Meldpunt voor vuurwerkoverlast

Vuurwerkverbod

Geplaatst door zondag 23 december 2012 door Paul Vermast

9

Mijn Randstedelijke GroenLinks collega’s van Rotterdam en Den Haag hebben hun jaarlijkse kruistocht tegen vuurwerk weer opgepakt. Al in 2007 en 2009 heb ik aangegeven daar niet veel in te zien. Niet omdat ik hun wens niet begrijp. Maar wel om dat deze onuitvoerbaar is!

Arno en David hebben het Australische systeem waarin enkel professionele vuurwerkshows mogen worden gehouden als ideaal. Scheelt een hoop doden, zo weten ze.
Verschil tussen Australië en Nederland is dat de eerste een eiland is en wij binnen de EU vrij verkeer hebben. Het illegaal vuurwerk komt nu al massaal Nederland binnen.

Daarbij is het behoorlijk lastig mensen op heterdaad te pakken bij vuurwerkoverlast en mijn collega’s zijn doorgaans ook niet zo dol op het te pas en te onpas fouilleren door de politie.

Als ik eerlijk ben zie ik dat met die vuurwerkshows ook niet zo zitten. Als wij binnenkort in de raad van Dronten opnieuw moeten spreken over bezuinigingen en we willen sociale zaken daarvan vrijstellen hoor ik de VVD al tekeer gaan over de “verplichte GroenLinks-vuurwerkshow”. Want het zullen dan toch de gemeenten zijn die het moeten ophoesten vermoed ik.

Daarbij zie ik ook problemen voor het platteland. Mensen die niet in dorpen wonen maar wel vuurwerk willen zien moeten dan na een lange feestavond de auto in om naar een vuurwerkshow te gaan. Het zal dan vast niet altijd ‘Bob’ zijn die rijdt. Met alle gevolgen van dien.

Maar misschien nog wel fundamenteler is de vraag of dit nu het grote thema is van dit land wat we moeten aanpakken. Als dit ons grootste probleem is gaat het hier nog prima geloof ik zo! Er zijn naar mijn mening voor GroenLinks grotere onderwerpen op het gebied van milieu en sociale zaken om al deze energie in te steken dan in dit ‘zure verbod’. Verboden zijn ongezellig en december is met alle familiefeesten juist het toonbeeld van gezelligheid met vuurwerk als onderdeel daarvan.

Sprekend voor mijzelf heb ik helemaal geen behoefte aan dit voorstel! Ik wens u goede Kerstdagen en een gezond en flitsend 2013!

Paul Vermast is teminste wel realistisch,dat kan je van Arno Bonte niet zeggen beetje de populaire jongen uithangen.

De website vuurwerkoverlast.nl laadt opeens niet meer. Zou die zijn neergehaald? Of is het een server time-out?

laat die kerel A.U.B naar australie over vliegen ofzo.. daar krijgt ie gelijk zijn zin want daar zijn alleen maar prof shows ja.. dan hoeft ie hier ook niet meer te zeiken

Is het gewoon niet een idee om net als de Belgen het hele jaar vuurwerk te mogen afsteken? In belgie is er nooit dit soort gezeik, en de drang word een stuk minder als je het hele jaar mag afsteken in plaats van 1 dag in het jaar?

Die jongen wil nu kosten wat kost vuurwerk verbieden. Sja. Je moet er mee leren leven
De vuurwerktraditie heeft in 2012 op beleids/regeringsniveau een zeer zwaar jaar achter de rug, met die hoorzitting van afgelopen zomer als hoogtepunt, maar is uiteindelijk toch als winnaar uit de bus gekomen (stemming in de 2e kamer van paar weken terug + kabinetsbeleid). Wat er voor bonte overblijft is alleen publiekelijk janken met dit soort meldpunten en standpunten die werkelijk op niets zijn gebasseerd en je punt zoveel mogelijk bij de media opdringen. Als er tijdens komend oud op nieuw niets noemenswaardigsgebeurd (bijvoorbeeld explosieve stijging gewonden, vernielingen of geweld), zal dit gejammer tot eind januari aanhouden, waarna het weer stil wordt tot december 2013. Op overheidsniveau is er op dit moment niet genoeg wil om iets te veranderen (kijk bijvoorbeeld ook naar Hilversum en Hoofddorp, waar anti-vuurwerk burgemeesters zijn, die in de raad onvoldoende bijval kregen).

