• BELANGRIJK!

De media maakt graag gebruik van aannames, vaak kloppen feiten niet en worden onderwerpen en stellingen op een andere manier opgesteld waardoor vuurwerk sowieso negatief in de media komt. De media kan flinke ergernissen opleveren, maar alle media mag en zal geplaatst blijven worden, of het nu positief of negatief is m.b.t. vuurwerk.

Er zijn de laatste jaren tal van discussies op het forum ontstaan bij nieuws over verkeerd gebruik, gevaar, vernielingen en overlast waarbij de sfeer onderling ook vaak gespannen werd. Wij zullen vanaf dit jaar ook strenger toezien op de sfeer in de topics en waar nodig waarschuwen en topics sluiten.

Met één knal in het gezicht van mijn zoon, was voor mij het plezier in vuurwerk verdwenen

Guusje

VWC lid
Het beste van De Telegraaf

Met één knal in het gezicht van mijn zoon, was voor mij het plezier in vuurwerk verdwenen​

author avatar

JOHN VAN DEN HEUVEL

In COLUMNS
Aangepast: 7 min geleden

Het nieuwe jaar begon bijna als gebruikelijk met een oud geluid. De verontwaardiging over het geweld in de nieuwjaarsnacht en de fysieke en materiële schade door steeds zwaarder vuurwerk spatte van interviews met hulpverleners en gezagsdragers. Het is als het afdraaien van een ouderwetse grammofoonplaat.

IMG_0768.jpeg

Al minstens tien jaar horen we in de eerste week na de jaarwisseling de trieste opsomming van het aantal vuurwerkslachtoffers – die steeds jonger worden – en gewonde agenten, toezichthouders, brandweerlieden en ambulancepersoneel.

Alle professionals zijn het erover eens en pleiten eensgezind voor een landelijk verbod op het afsteken én verkopen van vuurwerk. Alleen vanuit politiek Den Haag blijft het doodstil. Een verbod kost misschien stemmen, dus laten Haagse bestuurders het aan de lokale politiek over. Wetende dat een plaatselijk vuurwerkverbod volkomen zinloos is. Het is niet te handhaven.

Zelf sta ik er ambivalent in. Toen mijn kinderen jonger waren, toog ik met ze naar vuurwerkshops om op oudejaarsavond samen vuurpijlen en honderdduizendklappers af te steken. Het plezier was in één klap verdwenen toen mijn middelste zoon van toen tien jaar door een door anderen afgestoken vuurpijl in zijn oog werd getroffen en in een speciale oogkliniek moest worden geopereerd. Zijn oog kon ternauwernood worden gered.

Toen een jaar later een vriend door in België aangeschaft illegaal vuurwerk in beide ogen werd getroffen en tachtig procent van zijn zicht kwijtraakte, was het definitief gedaan met het onbezorgd knallen. Ik realiseer me heel goed dat het afsteken van vuurwerk rond oud en nieuw in Nederland een traditie is, maar zo langzamerhand is het fenomeen echt ingehaald door de tijd. Levensgevaarlijke Cobra’s en andere illegale vuurwerkbommen hebben definitief de sterretjes, strijkers en kanonslagen verdreven.

Helaas worden de vuurwerkfans en -verkopers die zich wel aan de regels houden de dupe van een algeheel verbod. Maar het komt vaker voor dat een meerderheid moet boeten voor het wangedrag van een kleinere groep. Bovendien wordt een steeds groter deel van de bevolking voorstander van ingrijpende beperkende maatregelen. Het kan zo niet doorgaan. De vernielingen en het geweld moeten stoppen.

Schitterende vuurwerkshows​

De laatste jaren vierde ik met mijn familie oud en nieuw in wereldsteden als Miami, Kaapstad, Rio en Londen. De stadsbesturen compenseerden het verbod op private knalpotten en sierpijlen met schitterende vuurwerkshows waar honderdduizenden mensen op afkwamen. Een prima alternatief, waar heel veel mensen plezier aan beleven. Ook in Nederland proberen steeds meer stadsbesturen op deze wijze het nieuwe jaar in te luiden. Het is een begin van een oplossing.

Van het ene op het andere jaar al het vuurwerk in de ban doen, is wellicht te veel gevraagd. Maar een overgangsperiode, van pak ’m beet twee of drie jaar, geeft bonafide vuurwerkhandelaren de mogelijkheid alternatieven te zoeken voor hun nering.

