Hieronder mijn mail die naar alle leden is gegaan,
Mocht je niet weten wat te sturen copy/paste, of pas het een beetje aan naar eigen inzicht:
Geachte Heer/Mevrouw,
Tot mijn grote verbazing las ik gisteren in de media het bericht m.b.t. een vuurwerkverbod om de zorg te ontlasten, juist nu de besmettingen en opnames door het Coronavirus aan het afnemen zijn.
Vrijwel direct ben ik even wat cijfers gaan opzoeken over het aantal vuurwerk gerelateerde ziekenhuis opnames.
Dagelijks melden zich tussen de 5000 en 5500 mensen op de SEH (bron:
www.volksgezondheidenzorg.info)
Tijdens de afgelopen jaarwisseling waren er 385 vuurwerk gerelateerde meldingen bij de SEH, 17% daar van is opgenomen, dit bedroegen 65 mensen. Totaal waren er 0 IC opnames (bron: VeiligheidNL)
Door Alcohol, in de zelfde nacht, zijn vele malen meer slachtoffers opgenomen geweest, terwijl het aantal vuurwerk slachtoffers al jaren daalde.
Ook vele geweldsincidenten zijn het gevolg van alcohol en drugs gebruik. (bron:
www.AD.nl)
Op ruim 5000 mensen per dag, zullen de 385 mensen landelijk, wat neer komt op minder dan 1 persoon per gemeente, geen overbelasting van de zorg veroorzaken.
Dit jaar is ongeveer alles niet door gegaan, vakanties, evenementen, verjaardagen, bruiloften, uitgaan, theater etc etc...
Mensen zijn toe aan 1 klein lichtpuntje om het jaar af te sluiten met iets wat nog wél mag, vuurwerk afsteken.
Als ik zie hoe er in de straat gezelligheid ontstaat door vaders met hun zonen die genieten van vuurwerk, en even niet denken aan de dagelijkse problemen, kan dit toch niet óók nog eens afgepakt worden?!
Door het verbieden van consumenten vuurwerk zullen meer mensen een uitweg zoeken naar illegaal vuurwerk.
Toen vorige week bekend werd gemaakt dat er een eventueel verbod zou komen, stonden er vuurwerk files richting België, omdat daar de winkels een dag later zouden sluiten i.v.m. de lockdown daar (bron:
www.bd.nl)
Een verbod boven op alles wat mensen dit jaar al hebben moeten missen, zal resulteren in een onrustige nacht, vol frustratie.
Wat juist voor meer overlast zal zorgen op de hulpdiensten.
Vanaf 1 December dit jaar, zijn vuurpijlen, singleshots en F3 vuurwerk verboden, vuurwerk wat relatief voor veel ongelukken zorgt.
Het vele malen stabielere siervuurwerk is veiliger en kan niet gebruikt worden om op hulpverleners te schieten.
Ik hoop dat u ook inziet dat een vuurwerkverbod niét de oplossing is, maar juist de spreekwoordelijke lont in het kruidvat.
M.v.g.