Man uit Koog aan de Zaan bestraft voor knoeien met vuurwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
KOOG AAN DE ZAAN - De 26-jarige Koen O. uit Koog aan de Zaan is wegens het knoeien met vuurwerk en het bezit van illegaal vuurwerk veroordeeld tot een werkstraf van 240 uur, waarvan 90 uur voorwaardelijk, en een boete van 1.000 euro. Tegen hem was een hogere werkstraf geëist.

Door Frits Verhagen - 31-10-2016, 15:41 (Update 31-10-2016, 18:49)
De Koger schrok zichtbaar van die straf
Koen O. vertelde aan de politierechter dat hij al van jongsaf aan gek is op vuurwerk. Hij geeft er de laatste jaren bij elke jaarwisseling zo'n duizend euro aan uit.

Hij steekt de knallers en vuurpijlen niet achter elkaar af, maar maakt er een sport van lonten aan elkaar te knopen zodat er een spectaculair schouwspel ontstaat.

,,Het is altijd een show voor de hele buurt'', zei O. maandag niet zonder trots tegen de rechter. Zijn vrienden zamelen zo'n 500 euro in om de vuurwerkshow financieel mogelijk te maken. ,,Eén product tegelijk aansteken is niet zo boeiend.''

160 kilo vuurwerk

De politie trof eind december vorig jaar bij de man thuis bijna 160 kilo consumentenvuurwerk aan. Daarnaast had O. ook illegale ’flowerbeds’ in bezit.

Als zo'n grote hoeveelheid vuurwerk tot ontploffing komt, kunnen de ergste ongelukken gebeuren, aldus economisch politierechter Grosheide. Wettelijk is slechts 25 kilo toegestaan.

Officier van justitie Beune stelt dat het bezit van zulke hoeveelheden voldoende is om iemand naar de gevangenis te sturen. ,,De verdachte mag helemaal geen shows geven. Hij is geen professional.'' Jusitie eist een werkstraf van 240 uur, waarvan 40 uur voorwaardelijk, en een boete van 1.000 euro.

De Koger schrok zichtbaar van die straf. Rechter Grosheide maakte hem duidelijk dat er forse straffen worden opgelegd als je zelf met vuurwerk gaat knutselen.

De politierechter liet in het voordeel van O. meewegen dat hij er geen doekjes omwond en zijn gevaarlijke hobby ruiterlijk toegaf. Om die reden zwakte zij de straf iets af.

Bron

Eigenlijk is het enige wat in mij op komt dat het heel triest is voor die man dat er politie op hem af is gestuurd terwijl de problematiek rond vuurwerk waarschijnlijk niet door hem veroorzaakt word! :mad:

Het is een nogal grijs gebied. Ook lijkt me die rechter niet echt een vuurwerkliefhebber of anders zeker niet iemand die er verstand van heeft.
"Je mag geen show geven, je bent geen prof" ..? Je mag best een show geven mits je dus niet doorlont en niet in 1 huis meer dan 25 kg hebt staan.
Hoeveel vuurwerk mag er buiten op straat bij elkaar staan? Stel je gaat met 10 vrienden 25 kg vuurwerk naar een pleintje slepen.. en je fakkelt met zijn allen de show? Dan mag het opeens wel toch?

Sterkte Koen!

Dit betekend dus dat als je meerdere cakeboxen in je huis/schuur hebt strafbaar bent? Alleen één blok weegt soms als 25 kilo (escape from hell).

Dat is toch grootste onzin die er is de 25 kilo regel.

Te triest voor woorden, bah.

Zou het nog effect kunnen hebben om in hoger beroep te gaan?

moet dit perse ook nog gedeeld worden in een apart nieuws topic? denk dat de man in kwestie al genoeg gestraft is

kort samengevat

kort samengevat

Kort samengevat je mag dus helemaal niets!

