Meerderheid wil verbod op vuurwerk

Wij zien het misschien zo. De mensen die de besluiten moeten maken niet. Die zien de kosten en de opbrengsten en strepen deze gewoon tegenover elkaar weg zonder naar de details te kijken. Vandaar mijn reactie.

De politiek, de tweede kamer. Maar de eerste kamer zitten toch wel even wat intelligentere mensen. Wetsvoorstellen worden vaker weg gestemd en er wordt dus ook rekening gehouden met 1500 verkopers en tientallen importeurs. Werk gelegenheid is ook belangrijk zeker in deze tijd. Sterker nog, die schade is werkverschaffing.

Kijk wij fans en mensen tellen niet mee. Want wat zijn de kosten daadwerkelijk? Uitkopen van importeurs, ontslagen(uitkeringen), omscholingen. Rand bedrijven die schade lopen zoals transport bedrijven.

Het domme volk ziet een kapot bushokje wat betaald moet worden maar een beetje bijdehand knul ziet daar werk. Weer iemand die aan de slag moet en brood verdiend. Houdt het ons economie misschien nog wel draaiende! Je kunt alles negatief zien maar het glas is half vol.

Het domme volk ziet gewonden. Maar de helft daarvan of misschien wel 80% komt door zelfmaak en illegaal vuurwerk. Verbod heeft daar niets mee te maken

Het domme volk hoort knallen, toevallig nu dan een beetje legaal maar in November illegaal. Dus zo'n verbod helpt niet.

En die mensen die een besluit maken die weten dat al jaren. De importeurs gaan er niet zo op in omdat zij weten dat er toch geen verbod komt. Al is 80% van Nederland voor, het is gewoon niet betaalbaar en illegaal te makkelijk te krijgen. Half Nederland gaat deze dagen naar Duitsland en als het hier verboden wordt heel Nederland

Zo'n verbod komt er echt niet, hoeveel onderzoekjes, enquêtes en weet ik veel wat ze organiseren. Maar het uitwas moet wel aangepakt worden. Slopen hard aanpakken, overlast zoveel mogelijk inperken met boetes. 100 euro voor te vroeg afsteken is een behoorlijke straf vind ik en eigenlijk wel genoeg. Hoeveel meer wil je doen vraag ik me bij mezelf af. Nog hogere boetes, gevangenisstraf? Mensen horen een knal, nouja dan is het zo, ze moeten ermee leren leven

De belastinginkomsten zullen voor de overheid niet interessant genoeg zijn, maar er zijn wel andere redenen waarom het voorlopig niet van een verbod zal komen:
- Is niet te handhaven.
- Er zijn veel ondernemers simpelweg afhankelijk van de extra inkomsten om rond te kunnen komen, en die laten ze niet allemaal failliet gaan.
- Orde handhaven zal ook bij grote bijeenkomsten (stadsvuurwerk) een onmogelijke opgave worden. Uiteindelijk zit het probleem in de mens, en niet in een potje vuurwerk.

De politici die zich dit wél realiseren zijn gelukkig vooralsnog in de meerderheid, en ik denk dat dat nog wel even zo blijft. Maar de anti-vuurwerk lobby heeft momenteel wel heel erg de overhand - helaas zijn er heel veel kleine groepjes die die discussie gaande houden, en raken de media uitgekeken op de argumenten vanuit de vuurwerkbranche (en dan maakt het niet uit welke argumenten sterker zijn). Voorbeeldje: normaal gesproken staat er op de eerste verkoopdag altijd wel een schatting van hoeveel vuurwerk er verkocht gaat worden - ik heb daar nu op 1 zinnetje na nog niets over gezien, terwijl ik wel steeds hoor dat de verkoop naar verwachting weer flink gaat stijgen.

(Was druk aan het typen en zie dat Karol me nu voor een gedeelte al voor was :D, maar ja: helemaal mee eens dus!)

De politiek, de tweede kamer. Maar de eerste kamer zitten toch wel even wat intelligentere mensen. Wetsvoorstellen worden vaker weg gestemd en er wordt dus ook rekening gehouden met 1500 verkopers en tientallen importeurs. Werk gelegenheid is ook belangrijk zeker in deze tijd. Sterker nog, die schade is werkverschaffing.

