Man raakt hand kwijt door vuurwerkbom

Mattenfreak

Administrator
Forumleiding
Man raakt hand kwijt door vuurwerkbom
ANP | Gepubliceerd op 01 januari 2010, 12:03
Laatst bijgewerkt op 01 januari 2010, 12:58

SOESTERBERG -

Een 66-jarige man uit Soesterberg is donderdagavond zijn hand kwijtgeraakt door een vuurwerkbom. Dat maakte de politie vrijdag bekend.

Het slachtoffer stak de zelfgemaakte bom af en gooide het niet weg, waardoor het projectiel afging in zijn hand. De hand van de man werd volledig weggeslagen.

De politie heeft drie andere zelfgemaakte bommen van de man in beslag genomen.

Hier nog een extra stukje;

Bij de vuurwerkbom ging het om een 66-jarige Soesterberger die op oudjaarsavond op de Simon Stevinlaan even na half tien vuurwerk afstak. Hij zou te laat zijn geweest met het weggooien van zijn zelf gefabriceerde bom, waardoor deze in zijn hand ontplofte en deze geheel werd weggeslagen. De man is met de ambulance naar het UMC gebracht waar hij is opgenomen. De politie nam op aanwijzingen van omstanders og een plastic zak in beslag waarin drie andere zelfgemaakte vuurwerkbommen zaten

Tijdens het stoken kwam inderdaad de ambulance met zwaailichten en sirene aan langsrijden in Soesterberg, had dat nog gefilmd, toen zeiden we "dat is niet best" en inderdaad, hij reed niet voor niets aardig door... :shocked::frusty:

Niet bepaald een helder licht. Als je dan al de rare drang hebt om vuurwerkbommen te maken, hou ze dan in ieder geval niet in je hand.

Je kan ***len wat je wilt, hij knalde blijkbaar wel erg goed ;)

FF serieus, inderdaad, als je iets bouwt doe het dan goed en hou het nooit vast...

Niet leuk om te horen, maar toch erg dom van die man..vooral als je niet weet wat je nou precies hebt gefabriceerd;)

Daarom is het beter om het zware knalwerk wat volgens "de Nederlandse vuurwerkwet" illegaal is gewoon te legaliseren zoals dat vrijwel overal in Europa is. Dat is in ieder geval beter dan zelf bommen maken.
Een (giga)vlinder is bij lange na niet zo gevaarlijk als een zelfgemaakte pijpbom. En hoe meer men dat vuurwerk probeert uit te bannen, hoe meer zelfgefabriceerde pijpbommen er in omloop komen. Straks komt het nog zover dat men nog gaat handelen in pijpbommen e.d. Nee dan maar veel liever vlinders en lawinepijlen (lees knalpijlen, want lawinepijlen bestaan feitelijk niet, die worden in de volksmond zo genoemd).
Pijpbommen zijn echt levensgevaarlijk, niet alleen dat ze vroegtijdig kunnen afgaan, maar ook door de scherfwerking van dergelijke projectielen.

Het is toch niet zeker of hij een pijpbom had, al snap ik wel wat je bedoeld. Echter kunnen teveel mensen nog niet met dat soort vuurwerk overweg, helaas pindakaas.

:wink:
Daarom is het beter om het zware knalwerk wat volgens "de Nederlandse vuurwerkwet" illegaal is gewoon te legaliseren zoals dat vrijwel overal in Europa is. Dat is in ieder geval beter dan zelf bommen maken.
Een (giga)vlinder is bij lange na niet zo gevaarlijk als een zelfgemaakte pijpbom. En hoe meer men dat vuurwerk probeert uit te bannen, hoe meer zelfgefabriceerde pijpbommen er in omloop komen. Straks komt het nog zover dat men nog gaat handelen in pijpbommen e.d. Nee dan maar veel liever vlinders en lawinepijlen (lees knalpijlen, want lawinepijlen bestaan feitelijk niet, die worden in de volksmond zo genoemd).
Pijpbommen zijn echt levensgevaarlijk, niet alleen dat ze vroegtijdig kunnen afgaan, maar ook door de scherfwerking van dergelijke projectielen.

Giga vlinders zijn er niet meer maar, ik ben het persoonlijk niet met je eens want dan kan iedereen die knalpijlen kopen
inplaats van de helft van nederland

Laatst bewerkt:
:wink:

Giga vlinders zijn er niet meer maar, ik ben het persoonlijk niet met je eens want dan kan iedereen die knalpijlen kopen
inplaats van de helft van nederland

En wat dan nog?
Iedereen kan toch ook 500grams cakes kopen. En mocht dat bijv verhoogt worden naar 1000gram, dan kan iedereen die toch ook kopen (mits je budget dat toelaat).
Als iedereen die knalpijlen kan kopen, dan is de lol van het verbodene eraf.
Het stiekeme, de kick van het niet mogen hebben en toch doen, snap je.
Als er op dergelijke knalpijlen een goede Nederlandse gebruiksaanwijzing zit en men volgt die gewoon op, dan kan er weinig fout gaan. Maar je zult altijd gasten houden die het nodig vinden om er misbruik van te maken.
Vergeet niet dat er al legale knalpijlen bestaan, ze gaan dan welliswaar niet zo hard als een illegale "lawinepijl" (lees knalpijl), maar toch voor Nederlandse begrippen behoorlijk hard.
Ik zou hem liever niet in m'n handen willen laten knallen.
Of neem bijv. een Binkie van Marijn, zo'n bombette daarvan gaat minstens, zoniet harder dan een nitraat.
Vergeet niet dat zo'n bombette uit een Binkie ook een beste drukverplaatsing geeft.
Toch denk ik wel mocht dat gebeuren dat zware knalpijlen legaal worden, dat ze nogal best prijzig zullen zijn, zodat niet iedereen er het geld voor over heeft, denk ik.

Klopt, daar word dan flink gebruik van gemaakt en dat ga je merken in de kosten! Kijk maar naar de 1e 500grammers, die waren erg prijzig! En ze worden met het jaar duurder. Sinds vorig jaar hadden bepaalde dealers het licht gezien, en komen ze met budget lijnen.

Klopt, daar word dan flink gebruik van gemaakt en dat ga je merken in de kosten! Kijk maar naar de 1e 500grammers, die waren erg prijzig! En ze worden met het jaar duurder. Sinds vorig jaar hadden bepaalde dealers het licht gezien, en komen ze met budget lijnen.

En of er prijzige 500grammers erbij zitten. Zo bestaat (of dat nu nog zo is weet ik niet) er eentje van Breeschoten die 159 euro kost.
En ik vind het die prijs absoluut niet waard, met wat je ervoor van uitwerking krijgt!
Ik zal deze daarom ook nooit kopen, in ieder geval niet voor die abnormaal hoge prijs.

Hoeft er meteen minder bezuinigd te worden:bonk:

Back
Bovenaan