Man aangehouden voor bestellen vuurwerk

ylke

VWC lid
Helmond, 21-08-2012 •

Een 23-jarige man uit Helmond is dinsdagmorgen om 6.30 uur van zijn bed gelicht door de politie.

Hij is aangehouden omdat hij illegaal vuurwerk in het buitenland had besteld en naar zichzelf had laten opsturen. Hij had het vuurwerk, zes kilo in totaal, in de Tsjechische Republiek besteld bij een bedrijf. Via een pakketdienst in Utrecht kwam het Nederland binnen.

Medewerkers van de pakketdienst vertrouwden het niet en hebben het pakje geopend. Toen bleek dat er gevaarlijk vuurwerk in zat, hebben ze direct de politie gebeld. Het vuurwerk is direct vernietigd. De recherche (het Regionaal Milieuteam) is een onderzoek begonnen en kwamen uit bij de verdachte.

Het is niet alleen verboden om vuurwerk op deze manier Nederland binnen te halen maar het is ook nog eens levensgevaarlijk voor onder andere de medewerkers van de pakketdienst. De verdachte is naar het bureau gebracht.

Bron

Volgens mij zijn die medewerkers niet helemaal legaal bezig geweest(dader ook niet natuurlijk:p).
Maar ik dacht toch echt dat het schending van de privacy was ofso?

Aah wel blij dat we deze zware crimineel gepakt hebben!
Zou fijner zijn als onze overheid zich eens ging bezighouden met echte misdrijven.
I.p.v. een vuurwerkbestelling uit het buitenland.

Aah wel blij dat we deze zware crimineel gepakt hebben!
Zou fijner zijn als onze overheid zich eens ging bezighouden met echte misdrijven.
I.p.v. een vuurwerkbestelling uit het buitenland.

misschien heb je wel gelijk maar je kon er op wachten na dat powned gedoe en dat gezeik op youtube door onze vuurwerk pubers(met vragen als,waar besteld hoe besteld door wie gebracht etc)het is niet te hopen voor de vuurwerkliefhebber maar hij zal niet de laatste zijn:frusty:wat wel gek is is dat als het gaat om privacy ik begrijp dat ze zelf het pakket hebben geopend dat mag volgens mij niet bij een verdacht gevaarlijk pakket moet zoiets via de politie denk ik ben natuurlijk geen advocaat maar dit lijkt mij toch gunstig voor de verdachte:bye:

Als de verdachte slim is heeft hij een valse naam gebruikt en niet per bank betaald, en ontkent hij de bestelling. "Iemand anders moet de bestelling hebben gemaakt." Je bent onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Als er verder niks naar hem verwijst valt er weinig te bewijzen. Het pakket is niet bezorgd geweest, dus de verdachte heeft het pakket nog niet geaccepteerd. Pas als hij het pakket geaccepteerd had, was het vuurwerk in zijn bezit geweest en was hij strafbaar.

Medewerkers van de pakketdienst vertrouwden het niet en hebben het pakje geopend.
Dit vind ik vaag, want hoe zie je tussen duizenden pakjes dat een pakje "niet vertrouwd" is? Zijn daar richtlijnen voor? En wat maakt andere pakjes dan wél vertrouwd?

Het vuurwerk is direct vernietigd.
Lijkt me sterk. In beslaggenomen vuurwerk wordt doorgaans eerst op het regionale bureau tijdelijk opgeslagen en vervolgens gedetermineerd voor bewijslast. Pas daarna wordt het overgebracht naar Dienst Domeinen in Ulicoten en gaat het kopje onder in zuur.

Ik ben van mening dat dit een goede actie is, en volgens mij ook geoorloofd. We willen met z'n allen vuurwerk een betere naam geven, zeker na al die anti vuurwerk lobbies en dan werkt illegaal vuurwerk niet echt mee. Moet je maar niet zo stom zijn om via de post te bestellen, vorig jaar is het genoeg in het nieuws geweest dus.....

Voor mij hoeft dat illegale spul niet zeker als dit onze tradite in gevaar brengt. Misschien dat er uit de nieuwe ce keuringen wat beter knalvuurwerk gaat komen en anders blijf ik wel bij de single shots.

huh? Ze hebben helemaal het recht niet om een pakket open te maken:shocked:
dat is schenden van privacy!

Tenzij het pakket lekt, dan mogen ze hem open maken en het in een andere verpakking doen. Of als een drugshond oid een verdachte geur ruikt.

Ik vraag me af wat de argwaan opwekte dan. Misschien een afzender of logo's die op de doos stonden? :bonk: dom, dom, dom!

