Meerderheid Burgerpanel voor vuurwerkverbod

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De krant Hart van Lansingerland heeft een uitvoerig, onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren naar de wensen rondom het afsteken van vuurwerk in onze gemeente. De enquête is uitgevoerd door het gerenommeerde Limburgse onderzoeksbureau Top Onderzoek.

Is er draagvlak voor een totaalverbod? Hoe ervaart men de overlast in Lansingerland? Lees via de link hieronder het meer dan 50 pagina's tellende rapport. Het onderzoek is tot stand gekomen met de medewerking van bijna 500 leden van het lokale Burgerpanel.

Maar liefst 69 procent van de deelnemers staat (zeer) positief tegenover een totaal vuurwerkverbod, zo blijkt uit het onderzoek. Zo'n 74 procent van de panelleden vindt dat de politie onvoldoende handhaaft, zeker als het gaat om de tijden waarop mag worden afgestoken. Meer handhaving staat dan ook op nummer een als wens. Daarnaast is er een groot draagvlak voor een centrale vuurwerkshow in de gemeente.

https://www.hartvanlansingerland.nl...0/meerderheid-burgerpanel-voor-vuurwerkverbod

En zo worden dus de cijfers gemanipuleerd. Ipv 5000 of 1200 mensen gaan de vragen naar 500 personen. Meesten daarvan zeikerds, juist daarom ook voorgeselecteerd, of hoe noem je dat... vooringenomen, preselectief, bevooroordeeld.
Ons vragen ze natuuuurlijk niet!

Want 500 man is representatief?

ja ! wordt beetje moe van de mensen hier die statistiek niet snappen. met een steekproefgrote van 500 kan je een peiling trekken met een foutmarge van 4,3% voor een gemeente als Lanssingerland.

ja ! wordt beetje moe van de mensen hier die statistiek niet snappen. met een steekproefgrote van 500 kan je een peiling trekken met een foutmarge van 4,3% voor een gemeente als Lanssingerland.
Nee, niet als de steekproef niet random gekozen is uit gehele bevolking van de gemeente maar gekozen is uit het burgerpanel. De steekproef is dus representatief voor het burgerpanel maar niet zoals jij zegt voor een gemeente als Langsingerland.

Ik snap inderdaad niets statistieken.
Wat me hier opvalt is dat 66% van de ondervraagden geen vuurwerk heeft afgestoken.
Terwijl 69% voor een algeheel vuurwerkverbod is. Is er dan 3% die hebben afgestoken maar die ook voor een vuurwerkverbod zijn?
Dat begrijp ik dan ook weer niet. Ik vlieg waarschijnlijk tekort door de bocht.

Nee, niet als de steekproef niet random gekozen is uit gehele bevolking van de gemeente maar gekozen is uit het burgerpanel. De steekproef is dus representatief voor het burgerpanel maar niet zoals jij zegt voor een gemeente als Langsingerland.

lees nog eens goed wat ik zeg.

en het originele bericht zegt ook niet dat deze cijfers voor de gehele gemeente gelden , alleen dat het om het panel gaat.

lees nog eens goed wat ik zeg.

en het originele bericht zegt ook niet dat deze cijfers voor de gehele gemeente gelden , alleen dat het om het panel gaat.
Je bent te voorspel in je reacties Laurence. Word je daar zelf niet beetje moe van? Beetje saai ook.

Back
Bovenaan