Lijst met gemeentes in Duitsland waar je 31 december en 1 januari mag stoken

Ik heb vandaag nog contact gehad met een aantal Duitse Freaks.

Deze woensdagmiddag vindt er een stemming plaats waar alle Duitse Gewesten bij aanwezig zullen zijn. Dat moet o.a. uitsluitsel gaan geven of er ook in Duitsland wel of geen verbod gaat komen en of reizen weer mogelijk gaat worden.

Hier wordt specifiek ook naar de grensstreken gekeken omdat er veel signalen zijn opgevangen dat er vuurwerktoerisme vanuit NL wordt verwacht, niet alleen voor de verkoop maar ook om af te steken. Vanuit Corona-gedachte wordt dit als niet-wenselijk gezien.

Er wordt serieus nagedacht over het compleet sluiten van de grens. Merkel geeft woensdag ook een nationale persconferentie waarin hier waarschijnlijk op terug wordt gekomen.

Als aanvulling hier op:

Er is vandaag een concept-stemming / peiling geweest over een algeheel verbod waarbij de uitkomst gunstig is voor de vuurwerkliefhebbers. Dit is echter niet officieel, het echte besluit wordt woensdag genomen / naar buiten gebracht.

Dan zijn er ook de nederlandse corona regels en die zeggen overbodig reizen is niet toegestaan en vuurwerk kopen valt onder niet noodzakelijk.
Dan nog het tijdelijke vuurwerkvervoersverbod dus ziet er treurig uit.

Verschillende media melden inderdaad dat het verbod gisteravond van tafel is geveegd. Tevens word waarschijnlijk de groepsgrootte aangepast in de periode rond de feestdagen.
Screenshot_2020-11-24-07-31-20-720_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2020-11-24-07-33-39-189_com.android.chrome.jpg

Dus in sommige gemeentes is het mogelijk om de 31ste de hele dag te stoken? Dus je zou smiddags en begin vd avond kunnen stoken en dan weer naar huis kunnen, wil wel thuis bij de familie zijn dit jaar.
Misschien een pyro meeting ergens?

Hier ben ik ook zeker voor, laten we morgen afwachten.

Verbod is natuurlijk niet wenselijk maar het belangrijkste is toch dat we de grens over mogen/kunnen? Vuurwerk is toegestaan in Duitsland maar als we er niet heen mogen zonder bijvoorbeeld geldig reisbewijs. Neem niet aan dat vuurwerk afsteken onder een geldig reisexcuus valt.
Dit is waar ik me toch persoonlijk het meest druk om maak.
Er zal niet aan de grens worden gecontroleerd maar als je aan t stoken bent is er een grote kans dat de Polizei een keer langs komt toch? En als ze dan zien je Nederlands bent.

Weet iemand een plaatsje net over de grens (ter hoogte van Emmen) waar vaak goed wordt afgestoken? Dat als ik uiteindelijk zelf geen vuurwerk ga halen ik daar wel nog wat kan spotten?

Je kan heelaas geen huisje huren door corona, heb al geprobeerd 2 airbnbs en een hotel, lukt niet, je mag niet toeristisch reizen.

Met alle respect maar moeten wij dit niet lekker via PB's doen en niet zo openbaar? Prima topic, maar spreek alles af via whats app of real life? Klinkt voorzichtig, maar zeker handig?

Mee eens, ik probeerde diegene uit de tent te lokken. Nieuwe member met eerste post dus ik geloofde er al geen snars van

Officieel is toeristisch reizen niet toegestaan en deze maatregel zal waarschijnlijk wel verlengd worden tot in januari. Hotels vragen je bijvoorbeeld om het doel van je reis. Bij niet noodzakelijk verblijf zullen ze je gelijk weigeren. Verder moet je een recente coronatest kunnen overleggen. En je bent verplicht je verblijft te melden op deze site (+een aantal dagen op de plek van aankomst in quarantaine blijven, geen idee of je dan bijv. wel boodschappen mag doen eigenlijk).

https://www.einreiseanmeldung.de/

Als de politie je controleert je hebt de melding niet gedaan of je kunt geen test laten zien, dan heb je sowieso een boete te pakken. Ook een verhuurder kan in geval van overtreding een flinke boete tegemoet zien. Wisselt per deelstaat. Overzicht staat hier:

bussgeldkatalog.org/corona/

De 24-uurs regeling in de grensregio is echter nog wel van kracht. In feite mag je 24 uur in Duitsland verblijven zonder meld plicht. Of vuurwerk afsteken daar onder verstaan wordt, geen flauw idee.

Officieel is toeristisch reizen niet toegestaan en deze maatregel zal waarschijnlijk wel verlengd worden tot in januari. Hotels vragen je bijvoorbeeld om het doel van je reis. Bij niet noodzakelijk verblijf zullen ze je gelijk weigeren. Verder moet je een recente coronatest kunnen overleggen. En je bent verplicht je verblijft te melden op deze site (+een aantal dagen op de plek van aankomst in quarantaine blijven, geen idee of je dan bijv. wel boodschappen mag doen eigenlijk).

https://www.einreiseanmeldung.de/

Als de politie je controleert je hebt de melding niet gedaan of je kunt geen test laten zien, dan heb je sowieso een boete te pakken. Ook een verhuurder kan in geval van overtreding een flinke boete tegemoet zien. Wisselt per deelstaat. Overzicht staat hier:

bussgeldkatalog.org/corona/

De 24-uurs regeling in de grensregio is echter nog wel van kracht. In feite mag je 24 uur in Duitsland verblijven zonder meld plicht. Of vuurwerk afsteken daar onder verstaan wordt, geen flauw idee.

oend anders sagen wier "ieg wais niegt"

Ik Spreek best een woordje Duits maar in dat geval ben ik de domme toerist hoor!

Ik denk dat duitsland de Nederlandse toestroom van vuurwerk asiel toeristen onderschat.ben benieuwd dichter naar de datum of er nog dingen veranderen

Begrijp persoonlijk niks van dit topic, dit soort plannen openbaar maken is vragen om gehuil vanaf elders! Is iedereen dan zo dom geworden?? En ja, ik vind dit dom!

Begrijp persoonlijk niks van dit topic, dit soort plannen openbaar maken is vragen om gehuil vanaf elders! Is iedereen dan zo dom geworden?? En ja, ik vind dit dom!

Snap dat je hier je vraagtekens bij hebt. Ik heb dit topic dan ook in eerste instantie aangemaakt om gewoon kort te vermelden welke gemeentes vuurwerk toestaan tijdens oud en nieuw in Duitsland. Mijn doel was niet om plannen daarvoor te bespreken, alleen de wettelijke mogelijkheden per gemeente.

Back
Bovenaan