Ze bepalen wat je mag kopen, wanneer je het mag kopen, waar je het mag kopen, wanneer en waar je het mag afsteken enz.
:sad:

Ja dat klopt in principe wel en doorgelont valt je vuurwerk onder 1.3G
dus professioneel vuurwerk.

Dit is nog maar het begin brother,
Helaas,
Overal waar je gaat wordt je gevolgd. Of het nou in de stad is, op de weg, of in de middle of nowhere, ze kunnen alles nakijken. Waar je was, wanneer je daar was en zelfs met wie je daar was.
Alles wat je op de computer zoekt/ bekijkt etc alles staat geregistreerd en komt door filters terecht bij de mensen die dit bemachtigen. Zelfs al staat je internet uit. Zelfde als je mobiel.. Je mobiel uit doen helpt niet, zelf je batterij er uit halen helpt niet. Ook je simkaart moet er uit en dan nog zou je hem in een hoesje moeten doen met anti-detectie.
Wat wij zien als 'burgers' is maar het topje van de zogenoemde ijsberg..
Er is veel meer gaande waar wij geen weet van hebben.
Neem de antennes van HAARP in alaska bvb en alle verhalen die insiders naar buiten hebben gebracht. Te veel om op te noemen.
Velen noemen je gek, maar dat zal ze nog raar bezuren 'straks' over misschien wel 1 decennia wanneer er geen weg meer terug lijkt te zijn. Al zeggen geleerden dat het nu al eigenlijk te laat is.
Mensen slapen en worden gehersenspoeld door allerlei 'trucjes' van de overheid. Wat ze in voeding stoppen, in de lucht verspreiden, in vaccins stoppen.. etc.
En natuurlijk je bank gegevens, waar je werkt, wat je doet, alles staat vast. Zelfs wat je kijkt op tv.
Mensen willen er niet aan, maar word wakker aub want het is al lang gaande!
Straks krijgen we allemaal een chip en is de cirkel rond.
Het sociale aspect zijn ze nu al in rap tempo aan het afbouwen.. denk er maar eens over na! (social media/ altijd maar online moeten zijn/..,)
We worden met zijn allen DIK voor de gek gehouden met de 'War on Terror'. Als je het echte verhaal weet (al zijn het stukjes). Welke landen waar voordeel aan hebben etc, dan wordt er een boel duidelijk!

Kijk het Ukraïne referendum.. Wat nou democratie? Al had iedereen tegen gestemd,, die hogere 'machten' doen toch wat ze zelf willen en weten dat op hun manier 'goed' te praten wat vervolgens ook nog 90% geloofd??? Ik kan er niet bij..

Kijk al die praatjes van de VVD, D66 alles.. allemaal prut! Allemaal valse beloftes en allemaal niet haalbaar. Echt 1 grote poppenkast!!
Ik hoop werkelijk ook dat Trump zal gaan winnen. Hij is een schoft maar Hillary ook. En Hillary is een smiegt die het achter de schermen doet (email schandaal bvb.. haar man- (ex president coce verslaafde en aanrader) dus het is allebei niks.. maar als er 1 moet winnen is het in mijn ogen Trump want hij staat verder van de wereld orde. Aan hem weet je tenminste direct waar je aan toe bent. En niet die gladde praatjes van komt goed, komt goed, en uiteindelijk word je in je **** genomen..
Trump daar in tegen is ook een vieze rat.. maar ja.. En 1 van die 2 wordt de machtigste der aarde.. kun je erbij? Ik weet in mijn omgeving al een handvol mensen die er beter zouden kunnen zitten maar goed.. we moeten het er mee doen tot zo ver

Oké zal er over ophouden nu :bye:

Een aardig verhaal zeg. en dat allemaal omdat iemand cakes aan elkaar knoopte. Leuk al die complot theoriën en er zal zeker een kern van waarheid in zitten. Maar waarom zou je leven in angst terwijl je er toch niets aan veranderd of veranderen kunt?

OT: wel een hele heftige straf zeg. iets minder had ook wel gemogen. Laat ze de zwaardere knallers en echte criminelen aanpakken.