Het zou inderdaad schending van de privacy kunnen zijn, dan zou je aan kunnen voeren dat het bewijs onrechtmatig verkregen is lijkt me?
Verder vind ik het onnodig hier een nieuwsbericht over uit te zenden.
Het kan allemaal niet veel kwaad dat vuurwerk via de post, maar als ik dat niet zou weten en alleen op de hoogte zou zijn van wat ik in de media hoor zou ik in de verre verste niet een vuurwerkpakketje willen vervoeren!
Begrijpelijk dat als er een vermoeden is het pakket eruit wordt gehaald, wees eens even eerlijk als jij niks van vuurwerk af zou weten en een dergelijk pakketje in je sorteercentrum aan zou treffen. Zou je er dan een van je medewerkers mee op pad sturen?

het ging hier over medewerkers niet over de douane

dat was mijn probleem ook hiermee.ik heb een keer een brief verstuurd zonder mijn adres erop maar het adres waar ik het naartoe stuurden klopte niet toen wilde ze mijn brief openen om te kijken of ze mijn adres konden achterhalen als je wist wat voor een gedoe dat was, dat mag niet zomaar en moet via speciale kanalen. nou kan je als medewerker ook niet zomaar zeggen "oh wat een gek pakket is dit eens kijken of er wat illegaals in zit zo niet plak ik hem weer dicht"nee dus als jij om wat voor reden dan ook een pakket verdacht vind(drugs wapens etc)hoor je eerst de instanties in te schakelen.ik ben geen advocaat maar naar mijn mening is dit bewijsmateriaal op oneigenlijke wijze verkregen en mag daarom in een rechtzaak niet worden gebruikt:bye:

Baasie123 jij bent het tog niet die besteld heeft he?
Ik ook niet..
Hellpyro ook niet..
Redhead ook niet...
Welke helmonder dan wel?
Haha dat ut geen slimme zet is is zeker!
Tsja je doet er weinig aan he.

Het is een prima zet. Honderden zoniet duizenden bestellen via de post. Hij heeft gewoon dikke pech gehad. Normaal pakken ze het in zwarte plastic maar de dozen zijn meestal gewoon vuurwerkdozen. Stel dat die gescheurd is en er komt groot 1,4 te staan. Ja dan wordt het verdacht.

En wij willen nix. Wij willen bijna allemaal nitraten. Dan moeten we belgie maar ook boycotten. Mensen die ergens tegen zijn vinden toch wel iets. Geluidoverlast, mileu, gevaarlijk. Er blijft zat over om tegen vuurwerk te zijn

Snap niet dat dit soort "vangsten" gelijk de media halen.
Weet zeker dat ze dit bij andere dingen zoals een paar gram coke in een brief, boksbeugels,ploertedoders etc niet gedaan hadden.

Maarja bompaketten klinkt beter.
Zoals door andere ook al aangegeven ik ga dit soort berichten zoveel mogelijk negeren de komende tijd. Zodat ik van het komende vuurwerkseizoen optimaal kan genieten.

Fuck de media

dat was mijn probleem ook hiermee.ik heb een keer een brief verstuurd zonder mijn adres erop maar het adres waar ik het naartoe stuurden klopte niet toen wilde ze mijn brief openen om te kijken of ze mijn adres konden achterhalen als je wist wat voor een gedoe dat was, dat mag niet zomaar en moet via speciale kanalen. nou kan je als medewerker ook niet zomaar zeggen "oh wat een gek pakket is dit eens kijken of er wat illegaals in zit zo niet plak ik hem weer dicht"nee dus als jij om wat voor reden dan ook een pakket verdacht vind(drugs wapens etc)hoor je eerst de instanties in te schakelen.ik ben geen advocaat maar naar mijn mening is dit bewijsmateriaal op oneigenlijke wijze verkregen en mag daarom in een rechtzaak niet worden gebruikt:bye:

Ik werk bij de post en het is zo dat als er wel een adres op staat van degene die het moet ontvangen en niet van degene die het verstuurd heeft, ze wel gaan zoeken van wie hij is.
Want stel dat ze hem vernietigen? Dan is het ook niet goed en krijgen ze hierover ook op hun mieter.
Verder denk ik wel(ik maak zelf nooit en te nimmer post open) dat er strikte protocollen voor zijn. Als ik gewoon post open zou maken sta ik op straat denk ik.
Hoe het precies zit met de wetgeving omtrent het openmaken van post om de verzender te achterhalen weet ik niet.
greetzz

@tsjopper, ook ik werk bij tnt en bij mij wordt wel de post opengemaakt als het adres niet klopt en het een overlijdingskaartje is bijv. Ik had afgelopen zaterdag ook een pakje in me hand dat zwaar voeldd, vol met korrels zat, een buitelandse naam als geadresseerde en geen afzender. Liet hem per ongeluk vallen en ik kon zo in het pakketje kijken, het was vogelzaad. Kortom ze kunnen op allerlij manieren de inhoud van het pakketje hebbem ondekt. En die 23-jarige jongen heeft het pakket niet gehad, dus is niet strafbaar.

Back
Bovenaan