Man (23) gepakt met duizenden kilo’s illegaal vuurwerk in bestelbus op A28 bij Elspee

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Man (23) gepakt met duizenden kilo’s illegaal vuurwerk in bestelbus op A28 bij Elspee

694

De politie is tijdens een routinecontrole op de snelweg A28 ter hoogte van Elspeet op een grote lading zwaar en illegaal vuurwerk gestuit. Een 23-jarige man uit Zaandam vervoerde in een gehuurd busje 2.600 kilogram vuurwerk.

Het busje viel agenten woensdag op, omdat het te zwaar beladen leek. Toen agenten van het Flexibel Interventie Team van de Landelijke Eenheid de laadruimte openden, werd al snel duidelijk wat er aan de hand was. Het bestelbusje was volgeladen met dozen zwaar vuurwerk, waaronder mortieren.

Meerdere overtredingen
Niet de enige overtreding overigens. De lading was niet gezekerd, de bebording op het voertuig ontbrak en ook waren er geen blusmiddelen aanwezig in de bestelbus. Voor al deze overtredingen krijgt de man een boete die kan oplopen tot duizenden euro’s.

Voor het bezit van het illegale vuurwerk bepaalt het Openbaar Ministerie of en welke straf de Zaandammer krijgt.

https://www.destentor.nl/veluwe/man...erk-in-bestelbus-op-a28-bij-elspeet~a516224a/

Als je zoiets gaat vervoeren, dan zorg je toch wel dat je niet opvalt lijkt me ?
Natuurlijke selectie zullen we maar denken ... :bonk:

Blijkbaar krijg je een minder zware beboeting als je je lading zekerd, bebording toevoegd en een brandblusser in de auto hebt, ook al is het illegaal spul.

Zonde man van al die grote blokken! Zoveel moois dat vernietigd gaat worden. Maarja, dat is het risico van het vak he. Dom dat je dan niet even 2 keer gaat rijden ofzo. Scheelt je misschien 200-300 euro winst aan extra benzine maar nu draai je helemaal verlies. Nogmaals, zonde.

Het zou achterlijk zijn om goed gekeurd vuurwerk te vernietigen, is niks mis mee. Kunnen ze het niet veilen aan professionele schietbedrijven oid? Gebeurd laatste tijd ook met criminelen die merktasjes en kleding hebben die ze op een oneerlijke manier hebben 'verdiend' / gekocht.

Het zou achterlijk zijn om goed gekeurd vuurwerk te vernietigen, is niks mis mee. Kunnen ze het niet veilen aan professionele schietbedrijven oid? Gebeurd laatste tijd ook met criminelen die merktasjes en kleding hebben die ze op een oneerlijke manier hebben 'verdiend' / gekocht.

Gebeurd misschien ook al, Domeinen Roerende Zaken gaat daar over en die beslissen over bewaring, vernietiging en verkoop. Kan mij bij Legaal profesioneel siervuurwerk voorstellen dat ze zoiets verkopen.

Wat ik tegenwoordig niet snap is dat je met het legale vuurwerk wat er momenteel te verkrijgen is nog het risico gaat nemen om illegaal vuurwerk te kopen.

Duizenden kilo's staat in de koptekst.
Dan denk je aan 10+ duizend, ik wel iig.
Tuurlijk, 2600 kg is ook best wat, maar zo zie je maar weer hoe die vieze media hun sensatie en bangmakerij in hun titelteksten verspreiden. En dit zal nooit stoppen. Bah.

Blijkbaar krijg je een minder zware beboeting als je je lading zekerd, bebording toevoegd en een brandblusser in de auto hebt, ook al is het illegaal spul.
Dan voldoet het in ieder geval wel an de ADR regelgeving (vervoer gevaarlijke stoffen). Oja, hoort ook nog een vervoerslijstje, waarbij je mogelijk dik over elke puntengrens heen gaat

Dan voldoet het in ieder geval wel an de ADR regelgeving (vervoer gevaarlijke stoffen). Oja, hoort ook nog een vervoerslijstje, waarbij je mogelijk dik over elke puntengrens heen gaat

Als je over de puntengrens gaat moet je bebording en adr pakket voeren en beschikken over een adr certificaat

Als je over de puntengrens gaat moet je bebording en adr pakket voeren en beschikken over een adr certificaat
Precies. Maar het artikel stelt dat er extra boetes geschreven worden voor oa het niet hebben van bebording en het niet zekeren van de lading. Ofwel, niet voldoen aan het ADR.

Zonde van al deze prachtige spullen. Hoop dat het verkocht word aan een schiet bedrijf. Vernietigen is ook zonde.

Mag ik het braafste jongetje van de klas zijn door te zeggen dat ik het zonder vind van bijvoorbeeld de flowerbeds, maar dat ik anderzijds ook wel blij ben dat die 5" shells niet aan Henk & Ingrid worden doorverkocht en in een woonwijk worden afgestoken?

Is totaal geen vuurwerk voor de gewone consument, volstrekt onverantwoord. Juist door deze dingen las ik de afgelopen jaren geregeld op nieuwjaarsochtend dat er iemand was overleden.

Back
Bovenaan