Ik vreet me zo op over dit gezeur allemaal, keer op keer negatief, je kan de tv niet aanzetten, of op elk net zag je die vreselijke kwallerige kop van meneer Bonte. En dan gaan ze mensen interviewen en natuurlijk laten ze alleen de negatieve zien. Maurice de Hond, houd een peiling in een bejaarde tehuis, raar he dat ze daar niet van vuurwerk houden. De positieve laten ze niet zien, hoeveel mensen er plezier aan beleven (nog steeds de meerderheid van Nederland). En dan hebben we het nog geen eens gehad over de onzinnige informatie over hoe gevaarlijk vuurwerk wel niet is word verspreid, hoe de mensen op het verkeerde been worden gezet, doordat een programma als Hart van Nederland filmpjes laten zien over hoe er dingen worden opgeblazen, en dan geen normale Cobra 6, nee natuurlijk filmpjes waarbij een C6 in combinatie met 10liter benzine word afgestoken, om maar iets te noemen.
Alles de grond in stampen daar zijn ze goed in, in dit land. Bah bah en nog eens bah.

Helemaal gelijk in! Om misselijk van te worden. Houdt je niet van vuurwerk? Doe dan gwn oordoppen in en sluit je af voor die ene dag dat liefhebbers even hun gang mogen gaan.

Toch heeft die ruggeprikker van galgroen links(als het waar is wat hij beweert)een beetje gelijk ,maar 1000 meldingen op anti groen links meldpunt.zijn we nou echt te lui om een reactie achter te laten lopen we alleen op vwc te janken??? kom op zeg dat valt me tegen nu worden we 2 keer voor l?l gezet door die ruggeprikker.

De vuurwerktraditie heeft in 2012 op beleids/regeringsniveau een zeer zwaar jaar achter de rug, met die hoorzitting van afgelopen zomer als hoogtepunt, maar is uiteindelijk toch als winnaar uit de bus gekomen (stemming in de 2e kamer van paar weken terug + kabinetsbeleid). Wat er voor bonte overblijft is alleen publiekelijk janken met dit soort meldpunten en standpunten die werkelijk op niets zijn gebasseerd en je punt zoveel mogelijk bij de media opdringen. Als er tijdens komend oud op nieuw niets noemenswaardigsgebeurd (bijvoorbeeld explosieve stijging gewonden, vernielingen of geweld), zal dit gejammer tot eind januari aanhouden, waarna het weer stil wordt tot december 2013. Op overheidsniveau is er op dit moment niet genoeg wil om iets te veranderen (kijk bijvoorbeeld ook naar Hilversum en Hoofddorp, waar anti-vuurwerk burgemeesters zijn, die in de raad onvoldoende bijval kregen).

Met geen gevolg en alsof ze het KUNNEN verbieden in 1 jaar. Politiek moet je laten praten maar vooral in een lege kamer. Ze roepen veel en gaan met alle winden mee. Vandaag is het vuurwerk en als er morgen een pedofielensite is dan gaat het spoeddedat daar over. Wat is wel belangrijk. Eerste kamer, deskundigen en rechters.

Ze kunnen het niet verbieden om de volgende: Importeuren moeten schadeloos gesteld worden. In omliggende landen is er wel vuurwerk verkrijgbaar dus niet te handhafen. Er is geen draagvlak en ga zo maar door. Is geen garantie voor de toekomst maar voorlopig bestaat het nog. Ik denk ook niet dat vuurwerk een eeuwig leven zou hebben. Uiteindelijk zal het verboden worden want er kleven gewoon vele nadelen aan en je kunt als overheid in 10 jaar iets afbouwen. Mits het natuurlijk in de omrigende landen ook verboden wordt

Back
Bovenaan