Denk iemand van hier schoot een show.
Jammer dat ze liefhebbers aanpakken en niet de lui die containers opblazen

Ja dit ben ik.. mag best bekend worden..
Het verhaal zit wel ietsje anders in elkaar dan het artikel aangeeft.
Geen knallers geen vuurpijlen, en geen flowerBEDS, het was er maar 1.. en niet eens noemenswaardig.
Lijkt op de cross van marijn, een tail cake.
Maar goed, de straf is hoog, ben er van geschrokken.
Laat het een les zijn voor meerdere mensen, pas op met alles wat je doet.
De straffen worden steeds zwaarder, juist voor het doorlonten en knutselen met vuurwerk.
De hoeveelheid was het probleem nog niet eens.. tenminste dat zijden de agenten vorig jaar op 30 december.

Ja dit ben ik.. mag best bekend worden..
Het verhaal zit wel ietsje anders in elkaar dan het artikel aangeeft.
Geen knallers geen vuurpijlen, en geen flowerBEDS, het was er maar 1.. en niet eens noemenswaardig.
Lijkt op de cross van marijn, een tail cake.
Maar goed, de straf is hoog, ben er van geschrokken.
Laat het een les zijn voor meerdere mensen, pas op met alles wat je doet.
De straffen worden steeds zwaarder, juist voor het doorlonten en knutselen met vuurwerk.
De hoeveelheid was het probleem nog niet eens.. tenminste dat zijden de agenten vorig jaar op 30 december.

Had je verhaal gelezen dacht eigelijk gezien je woning je ouders etc dat je genoeg gestraft zal zijn.
Ook om het meeste gewoon legaal was.
Tis jammer ik hoop dat je er sterk uitkomt.
En je hobby weer oppakt dan maar in enkelvoud schieten.

Tis wel jammer dat jezelf al aangeeft dat de media het weer een tikkeltje opblaast

Me ouders staan overal los van, alles lag in de garage van mijn eigen huis,
Mijn ouders genieten ook al jaren mee van het vuurwerk en zien me ook niet als misdadiger.

De hobby blijft aan, maar geen doorlonten meer, gewoon cakes op straat en fakkelen maar.
Schietkist blijft ook ver opgeborgen voorlopig.

De media verdraait toch altijd alles..

Had je verhaal gelezen dacht eigelijk gezien je woning je ouders etc dat je genoeg gestraft zal zijn.
Ook om het meeste gewoon legaal was.
Tis jammer ik hoop dat je er sterk uitkomt.
En je hobby weer oppakt dan maar in enkelvoud schieten.

Tis wel jammer dat jezelf al aangeeft dat de media het weer een tikkeltje opblaast

Me ouders staan overal los van, alles lag in de garage van mijn eigen huis,
Mijn ouders genieten ook al jaren mee van het vuurwerk en zien me ook niet als misdadiger.

De hobby blijft aan, maar geen doorlonten meer, gewoon cakes op straat en fakkelen maar.
Schietkist blijft ook ver opgeborgen voorlopig.

De media verdraait toch altijd alles..

Oki sorry man ik dacht dat je op straat was gezet door dit alles met je ouders erbij.
Groot gelijk lekker 1 voor 1 hoef je ook niet paniekerig te zijn je zal scherp in de gaten worden gehouden.
Anders de nsbrs in de buurt wel.

Ik denk dat jouw verhaal ook wel ogen opent voor jongens van hier die showtjes schieten en 2 keer nadenken nu.
Tof dat je er gewoon voor uitkomt

Een aardig verhaal zeg. en dat allemaal omdat iemand cakes aan elkaar knoopte. Leuk al die complot theoriën en er zal zeker een kern van waarheid in zitten. Maar waarom zou je leven in angst terwijl je er toch niets aan veranderd of veranderen kunt?

