ook wel iets mag doen nu.

Geen ruzie jongens en kritiek mogen jullie best geven, daar kan ik best tegen.

Ik heb mijn reactie op papier gezet, omdat ik vind dat Nederland een heel soft land is op het gebied van straffen van raddraaiers. Ik zie en lees (ook al is er vaak fakenieuws) dat raddraaiers, hooligans of ander tuig, wegkomen met een taakstrafje, als ze al gepakt of berecht worden.
En dan zit de agente bij Jinek aan tafel haar verhaal te doen over haar dienst van oudejaarsnacht. Daar viel mijn mond van open en ik kan er met mijn volle verstand niet bij, dat zelfs de M.E. dit tuig niet kan oppakken.

Daar staat tegenover, dat ik alle negatieve media berichten omtrent het vuurwerk, vanaf begin december tot begin januari spuugzat werd. Wij als liefhebbers worden weggezet als tokkies, tuig, overlastgevers, milieuvervuilers, enzovoorts enzovoorts.
Toen barste bij mij de bom en heb ik een mail naar het Ad gestuurd. Misschien had ik er meer positieve dingen omtrent het vuurwerk in de mail moeten zetten, misschien een leermoment voor de volgende keer. Maar op dat moment zag ik die politie agente aan het woord en kon ik het niet geloven, dat zulk tuig niet wordt aangepakt.

Als je branche een opiniestuk schrijft dan wordt het afgedaan als "ja maar ze verdienen er geld mee dus logisch dat ze dat zeggen" ala "wij van wc eend' en dus uiterst ineffectief. Je hebt toch gezien hoe effectief de opiniestukken van tegenstanders zijn die vol met onderbuikgevoelens en verwrongen waarheden zitten ?

Back
Bovenaan