Uiteraard moeten de Nederlandse regels in Europees wetgeving worden verankerd. Maar dat is van later zorg. Politiek Den Haag mag niet langer wegkijken maar moet doen waar het voor hoort te staan: zorgen voor veiligheid van burgers en hulpverleners.

Reacties of tips? Mail naar: [email protected]

Laatst bewerkt:
Zou ontzettend jammer zijn natuurlijk en het daadwerkelijke pijnpunt (de illegale markt) zal hiermee nog verre van opgelost zijn. Hiermee wordt geprobeerd een illusie van controle te creëren net zoals dat met drugs en wapens het geval is.

Wanneer kwaadwillenden hieraan willen komen houd je het niet tegen en de gedupeerden zijn de (voor zo ver we ons pyro's zo kunnen noemen) 'normale' mensen.

Goed artikel, hopelijk blijft het stil in Den Haag.

Zou ontzettend jammer zijn natuurlijk en het daadwerkelijke pijnpunt (de illegale markt) zal hiermee nog verre van opgelost zijn. Hiermee wordt geprobeerd een illusie van controle te creëren net zoals dat met drugs en wapens het geval is.

Wanneer kwaadwillenden hieraan willen komen houd je het niet tegen en de gedupeerden zijn de (voor zo ver we ons pyro's zo kunnen noemen) 'normale' mensen.

Goed artikel, hopelijk blijft het stil in Den Haag.
Ik vind het geen goede column. Hij sluit zich eigenlijk aan bij al die burgemeesters die pleiten voor een verbod op siervuurwerk vanwege de mishandelingen, vernielingen en brandstichtingen tijdens oud & nieuw. (Naast zijn persoonlijke ervaringen met (inmiddels) illegaal vuurwerk)

Siervuurwerk is juist 1 van de zaken die afleiding biedt en geen schade aanricht. (Alhoewel voor de jeugd weinig interessants is overgebleven.) de Nederlandse vuurwerktraditie wordt onderschat. Een verbod daarop zal resulteren in meer rellen en schade.

Ik vind het geen goede column. Hij sluit zich eigenlijk aan bij al die burgemeesters die pleiten voor een verbod op siervuurwerk vanwege de mishandelingen, vernielingen en brandstichtingen tijdens oud & nieuw. (Naast zijn persoonlijke ervaringen met (inmiddels) illegaal vuurwerk)

Siervuurwerk is juist 1 van de zaken die afleiding biedt en geen schade aanricht. (Alhoewel voor de jeugd weinig interessants is overgebleven.) de Nederlandse vuurwerktraditie wordt onderschat. Een verbod daarop zal resulteren in meer rellen en schade.
Goed *GESCHREVEN* artikel. Inhoudelijk sluit ik me helemaal bij jou aan.

Wat een slecht verhaal van een misdaadverslaggever. Juist hij zou moeten weten dat je bij een vuurwerkverbod vuurwerk de illegaliteit/criminaliteit in duwt.

Maar het komt vaker voor dat een meerderheid moet boeten voor het wangedrag van een kleinere groep.

Pardon? Wie, wat, waar?

Serieus: iemand een voorbeeld hier van (behalve wanneer het over vuurwerk gaat?)

• Like
Waarderingen: Kees
Uiteraard moeten de Nederlandse regels in Europees wetgeving worden verankerd.
Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat met het volgende stuk wordt bedoeld. Moeten de regels mbt vuurwerk van Nederland vastgelegd worden in de Europese wetgeving of wordt er gezegd dat de volledige Europese wetgeving omtrent vuurwerk aangepast worden zodat deze hetzelfde wordt als die van Nederland?

• Like
Waarderingen: Kees
Maar het komt vaker voor dat een meerderheid moet boeten voor het wangedrag van een kleinere groep.

Pardon? Wie, wat, waar?

Serieus: iemand een voorbeeld hier van (behalve wanneer het over vuurwerk gaat?)
Bij voetbal worden vaak collectieven straffen uitgedeeld. Aantal supporters verpesten het, daardoor hele vakken of tribunes dicht moeten

Door alles te verbieden is dit veroorzaakt door de overheid zelf. Het verbieden van kindervuurwerk heeft er enkel toe geleid dat de huisvaders nu in België staan met hun kinderen en er ipv rotjes wat zwaardere knallers mee maar huis gaan. Of nog erger: kinderen komen in aanraking met cobra's, shells en andere 'explosieven'. Want dat zijn het bij verkeerd gebruik en wanneer het in kinderhanden terechtkomt. Treffend en recent voorbeeld is de 14-jarige jongen die overleed.
Johnny schetst hierboven een beeld dmv ongelukken als voorbeeld te gebruiken met middels al verboden vuurwerk.

