Om dan hier even op in te haken en even wat fabels de wereld uit te helpen.
Op basis van de
Wet Economische Delicten artikel 18 kan de politie vuurwerk in beslag nemen ter waarheidsvinding (lees: ter vaststelling of het vuurwerk daadwerkelijk F1, 2, 3 of 4 is) of onttrekken aan het verkeer (lees weghalen en vernietigen). In het geval van handel zelfs mogelijk ook om wederrechtelijk verkregen voordeel aan te tonen.
Zij mogen daarvoor de uitlevering vorderen (nog steeds artikel 18 WED).
Aan deze vordering moet je voldoen. Als aangetoond wordt dat je opzettelijk niet voldoet aan deze vordering pleeg je een misdrijf conform
artikel 26 WED.
Een agent mag elke plaats betreden zolang dit rederlijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van hun werk (art. 20 WED) met uitzondering van de woning tegen de wil in van de bewoner, tenzij hij een machtiging binnentreden heeft afgegeven door een (Hulp) Officier van Justitie.
In artikel 21 van de WED staat dat agenten verpakkingen mogen openen (dus ook dozen) zolang dit redelijkerwijs noodzakelijk is voor hun werk.
In
de Algemene Wet op Binnentreden staan de regels voor een machtiging binnentreden waaraan de politie zich moet houden.
Een machtiging binnentreden krijg je alleen als de agent een concreet signaal of verdenking heeft. Een meld misdaad anoniem is concreet genoeg en uitgelopen genoeg om een machtiging binnentreden voor af te geven. Lees: de buurman belt MMA: ik zag net mijn buurman met 14 dozen illegaal vuurwerk uit zijn auto richting zijn huis lopen. Dat is genoeg. Ook al is het F2, als de buurman zegt illegaal dan moeten ze dat controleren.
In artikel 19 staat:
“De opsporingsambtenaren zijn in het belang van de opsporing bevoegd inzage te vorderen van gegevens en bescheiden, voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van hun taak nodig is.”
Zoals bestellijsten of verkoopbonnen oid. Geen persoonsgegevens!
Heb jij lont of F3/4 besteld en thuis laten bezorgen bij een winkel (Bombashop) die al in de gaten gehouden werd en waar de politie gewoon mee las met alle bestellingen? Dan krijg je bezoek.
Hoe ziet dit er dan in de praktijk uit?
Klop klop. Goedeavond. Wij hebben informatie dat hier mogelijk illegaal vuurwerk ligt opgeslagen. Wij hebben een machtiging binnen treden. Kijk dit is hem. Wij komen onderzoeken of er daadwerkelijk vuurwerk ligt en mogelijk nemen wij dit dan in beslag. Kijk dit is mijn politielegitimatiebewijs. Mag ik binnenkomen?
Nou nee liever niet.
Tsja dat is jammer want deze machtiging geeft aan dat wij ook zonder dat u dat wilt binnen mogen komen in uw woning. Dus loopt u mij even voor naar de woonkamer. Zijn er meer mensen thuis? Ja mijn zoon.
Oh haal hem er even bij alstublieft. Ik loop wel even mee.
Goed, ik had al uitgelegd waar we voor kwamen en ik ga u en uw zoon even de spelregels uitleggen. Wij hebben informatie dat er viscolont/F3/F4 besteld is via een webwinkel. En dat dit op dit adres bezorgd is. Viscolont/F3/F4 is niet toegestaan vuurwerk om te hebben als consumenten. U bent niet tot antwoorden verplicht maar, heeft u dat in huis?
Nee, ik weet van niets… *zoon wordt zenuwachtig*
Nou op de bestelgegevens staat hier: *naam van zoon*. Wie is dat?
Dat is mijn zoon.
Ook u bent niet tot antwoorden verplicht, maar heeft u vuurwerk in huis.
!!!ZWIJGPLICHT A MATTIE!!! *geintje*
Dan vorder ik bij deze de uitgifte van al het vuurwerk wat hier in de woning aanwezig is. Voldoet u niet aan de vordering en ik ga zo zoekend rond kijken en ik tref het aan. Dan heeft u een misdrijf gepleegd conform art 26 WED. (Zoekend rondkijken in kamers mag wel, maar dus geen kastjes openen of kastdeuren want dan wordt het een doorzoeking).
Zoon geeft viscolont en een pakje nitraten.
Dat wordt in beslag genomen ter waarheidsvinding. Geclassificeerd, daarna vernietigd. En uiteindelijk via de officier van Justitie krijgt zoon een HALT.
Wat kan
niet:
Artikel 126nc Strafvordering zegt: alleen in geval van een verdenking van een misdrijf mag de politie persoonsgegevens vorderen.
Meer dan 25kg F2 opslaan is een overtreding en geen misdrijf. Dus de politie mag op basis van een lijst met F2 producten
geen vordering sturen naar VWC.
Daar komt bij dat geen HOvJ op basis van een internetlijstje die mogelijk geplaatst is door een mogelijke “tiener die stoer op het internet wilde praten” (advocaat van de duivel) een machtiging binnentreden af geeft.
Waarom WED? Omdat overtredingen en misdrijven uit het Vuurwerkbesluit en nu Omgevingswet genoemd staan als economische delicten.
Hoe weet ik dit? Ik ben 10 jaar lang die agent geweest.
Ik heb nooit een bezoekje gebracht aan een opslag van enkel F2 vuurwerk. Maar heb wel wat viscolonten en F3/F4 opgehaald bij de ongelukkige mensen die dachten dat ze anoniem waren op webshops uit Polen.
Stel nou dat je net iets meer dan 25 kg opslaat of je wordt betrapt op een andere vuurwerkovertreding / misdrijf. Dan kan je in de
Richtlijn Strafvordering Vuurwerkdelicten alvast je straf/boete bekijken.
Vragen? Stel me deze gerust.
Het kostte me veel tijd dit te typen voor jullie en ik hoop dat jullie het waarderen.
Kleine tip: je collectiefoto’s pas na 1 januari plaatsen is wel aan te raden.
Mvg,
Piet