Kijk wij fans en mensen tellen niet mee. Want wat zijn de kosten daadwerkelijk? Uitkopen van importeurs, ontslagen(uitkeringen), omscholingen. Rand bedrijven die schade lopen zoals transport bedrijven.

Het domme volk ziet een kapot bushokje wat betaald moet worden maar een beetje bijdehand knul ziet daar werk. Weer iemand die aan de slag moet en brood verdiend. Houdt het ons economie misschien nog wel draaiende! Je kunt alles negatief zien maar het glas is half vol.

Het domme volk ziet gewonden. Maar de helft daarvan of misschien wel 80% komt door zelfmaak en illegaal vuurwerk. Verbod heeft daar niets mee te maken

Het domme volk hoort knallen, toevallig nu dan een beetje legaal maar in November illegaal. Dus zo'n verbod helpt niet.

En die mensen die een besluit maken die weten dat al jaren. De importeurs gaan er niet zo op in omdat zij weten dat er toch geen verbod komt. Al is 80% van Nederland voor, het is gewoon niet betaalbaar en illegaal te makkelijk te krijgen. Half Nederland gaat deze dagen naar Duitsland en als het hier verboden wordt heel Nederland

Zo'n verbod komt er echt niet, hoeveel onderzoekjes, enquêtes en weet ik veel wat ze organiseren. Maar het uitwas moet wel aangepakt worden. Slopen hard aanpakken, overlast zoveel mogelijk inperken met boetes. 100 euro voor te vroeg afsteken is een behoorlijke straf vind ik en eigenlijk wel genoeg. Hoeveel meer wil je doen vraag ik me bij mezelf af. Nog hogere boetes, gevangenisstraf? Mensen horen een knal, nouja dan is het zo, ze moeten ermee leren leven

:thumbup: een succesvol vuurwerkverbod krijg je alleen door een cultuuromslag. Als er ergens behoefte aan is zal er altijd een markt zijn. De VS voert een biljarden kostende "war on drugs", maar deze verandert de behoefte van de gebruikers niet, en daar zijn er heel veel van. Vanuit dat perspectief kan je beter gedogen, vanuit dat oogpunt gezien wordt handhaven iets makkelijker.

De mensen die over overlast zeuren moeten... niet zeuren. Als er nou mensen heel de dag staan te stoken voor je deur is het een ander verhaal, maar kom op, wat knallen hier en daar op de achtergrond, waar maken die mensen zich toch druk om? Ik heb er ook last van als er een feest in de stad is met keiharde muziek die ik hier binnen kan meeluisteren. Daar doe ik niet moeilijk over, is toch maar een paar keer per jaar en mensen vinden het leuk. Dat gun ik ze. Ik denk dat dat ook sociaal is, elkaar wat gunnen! Leven en laten leven

De mensen die over overlast zeuren moeten... niet zeuren. Als er nou mensen heel de dag staan te stoken voor je deur is het een ander verhaal, maar kom op, wat knallen hier en daar op de achtergrond, waar maken die mensen zich toch druk om? Ik heb er ook last van als er een feest in de stad is met keiharde muziek die ik hier binnen kan meeluisteren. Daar doe ik niet moeilijk over, is toch maar een paar keer per jaar en mensen vinden het leuk. Dat gun ik ze. Ik denk dat dat ook sociaal is, elkaar wat gunnen! Leven en laten leven

Dit vind ik nog een van de meest belangrijke punten. Leven en laten leven. Dit doet mij denken aan een discussie die ik had met mijn pa en zijn vriendin. Ergens in augustus of september zaten wij in de avond in de tuin een beetje te zitten. Er was een of ander hardcore feest bezig, en zowel mijn pa en zijn vriendin klaagden over herrie dit en dat.. Terwijl ikzelf dacht van jah, komop.. Dit gebeurt misschien 2 keer per jaar, en om eerlijk te zijn, heb je er erg veel last van? totaal niet. Er staan daar een paar duizend man te genieten op een feest, laat ze lekker. Tuurlijk, als dat elke dag zo is moet er iets aan gebeuren. Maar net als met vuurwerk is dat een dag per jaar. De vroege stokers mogen ze wat mij betreft ook gewoon aanpakken. Degene die zich niet aan de regels houden moeten daarvoor gestraft worden, en niet degene die hier eenmaal per jaar van genieten.

Back
Bovenaan