Meer slachtoffers vuurwerk dan laatste zes jaar, ondanks maatregelen

ylke

VWC lid
Waarschuwingen, gratis veiligheidsbrillen, het vooruitzicht op supersnelrecht en verhoogde straffen, een meldpunt van GroenLinks – de campagne tegen de gevaren van vuurwerk was in de periode voor Oud en Nieuw intensiever dan ooit. En toch heeft vuurwerk deze jaarwisseling meer slachtoffers gemaakt dan de vorige zes vieringen.
Volgens cijfers van VeiligheidNL zijn tussen 24 december en 3 januari bij de spoedeisende hulp van ziekenhuizen 810 mensen behandeld aan verwondingen die aan vuurwerk te wijten waren. Dat is 20 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Van die 810 waren er 146 zo zwaar gewond dat ze in het ziekenhuis moesten worden opgenomen, het hoogste aandeel in tien jaar
.

Kwart verwondingen door zwaar professioneel vuurwerk en zelfgemaakte vuurwerkbommen
VeiligheidNL voert jaarlijks een analyse uit op basis van registratie van de ziekenhuizen. Ruim een kwart van de verwondingen blijkt volgens deze tellingen veroorzaakt door zwaar professioneel knal- en siervuurwerk en zelfgemaakte vuurwerkbommen. In december vroeg de politie veel aandacht voor illegaal geïmporteerd knalvuurwerk uit vooral Tsjechië, Polen, Portugal en Italië: de Cobra 6 en 7 en de Big Boy. Een speciale taskforce heeft afgelopen jaar twee handelaren in illegaal vuurwerk aangehouden.

Volgens deze Taskforce Opsporing Vuurwerkbommenmakers, die vandaag ook zijn jaarrapportage openbaar maakt, gaat in Nederland steeds meer professioneel vuurwerk zonder een gebruiksaanwijzing om. Vooral jongeren vragen in toenemende mate om zwaar, verboden knalvuurwerk.

De meeste mensen raakten gewond door vuurwerk dat zij zelf afstaken: 56 procent nu tegen 38 procent in 2011/12. Bijna eenderde van de gewonden is slachtoffer geworden van vuurwerk dat anderen afstaken.

Ruim een kwart van de slachtoffers is op de spoedeisende hulp behandeld aan oogletsel. Dat komt ongeveer overeen met de cijfers die het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap eerder naar buiten bracht. Het verschil komt doordat niet alle mensen met oogletsel zich eerst bij de spoedeisende hulp melden.

VeiligheidNL niet voor afschaffing vuurwerktraditie
Ondanks de stijging van het aantal vuurwerkslachtoffers is VeiligheidNL geen voorstander van een afschaffing van de vuurwerktraditie, zegt de woordvoerder. Eerder pleitten de verenigingen van oogartsen en plastisch chirurgen wel voor een algeheel verbod. De woordvoerder van VeiligheidNL denkt dat een verbod op consumentenvuurwerk alleen maar een verschuiving naar illegale handel zou laten zien. Het instituut is wel een voorstander van een jaarwisseling met alleen siervuurwerk.

Bron

Nou nou, wat veel slachtoffers ... Vorig jaar waren er met de ijspret in twee a drie weken tijd ook gewoon 13.000 slachtoffers te tellen ... (En vele daarvan die wellicht (veel) later pas zijn gegaan en daardoor niet mee worden geteld)

Ik vraag me af wat nou voor de meeste verwondingen zorgt en hoeveel ongevallen er nou werkelijk met illegaal vuurwerk gebeurd. Iets in mij zegt dat de meeste verwondingen komen door babypijltjes of de onstabiele kleine potjes.

Vandaag weer een lijk gevonden. Ging gewoon even schaatsen en is waarschijnlijk door het ijs gezakt. Ik zeg verbieden die gevaarlijke ijzers!

Ik vraag me af wat nou voor de meeste verwondingen zorgt en hoeveel ongevallen er nou werkelijk met illegaal vuurwerk gebeurd. Iets in mij zegt dat de meeste verwondingen komen door babypijltjes of de onstabiele kleine potjes.

je kan wel is gelijk hebben,maar in de volksmond lijkt Illigaal toch mooier

Vandaag weer een lijk gevonden. Ging gewoon even schaatsen en is waarschijnlijk door het ijs gezakt. Ik zeg verbieden die gevaarlijke ijzers!

Dit kwam gisteren ook in mijn op, ze lopen elk jaar wel te zaniken om de slachttoffers van vuurwerk, wat te denken van de vele slachttoffers met schaatsen.
Voorbeeldje! in 2012 lag er 12 dagen natuurijs. Hier onder een media berichtje

AMSTERDAM - Tijdens de twaalf dagen dat er natuurijs lag zijn er op de eerste hulp dertienduizend gewonde schaatsers behandeld.

Als er geen natuurijs ligt en alleen op kunstijsbanen kan worden geschaatst, komen bij de eerste hulp tweehonderd gewonde schaatsers binnen. Dat meldt de stichting Consument en Veiligheid na een rondgang langs de hulpdiensten.

In 8400 gevallen was er sprake van een botbreuk, waarbij het in zestig procent van de gevallen om een polsbreuk ging. Negen procent van de dertienduizend slachtoffers moest in het ziekenhuis blijven.

Een ding over vroeger wat klopt is dat als er drie ongelukken waren het drie keer werd gemeld in de media,tegenwoordig als er drie ongelukken vallen word het 30 gemeld in de media en dan heb ik het nog niet over de arno bonte channel

Idioten zijn het. Een campagne met betrekking tot verstandig stoken, vuurwerkbril erbij en men 'verwacht' direct dat alle problemen opgelost of drastisch verminderd zijn. Een spreekwoord zegt nog altijd 'dat één zwaluw nog geen zomer maakt'.

Het is duidelijk dat een korte termijn visie heerst bij verschillende partijen die voor het vuurwerkverbod zijn. Dan zie je een gebrek aan vertrouwen. Dit duidt op angst, intolerantie en incompetentie en vormt de basis voor angsthazenpolitiek. Angst is nog steeds een slechte raadgever.
Als angst de kern vormt voor je beleid en het oplossen van maatschappelijke problemen, dan ben je in feiten een zwakke beleidsmaker/medewerker en al helemaal niet geschikt als leidinggevende. Daar heb je in zowel goede als slechte tijden niets aan. Vooral in slechte tijden zijn dit de mensen die er de grootste puinhoop van maken.

hahahaha, dat zou wat zijn zeg :p
nou om eerlijk te zijn ben ik ook wel een stuk of 3, 4 keer gevallen hoor door de sneeuw :$

Back
Bovenaan