Een betere oplossing m.i. is om kindervuurwerk als grondbloem met knal en rotjes weer te legaliseren en de illegale markt nog intenser aan te pakken. Er wordt enkel gedacht aan verbieden, verbieden. En alternatieven voor Kinderen worden niet gegeven. Het is een behoorlijk op zichzelf gerichte maatschappij geworden...

Vervolgens komt Johnny als rijkeluis nog even om de hoek met zijn bezochte vuurwerkshows tijdens de jaarwisseling in:
Miami, Kaapstad, Rio en Londen.
Voor de meeste huisgezinnen is het amper mogelijk hier in de zomer naartoe te gaan, laat staan als extra vakantie tijdens de jaarwisseling. En ohja die vuurwerkshows in NL zijn nog in 100 jaar niet als op het niveau van de genoemde landen.

Top artikel Johnny, je bent flink in waarde gedaald hier. No respect.

"Alle professionals zijn het erover eens en pleiten eensgezind voor een landelijk verbod op het afsteken én verkopen van vuurwerk."

Graag hoor ik wie dat zijn en daarbij graag een overzicht van educatie en kwalificaties, John. Ook nog eens een drogreden; beroep doen op een vorm van autoriteit. Ohja, ik zie het graag in tweevoud verschijnen.

Bij voetbal worden vaak collectieven straffen uitgedeeld. Aantal supporters verpesten het, daardoor hele vakken of tribunes dicht moeten
Correct. Maar da’s voor een wedstrijd, doorgaans. Voor zo ver ik weet is er in Europa geen enkele thuisclub die permanent voor lege tribunes speelt.

Vreemde conclusie van een misdaadverslaggever inderdaad. Dat oogletsel bij zijn zoon en vriend is natuurlijk vreselijk.. maar hadden zij een vuurwerkbril op?

Ik pakte met kerst een ovenschaal uit de oven. Helaas vergat ik de ovenhandschoenen. Pijnlijk. Nu pleit ik dus voor een verbod op ovens. Levensgevaarlijk die dingen. Maar in Den Haag blijft het stil. :bonk:

Zelf sta ik er ambivalent in. Toen mijn kinderen jonger waren, toog ik met ze naar vuurwerkshops om op oudejaarsavond samen vuurpijlen en honderdduizendklappers af te steken.
Honderdduizendklappers zijn altijd al illegaal geweest dus John was zelf illegaal bezig.

door de tijd. Levensgevaarlijke Cobra’s en andere illegale vuurwerkbommen hebben definitief de sterretjes, strijkers en kanonslagen verdreven.
Strijkers zijn eveneens altijd al illegaal geweest dus John moet niet doen alsof illegale strijkers in dezelfde categorie als legale sterretjes en kanonslagen vallen.

De laatste jaren vierde ik met mijn familie oud en nieuw in wereldsteden als Miami, Kaapstad, Rio en Londen. De stadsbesturen compenseerden het verbod op private knalpotten en sierpijlen met schitterende vuurwerkshows waar honderdduizenden mensen op afkwamen. Een prima alternatief, waar heel veel mensen plezier aan beleven. Ook in Nederland proberen steeds meer stadsbesturen op deze wijze het nieuwe jaar in te luiden. Het is een begin van een oplossing.
Er zijn nu al gemeenten die een vuurwerkverbod ingesteld hebben in ruil voor een vuurwerkshow en de vuurwerkshow hebben afgelast.

Honderdduizendklappers zijn altijd al illegaal geweest dus John was zelf illegaal bezig.

Strijkers zijn eveneens altijd al illegaal geweest dus John moet niet doen alsof illegale strijkers in dezelfde categorie als legale sterretjes en kanonslagen vallen.

Er zijn nu al gemeenten die een vuurwerkverbod ingesteld hebben in ruil voor een vuurwerkshow en de vuurwerkshow hebben afgelast.
Honderduizendklappers zijn zeker niet altijd illegaal geweest, ook hier in NL zijn ze te koop geweest al was het dan een slappe versie in vergelijking met de heerlijke Horsebrand matten uit BE.