Ik ga er vanuit dat je doelt op wat ik daar heb neergezet?
Dit is zeker niet 'allemaal' omdat iemand cakes aan elkaar heeft gebonden,
Ook niet omdat er een 'kern' van waarheid in zou zitten maar het de waarheid is waar jij en ik vandaag de dag in moeten leven. Dat jij genoegen neemt en blij bent met het leven wat je nu leid is prachtig mooi voor je en ben ik ook blij om. Maar wat als het moment daar komt en er echt geen weg terug meer is? Als jij dat ziet als leuke plezante theorieën, zegt dat meer over jou dan over mij.

En ook niet omdat ik zou leven in angst..? Waar je dat vandaan haalt mag je mij uitleggen? Ik benoem alleen enkele feiten waar we midden in zitten.. Of doel je op je eigen angst voor de werkelijkheid? Dan kan ik er nog enigszins inkomen.. ;)
Het enige waar ik bang voor ben is dat iedereen als makke lammetjes alles zal doen wat van 'hogerop' wordt opgedragen.

Wat jij net zegt.. dat je er niks aan veranderen kunt vind ik persoonlijk heel zwak! Sorry dat ik het zeg en heb ook werkelijk niks tegen je want geniet volop van jou deelname op dit forum!
Maar dat is wel de reden dat het zo mis gaat in deze wereld (die makke lammetjes). Iedereen ziet het, iedereen weet het, er klopt allemaal geen snars van.. Iedereen (althans bijna iedereen) die een hoge functie bekleed maakt er een potje van. Ze graaien er in om en iedereen misbruikt het hele systeem om er zelf beter van te worden. Kijk naar de politiek, Zalm, Rutte, hoge bankiers.. iedereen belazerd je waar je bij staat.. en niemand doet wat!!! Ze lachen een keer en iedereen is weer tevreden.. en zij maar in de handjes wrijven.. Ik ben er klaar mee. Daarom laat ik mijn mening horen en leg ik maar al te graag de feiten op tafel. Noem me een opruier een verstoorder, negatieveling (wat ik juist niet ben).. ga je gang maar ga niet zeggen dat je er niks aan kunt doen. Als we nou allemaal eens op zouden staan kan de wereld er morgen al heel anders uitzien.

Sorry als je je aangevallen voelt door mijn reactie. Ik zeg alleen hoe ik erover denk en dat is blijkbaar anders dan hoe jij er tegenover staat. Als ik ook een mak lammetje ben doordat ik probeer positief in het leven te staan en juist de wereld probeer te veranderen door positiviteit en naaste-liefde te tonen, then so be it. Maar ik ben van mening dat dat meer nut heeft dan rebellie. Al heeft dat misschien met mijn geloofsovertuiging te maken.

Volgens mij gaan we echter flink offtopic. Al is het wel leuk om over te discussieren. Voel je vrij om een pm te sturen als je nog wat kwijt wilt.

On topic: diep triest dat liefhebbers zo aangepakt worden, de gevolgen zo groot zijn en de media zo overdrijft. Dat zal vast een flink bittere nasmaak geven aan de hele situatie. Succes aankomende tijd iig!

Ik laat zelf het doorlonten dit jaar wel achterwegen. Geen zin in de risico's ondamks dat ik alleen legaal heb. Dan maar fakkelen.

Laatst bewerkt:
Das niet niks, die 40 uur voorwaardelijk onder welke voorwaarden staan die? Als ik het vragen mag natuurlijk. Gelden die enkel voor vuurwerk gerelateerde delicten?

Alu-hoedjes complot theorie rant.
Ondanks dat dit wel héul erg offtopic is wil ik toch even happen. Doe jezelf een gunst en gooi je computer/smartphone/bakelieten thuis telefoon de Noordzee in. Hoef je ook geen lammetje meer te zijn.

Het feit dat het vuurwerk in beslag is genomen had ik al een te erge straf gevonden :bonk: te belachelijk voor woorden dit is gewoon consumentenvuurwerk, sterkte

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan