Medeplichtig of niet?

Hallo iedereen!

Net zoals iedereen hier denk ik is vuurwerk een grote passie van mij.
Ik maak dan soms ook filmpjes met mijn camera voor youtube. Voornamelijk vuurwerk wat in nederland niet te koop is; illegaal knal vuurwerk.

Aangezien ik zelf 15 jaar ben heb ik dus niet het geld om veel vuurwerk te halen.
Kennissen hebben soms ander vuurwerk wat ik dan ook film.

Als zij illegaal vuurwerk van hunzelf op zak hebben en afsteken en ik film dat terwijl ik zelf niks heb / afsteek. Ben ik dan strafbaar/medeplichtig?

Alvast bedankt voor de reactie(s)

Ja je bent inmiddels op de hoogte. Van illegale activiteiten en legt ze vast op beeld. Maar als je ze niet zelf op zak heb zal een eventeeule straf altijd wat lager zijn dan kameraden die met een volle tas lopen. Over het algemeen.

Ja! 100% strafbaar, tot 18 jaar gevangenis, gezien je 15 bent ook nog wat strafbladen enzo.

Nee serieus, het is je eigen keuze. Je weet zelf wat wel illegaal is en niet, als je dit filmt en upload ben je in feiten bezig met illegale zaken publiekelijk te verspreiden en dus promoten.
Al is het niet hoogstwaarschijnlijk, als er zaken worden geupload die dermate erg zijn met duidelijke herkenningspunten als een locatie of gezicht dan mag de politie dit prima gebruiken als materiaal tegen je/de verdachte.

Bottom line: doe wat jij denkt/voelt wat goed is. Zijn enkele YouTubers die zwaarste categorie vuurwerk afsteken en met hun gezicht in beeld komen die nooit problemen hebben gehad, maar als het bij jou knaagt dat je illegale materialen op YouTube zet dan moet je het niet doen.

Nog een edit naderhand (na je bericht goed te hebben gelezen). Zolang jij niks stookt en niks bij je hebt ben je in principe niet medeplichtig.
Dit is afhankelijk van factoren die meewegen zoals of je 'echt' bij de groep hoort, en 'meedoet' en hoe ver je er vanaf staat.
Je snapt wat ik bedoel, het staat open voor interpretatie als de blauwe petten opeens op de stoep staan!!

baassie123;795110) Bottom line: doe wat jij denkt/voelt wat goed is. Zijn enkele YouTubers die zwaarste categorie vuurwerk afsteken en met hun gezicht in beeld komen die nooit problemen hebben gehad zei:
van de andere kant. Hij staat er wel bij. het zal wel een lastig verhaal worden. Heb ff een voorbeeld. Ik heb samen met een bedrijf een paar weken geleden bomen omgezagen buiten het kapseizoen.Dat bedrijf heeft de bomen gezagen maar ik heb er toezicht opgehouden. Nu is de provincie er achter gekomen(mensen hebben ons gezien) en nu riskeert het bedrijf een hoge boete(waarschijnlijk 300.000 euro) Ik heb het geluk gehad dat mijn bedrijfsbus er niet bijstond, want dan hadden ze mij ook een boete kunnen geven alleen al het feit dat ik er toezicht op gehouden heb dat het allemaal veilig gebeurde. Ik heb niets gedaan om ze tegen te houden dus ben ik ook medeplichtig.

Dus ik denk dat als jij mee werkt aan filmpjes maken van illegaal vuurwerk en het verspreid dat je dan ook strafbaar kan zijn omdat je er aan mee gewerkt heb

Eigenlijk heb ik dat wel allemaal in mijn verhaal verteld denk ik?

Medeplichtigheid ter plekke staat open voor interpretatie. Ik bedoel als ik vanuit mijn straat naar de andere straat kijk waar ze een profblok of shells stoken ben ik niet medeplichtig. Snap je, die grens is zo ontzettend vaag. Dat betreft is de wet erg wazig, net als dat iemand ooit bijna veroordeeld was vanwege het feit dat hij een vinger in iemands oor heeft geduwd --> Lichaam binnendringen --> hoge straffen.

En is idd strafbaar als je eraan meewerkt, helaas is iemand van achter de camera vrijwel nóóit te 'pakken' zonder goed bewijs.
Iemand die goed is met audio zou bijvoorbeeld je stem erin kunnen zetten. Ook zal zie je een bepaalde straatnaam ofzoiets.

Wat ik al zeg, waar je je comfortabel bij voelt dat moet je doen.

De politie kan wel bij je thuis langs komen, volgens mij.
Als een maat van jou een stuk illegaal vuurwerk afsteekt en jij filmt dat.
En de politie wil daar meer over weten, dan kunnen bij je thuis aankloppen.
En hoe weten waar je woont, door je ip adres.

Jazeker ben je medeplichtig.
Het is niet voor niets illegaal.
En daarbij werk je ook nog mee aan het vuurwerk verbod...

Als je weet dat het fout is. Dan is het dat meestal ook. ;).

En begin niet aan illegaal ajb. Mocht je het dan toch niet kunnen laten. Doe het dan alleen op 31 december tussen 18:00 en 2:00 zodat onze vuurwerk traditie niet nog verder onder druk komt. Alvast bedankt.

Back
Bovenaan