Of hij zelf wel of geen voorstander van een verbod is boeit mij totaal niet. Dat hij zelf in het verleden misschien wel illegaal vuurwerk af heeft gestoken ook niet. Wat mij wel verschrikkelijk irriteert is de uitspraak "Maar het komt vaker voor dat een meerderheid moet boeten voor het wangedrag van een kleinere groep." en dan vooral om dat weg te zetten alsof dat iets normaals is. Dat is namelijk absoluut niet normaal en wat mij betreft volstrekt onacceptabel.
Dat het gebeurt is een feit, kijk maar naar de lokale vuurwerkverboden en de voetbalwedstrijden zonder supporters, maar laten we nu niet gaan doen of dat de normaalste zaak van de wereld is en dat we dat dan allemaal maar moeten laten gebeuren.

Dit soort dingen komen mij inmiddels echt de strot uit, de betutteling viert hoogtij en nog even en dan worden motoren verboden omdat er zoveel motorrijders te hard rijden, trampolines omdat er zoveel ongelukken mee gebeuren, honden omdat er zoveel mensen door gebeten worden en alcohol omdat er vanwege overmatig gebruik door een kleine groep zoveel ellende door veroorzaakt wordt. En zo kun je een hele lijst maken.

Het is een feit dat een deel van de bevolking gewoon niet in staat is om aan een samenleving deel te nemen en de daarbij behorende normen en waarden te hanteren. Dat is een alsmaar groeiend probleem en als dat niet opgelost wordt kun je tot in den treure van alles gaan verbieden maar dat groepje krijgt dan alle ruimte om weer iets anders voor de normale welwillende, en niet te vergeten de staatskas riant spekkende, burger te verzieken.

Zoals jullie wellicht merken, als je de moeite neemt om deze veel te lange tekst te lezen, wekken dit soort artikelen een enorme irritatie op bij mij, sorry dat ik jullie daarmee lastig val ;)

"De laatste jaren vierde ik met mijn familie oud en nieuw in wereldsteden als Miami, Kaapstad, Rio en Londen."

Ik moet opeens aan het citaat 'Laat ze dan cake eten' denken.

Honderduizendklappers zijn zeker niet altijd illegaal geweest, ook hier in NL zijn ze te koop geweest al was het dan een slappe versie in vergelijking met de heerlijke Horsebrand matten uit BE.

Of hij zelf wel of geen voorstander van een verbod is boeit mij totaal niet. Dat hij zelf in het verleden misschien wel illegaal vuurwerk af heeft gestoken ook niet. Wat mij wel verschrikkelijk irriteert is de uitspraak "Maar het komt vaker voor dat een meerderheid moet boeten voor het wangedrag van een kleinere groep." en dan vooral om dat weg te zetten alsof dat iets normaals is. Dat is namelijk absoluut niet normaal en wat mij betreft volstrekt onacceptabel.
Dat het gebeurt is een feit, kijk maar naar de lokale vuurwerkverboden en de voetbalwedstrijden zonder supporters, maar laten we nu niet gaan doen of dat de normaalste zaak van de wereld is en dat we dat dan allemaal maar moeten laten gebeuren.

Dit soort dingen komen mij inmiddels echt de strot uit, de betutteling viert hoogtij en nog even en dan worden motoren verboden omdat er zoveel motorrijders te hard rijden, trampolines omdat er zoveel ongelukken mee gebeuren, honden omdat er zoveel mensen door gebeten worden en alcohol omdat er vanwege overmatig gebruik door een kleine groep zoveel ellende door veroorzaakt wordt. En zo kun je een hele lijst maken.

Het is een feit dat een deel van de bevolking gewoon niet in staat is om aan een samenleving deel te nemen en de daarbij behorende normen en waarden te hanteren. Dat is een alsmaar groeiend probleem en als dat niet opgelost wordt kun je tot in den treure van alles gaan verbieden maar dat groepje krijgt dan alle ruimte om weer iets anders voor de normale welwillende, en niet te vergeten de staatskas riant spekkende, burger te verzieken.

Zoals jullie wellicht merken, als je de moeite neemt om deze veel te lange tekst te lezen, wekken dit soort artikelen een enorme irritatie op bij mij, sorry dat ik jullie daarmee lastig val ;)
+1, standbeeldje voor Knettermenneke :applause:

Wat een pannekoek is dit toch. Het is echt een kwal, niet alleen vanwege dit bericht. Had hij aandacht te kort waardoor hij met een slap lulverhaal over vuurwerk is begonnen? Hij zou als misdaadjournalist moeten focussen op de illegale handel en daar een artikel over moeten schrijven, niet legaal siervuurwerk proberen de nek om te draaien.

Back
Bovenaan