Meer ’blauw’ rond oudjaar

HOEKSCHE WAARD - De politie en de gemeenten in Zuid-Holland Zuid gaan de vernielingen en het vandalisme rond oud en nieuw dit jaar hard aanpakken.

Ze hebben gezamenlijk een speciale werkgroep ingesteld die maatregelen voorbereidt en een publiciteitscampagne zal voeren. Districtschef Simone Smit van de Hoeksche Waard is aangesteld als coördinator van de actie.

De bedoeling is dat tijdens de jaarwisseling, maar ook de dagen ervoor en erna, zoveel mogelijk agenten in uniform en in burger op straat aanwezig zijn. De gemeenten moeten hun afdelingen toezicht of wijkbeheer voortdurend beschikbaar en bereikbaar houden. Daarnaast wordt uit preventief oogpunt ook contact gezocht met potentiële vandalen.

Het aantal vernielingen rond oud en nieuw loopt elk jaar de spuigaten uit. Dit jaar bereikte het aantal aangiften in de politieregio Zuid-Holland Zuid in januari een record van 2300.

Hoewel de politie de afgelopen jaren de criminaliteit in de regio Zuid-Holland Zuid fors heeft weten terug te dringen, is het aantal aangiftes dit jaar met 0,3 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2006.

Volgens korpschef R. Bik is die stijging louter en alleen te danken aan het toegenomen aantal vernielingen. De aangiftes daarover stijgen, terwijl die voor geweld en diefstal spectaculair dalen. Zo werd in de regio dit jaar niet één moord gepleegd.

Bij de presentatie van de jaarcijfers over 2006 klaagde de korpschef ook al over de toename met 600 vernielingen in de regio. Vooral bushokjes moeten het ontgelden. In Dordrecht werden vorig jaar 300 bushokjes vernield en zelfs het vandalismebestendige bushokje waarmee in de Hoeksche Waard wordt geëxperimenteerd ging onlangs in vlammen op.

Daarom wil de politie rond de jaarwisseling het aantal vernielingen fors terugdringen en steunt het korps de acties van gemeenten om daders persoonlijk aansprakelijk te stellen.

Ook de aanpak door buurtagenten begint zijn vruchten af te werpen. De afgelopen maand daalde het aantal aangiften met vijftien procent ten opzichte van oktober 2006 en het korps verwacht aan het eind van het jaar lager uit te komen dan vorig jaar.

En wat te denken van het overtollige blauw dat de overige burgers loopt te irriteren? Dit soort berichten werkt inderdaad provocerend, men kan beter gewoon hard but fair optreden als er gezeik is, deze nazimethoden wekken bij veel mensen alleen maar ergernis op. Met als gevolg dat als er gezeik ontstaat, men zich weer sneller keert tegen politie die alleen maar op moet treden bij geziek etc en zo heb je een negatieve spiraal.

Ach ik geloof er niks van..
Ik zelf woon in Dordrecht, maar waar de bushokjes vaak worden vernield durft de politie niet eens te komen, aangezien ze toch bekogeld worden, en de auto's er vernield worden..
Zelfs de brandweer was er vorig jaar niet veilig.:rolleyes:
Gelukkig dat ik daar niet woon:rolleyes:

Ach ik geloof er niks van..
Ik zelf woon in Dordrecht, maar waar de bushokjes vaak worden vernield durft de politie niet eens te komen, aangezien ze toch bekogeld worden, en de auto's er vernield worden..
Zelfs de brandweer was er vorig jaar niet veilig.:rolleyes:
Gelukkig dat ik daar niet woon:rolleyes:

wooehoeee stoer..mag je die stumperds wel even bedanken daar voor..want ze verzieken het voor ons als echte vuurwerk liefhebbers...

Mwa ik kom daar liever ook niet in de buurt.
Vroeger zat ik op voetbal en moesten we wel eens tegen de club voetballen die daar gevestigd is.
Maar dan waren hun het ergens niet mee eens, en dan gelijk een grote mond van hun etc.
Daarom ga ik daar ook liever niet heen..

Volgens mij was dat van die brandweer ook op het nieuws, ik zal wel even zoeken.

Laatst bewerkt:
Dat de hulpverleners niet meer veilig zijn is toch ook gewoon te gek voor woorden waar gaat het heen zeg. Ik ben blij dat ik dan nog in een rustige wijk woon.
Straks vliegt het huis van 1 van die relschoppers in brand ik ben benieuwd wie ze gaan bellen om het te blussen.:bonk:

Het gezeik met hulpverleners wordt door politie en door de media ook vaak overdreven. Het ware verhaal van Vlaardingen met die ambulance is mij bekend omdat ik zelf met iemand sport die zijn collega betrokken was bij die situatie. Volgens de desbetreffende hulpverleners is de situatie daar ernstig overdreven door oom agent en verder opgevoerd in de media voor de verkoopcijfers.

Op het moment dat de politie op moet treden, schitteren ze door afwezigheid of ze treden op de verkeerde momenten en tegen de verkeerde personen op. Om dan de eigen incompetentie in de media te bagetalliseren door de situatie erger te omschrijven dan dat die is geweest.

Maar gasten die daadwerkelijk ambulancepersoneel, brandweer etc tegen houden mogen wel 2 jaar zitten van mij. Zeker als het gaat om hinderen van gevaarlijke situaties. Het hangt in mijn ogen dus af of de situatie echt zo erg is als dat men vaak omschrijft. En aangezien dat nou net vaak overdreven is...

Back
Bovenaan