Marijke verzon beroemde anti-vuurwerkslogan (maar verdiende geen cent)

Babiloot

VWC lid
Marijke verzon beroemde anti-vuurwerkslogan (maar verdiende geen cent)

je bent een rund...Cynisch, beschuldigend, provocerend. Dat was de succesvolle ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’ campagne van SIRE. De ambitieuze twintiger Marijke Liebregts (56) bedacht de slogan precies dertig jaar terug. Een terugblik. ,,Dit zou nu nooit werken.’’

‘Als je een oog verknalt, zoek je toch gewoon een ander uit’, stond op het eerste briefje dat de 25-jarige junior copywriter op de muur plakte van een hotel in Vierhouten. Samen met artdirector Jos Cornelissen was Liebregts een weekend lang in een werkkamer gestopt: ga maar iets goeds bedenken.

Twaalf super ambitieuze twintigers en begin dertigers deden mee aan de wedstrijd voor opdrachtgever Stichting ideële Reclame (SIRE). Het slotstuk van de VEA cursus Conceptontwikkeling.

De druk was hoog: de winnende campagne zou echt door gaan, en SIRE was een prestigieuze naam op je cv. Officieel luidde de opdracht om moeilijk te bereiken jongeren te informeren over verantwoord vuurwerkgebruik. ,,Ze bedoelden raddraaiertjes.’’

Onontkoombaar

,,Ik probeerde me echt in te beelden hoe dat is: het spannende van het vuurwerk, de grens opzoeken. En daarna: het onontkoombare. Dat je jezelf iets hebt aangedaan, dat je leven voor altijd is veranderd, en dat je dat aan jezelf te danken hebt. Ik word er weer naar van als ik eraan denk.’’

Ze zaten op het goede spoor, dat zag ze wel aan de goedkeurende blikken van de jury die om de zoveel tijd de muren keurde. Alleen dat ene zinnetje bleef uit. ,,Het was nog niet rond. En al deden we het samen, als copywriter voelde ik toch dat de verantwoordelijkheid bij mij lag.’’

Plop
© sire

De tijd tikte door. Zaterdagavond hadden ze het nog niet. Terwijl de rest de volgende ochtend zijn roes lag uit te slapen - er werd ‘s avonds flink geborreld - ging Liebregts in de tuin zitten. Pen en papier in de aanslag. Alles opschrijvend wat in haar opkwam.

,,En toen ‘plop’, viel het zo uit de lucht; ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’. Ik omcirkelde het en wist: ik heb nu iets te pakken, maar vond de zin nog te lang. Ik had ooit geleerd dat een slogan maar zoveel woorden mocht bevatten. Allemaal onzin natuurlijk.’’

Ze snapt nog steeds niet waarom precies dat zinnetje werkt. ‘Rund’ was ook eind jaren 80 al een ouderwets scheldwoord, beaamt ze. ,,Maar toch, het klopte gewoon.’’

Na het winnen was het werk nog lang niet klaar. Er moesten filmpjes en posters komen, en, niet onbelangrijk, prothesehanden, -oren en -ogen. ,,Lachend: Toen ik uiteindelijk in een Amsterdams bushokje onze poster zag, dacht ik: Jezus, wat een gedoe voor zo’n ding.’’

Hardcore

Vanochtend appte haar zestienjarige neefje een linkje door. De hardcore-clip ‘Goud & Nieuw’ van fitnessmodel en YouTuber Joel Beukers, die al schreeuwend oproept tot het dragen van een vuurwerkbril. ,,Campagnevoeren anno 2019. Ik kwam niet meer bij.’’ In de comments: ‘Dikke overheidsmoneys gepakt, maar zeg je eerlijk: hij is wel hard’ en ‘Door dit lied loop ik 2 januari gewoon nog steeds met een vuurwerkbril’.
© sire

Liebregts: ,,Destijds maakten we alleen reclame met tv, radio en print. De reclamewereld is tegenwoordig zo versnipperd dat onze campagne nu nooit zou werken. Ook is de vraag of die harde stijl van toen in dit tijdperk gewaardeerd zou worden. Momenteel zijn reclames veel positiever.’’

‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt’ nam een vogelvlucht in de jaren negentig, toen een nieuw reclamebureaus confronterende filmpjes maakte met verminkte handen. In 2000 droeg SIRE de vuurwerkcampagne over aan, onder andere, VeiligheidNL (toen Stichting Consument & Veiligheid). Het doel, het thema aankaarten, was bereikt, vond de SIRE.

Het aantal vuurwerkslachtoffers is met de jaren flink gedaald (al zijn er artsen die wijzen op de toegenomen ernst van de verwondingen). Of het door ‘haar’ campagne komt? Dat heeft Liebregts zich ook vaak afgevraagd. Ze weet het simpelweg niet. ,,Er wordt gezegd: ‘van elke euro die je uitgeeft aan reclame, gooi je de helft weg. Het is altijd de vraag welke helft’.’’
Copywriter

Liebregts werkte na haar klapper nog een paar jaar bij hét reclamebureau van die tijd, FHV BBDO, maar begon al snel voor zichzelf als freelance copywriter. ,,Ik wilde vrijheid, geen kantoorbaan.’’

Ze zal altijd ‘die mevrouw van dat zinnetjes blijven’ - waar ze overigens geen cent aan heeft verdiend. Het succes van toen heeft ze nooit meer geëvenaard. ,,Misschien komt het ooit nog. Maar eigenlijk: die vuurwerkcampagne was niet mijn moeilijkste klus. Teksten schrijven voor een conservatieve zorgverzekeraar waar ik ideologisch niet achter stond, dat was pas pittig.’’

Bron: ad.nl

Anti-vuurwerkslogan? Die hele campagne was helemaal niet tegen het afsteken van vuurwerk gericht, maar tegen het 'stunten' met vuurwerk.

Back
Bovenaan