Mag een winkelier eigenlijk een order annuleren ?

Torrr

VWC lid
Deze vraag speelde bij mij door mijn hoofd aangezien er hier alleen maar het omgekeerde wordt besproken.
Mag een winkelier er voor kiezen om alle bestellingen terug te betalen en dat zo maar doen. Ook als degene die heeft besteld aangeeft dat hij de bestelling wil laten staan en de bestelde producten ( aangezien dat toch unieke producten zijn die met zorg zijn uitgezocht ) in 2021 wil ophalen ?

Wettelijk gezien is dit altijd een lastige. Je ziet ditzelfde probleem ook wel eens optreden bij goede aanbiedingen bij webwinkels, die ze dan vervolgens annuleren in verband met niet leverbaar oid. Wettelijk gezien moeten ze in principe gewoon leveren, maar dan moeten ze natuurlijk ook wel kunnen leveren. Het is niet ondenkbaar dat er vrij veel vuurwerk of vernietigd of uitgevoerd zal gaan worden en dan kan een winkel simpelweg niet leveren. In dat geval is een (deel)annulering van de order gewoon toegestaan. Je moet je voorstellen dat veel winkeliers op dit moment het grootste gedeelte van het vuurwerk nog helemaal niet in hun bunker hebben staan.

Deze vraag speelde bij mij door mijn hoofd aangezien er hier alleen maar het omgekeerde wordt besproken.
Mag een winkelier er voor kiezen om alle bestellingen terug te betalen en dat zo maar doen. Ook als degene die heeft besteld aangeeft dat hij de bestelling wil laten staan en de bestelde producten ( aangezien dat toch unieke producten zijn die met zorg zijn uitgezocht ) in 2021 wil ophalen ?

Dat mag een winkel zeker. En helemaal als deze daartoe gedwongen wordt door een wettelijk besluit. Ook zullen veel winkeliers wel iets over ontbinding hebben opgenomen in hun Algemene Voorwaarden, zowel vanuit de kant van de consument als vanuit de ondernemer.

Daarnaast gaat volgend jaar helaas ook nog eens in veel Gemeenten een afsteekverbod gelden en dat zou voor een aanzienlijke groep winkeliers weleens de druppel kunnen zijn en doen besluiten om helemaal niet meer te gaan verkopen. Ook beweren boze tongen dat dit tijdelijke verbod weleens doorgetrokken kan worden naar een definitief verbod. Volgend jaar is simpelweg met teveel onduidelijkheid omringd om er zeker van te zijn dat een specifieke winkelier volgend jaar wel alsnog kan uitleveren, voor zowel de ondernemer als voor de consument.

Verder speelt er ook nog de praktische kant. Iedere ondernemer wil deze hachelijke situatie zo goed en zo snel mogelijk afhandelen zodat de blik weer naar voren kan. We moeten vooruit met z'n allen. In veel gevallen zal het compleet cancellen en terugbetalen van bestellingen het meest makkelijke, snelle en overzichtelijke zijn voor alle betrokkenen.

Kortom, ik vermoed dat veel winkeliers over zullen gaan tot ontbinding, als consumenten die wens niet zelf al hebben uitgesproken.

Back
Bovenaan