Met welk programma zet jij je films in elkaar?

Typisch apple 4k scherm leuk. Maar bf1 erop spelen zal wel tegenvallen of er moet minimaal een GTX 1070 inzitten of meer.

Denk niet dat de discussie hier bedoeld is om het beste platform te bepalen. Verder is niet iedereen een gamer.

Ik zie op dit moment vooral een paar pakketten voorbij komen, Adobe software, de Vegas suite en hier en daar de programma's welke standaard bij een OS geleverd worden. Zijn er verder nog opties die hier misschien nog niet genoemd zijn?

@alle Apple haters. Apple is geen game computer, mee eens, maar voor creatieve doeleinden geweldige computers vanwege de meest geoptimaliseerde OS voor eigen hardware.

Als je dan toch op een imac edit kan je het beste voor final cut pro x kiezen. Way een beesten programma is dat. Denk wel het snelste edit programma wat er is. Eet 4k beelden alsof het niks is, zelfs op die 12" MacBook. Final cut pro X werkt ontzettend efficient en rendert in de achtergrond namelijk.

Hier ook after effects en premiere pro... :) Als je het eenmaal onder de knie hebt geweldige programma's waar je alles mee kunt doen. Alleen zit ik soms te stoeien met renderen... Bestanden van 10 gb krijg je gemakkelijk.

H264 op 1920x 1080 met 10mb/s is prima. Wil je het nog sneller kan je hem op vbr1 pass zetten ipv 2 (dus normaliter kijkt Adobe tweemaal de render na, nu maar een keer). En een lager profiel wil ook wel eens helpen.
4k zo'n 25mb/s.

Althans dat is wat ik gebruik voor YouTube uploads.

Ik zou gewoon de bitrate van je camera aanhouden, heb je tenminste geen kwaliteitverlies op je video. Ook al zijn de bestanden dan groot, groter dan de originele, onbewerkte video kunnen ze niet worden. En harde schijven met veel opslagcapaciteit heb je tegenwoordig voor weinig geld, dus dat is ook niet zo'n probleem:D

Ik zou gewoon de bitrate van je camera aanhouden, heb je tenminste geen kwaliteitverlies op je video. Ook al zijn de bestanden dan groot, groter dan de originele, onbewerkte video kunnen ze niet worden. En harde schijven met veel opslagcapaciteit heb je tegenwoordig voor weinig geld, dus dat is ook niet zo'n probleem:D

Wat wel het probleem is is YouTube, je tijd, SD kaartjes en rauwe PC kracht.
HDD's zijn niet duur tegenwoordig nee, maar vullen toch wel lekker snel op. Daarbij moet het eerst op een hoge klasse SD komen en dan een groot formaat ook, kosten ook niet veel (meer) maar mijn geld groeit nogsteeds niet in de tuin. Dan heb je hoge bitrate files in je editor wat je volledige (in ieder geval mijn) workflow wel langzamer maakt, knippen en plakken, effecten toevoegen, playback etc. Dan renderen op dezelfde bitrate (dus de 2 vorige stappen kosten al geld en het bewerken meer tijd) en dan nog het renderen op 100 mb/s ipv 10 zoals ik meestal aanhoud dus duurt minimaal een keertje of 8 zolang. En dan nog zo'n bestand uploaden op YouTube.

En dan als laatste, wat gebeurd er dan? Jaaaa, YouTube compressed de video totaal naar een extreem lage bandbreedte! Want YouTube krijgt duizenden minuten aan video iedere minuut geupload! --> Resultaat is extreme video (en ook audio) kwaliteit degradatie met daarvoor langere en duurdere wachtstappen (aangenomen dat je nog niet de meest recente of grootste SD hebt).

Tuurlijk, zo orgineel en onbewerkt mogelijk is het beste. En REKEN MAAR dat bestanden veeeeel groter kunnen worden dan ze rauw uit je camera komen!! Digitale video is niet meer dan wiskunde, en al die leuke formats zijn indelings-instellingen voor die wiskunde. Hoe efficiënter en kleiner dingen worden opgeslagen hoe kleiner je bestandsformaat (met uiteraard een compromis met kwaliteit, hoewel vrijwel niet zichtbaar). Ik kan een 720p Videootje van een 5 jaar oude HTC renderen in een file van 5GB als ik de instellingen gewoon slecht instel.

Samengevat: Rauw en onbewerkt en hoge bitrate is beter. Helaas haalt YouTube (of iedere andere internetspeler) de kwaliteit gegarandeerd omlaag. --> Bespaar jezelf de kosten, moeite en tijd om in grotere bitrates te werken als je web-video als doeleind hebt. Heb je de reeds genoemde drie investeringen (wel) ervoor over, be my guest :p.

Back
Bovenaan