Van 10 tm 15 Augustus is het feest in Mqabba en Qrendi (dicht naast elkaar liggende dorpjes) Ook Ghaxaq vieren dan hun feest. Wij kiezen dus altijd voor 9 tm 16 Augustus als vliegdata.
Of er overdag vuurwerk gerelateerde dingen zijn?

Het begint met Beraq shells om 08:00 , dan in de middag rond 12:00 worden er Beraq geschoten, rond 17:00, rond 21:00 zijn er shows met ook Kulur shells erin en dan om 00:00 natuurlijk de Irdieden oftewel de Maltese wielen die in het centrum van de dorpen afgestoken worden. Als je al het vuurwerk wat er op iedere dag geschoten wordt gaat kijken, kom je aan weinig andere dingen meer toe, het is dan al lastig om ergens tijd in te plannen om bijvoorbeeld in een restaurant te gaan eten LOL..
Stranden zijn er in het Noorden, (Mellieha, Golden bay) verder is er weinig strand te vinden, voornamelijk steen. In het Noorden zijn ook de verhuurbedrijven waar je naar de Blue Grotto kan met een bootje, naar Gozo met de pont of met een charterboot naar Comino (Eilandje tussen Malta en Gozo in met schitterend blauw water in een net zo schitterende baai, wel erg toeristisch dit laatste, moet je van houden)Er zijn ook bootjes te huur die je dan zelf kan meenemen maar die moet je dan wel nu ongeveer al reserveren. In de week in Augustus is er niks meer te krijgen.
Duiken doet men veel bij the Azure window op Gozo, dus ik denk dat je daar ook het best kan snorkelen naast Mellieha en Golden Bay.
Je kan ook evt met dolfijnen zwemmen in het marinapark. (ook nu al reserveren mocht je dit willen).
Voor hotels zou ik op Booking zoeken in de plaatsen Valetta (ook erg toeristisch met veel bars en disco's e.d.) , Marsaxlokk, Sliema, St Julians (enorm veel uitgaansgelegenheden, wij vinden het niks, maar er zijn er genoeg die hier van houden)... dat is allemaal (met een auto) goed aan te rijden naar Mqabba en Qrendi.
Houdt in de avond rekening met de spits, die kan erg hardnekkig zijn. Zorg dus dat je op tijd vertrekt naar de avondshows. Scooters heb ik 0,0 ervaring mee maar met de Maltese rijstijl en het alcoholgebruik (ook in het verkeer) zou ik toch kiezen voor een beetje blik om me heen en 4 wielen ipv 2 wielen en open en bloot op de weg
Hotels in Mellieha (bij de mooie stranden) zijn ook goed aan te rijden, maar reken dan in de avond op minimaal 45 minuten reistijd naar Mqabba met de auto. Er zijn maar een aantal doorgaande wegen naar het Zuiden en daar wil iedereen overheen
Nog meer vragen, stel ze gerust.