Lidl Belgie gaat vuurwerk verkopen

Ben erg benieuwd of dit word toegelaten. Anders volgen misschien wel meer winkels in België dit idee. :)

het zal zo ie zo niet zomaar in de winkel te vinden zijn in de schappen. Dat mag gewoon niet in België. Dus men zal moeten investeren in bunkers, een verkoop balie, enz

Een hele logische stap die ik al veel eerder had verwacht. Een prima ontwikkeling. Doet me wel met weemoed terug denken aan vroeger, toen ik eens samen met mijn pa bij een Nederlandse Aldi wat extra vuurwerk "voor erbij" kocht. Waren toen wel allemaal van die goedkope meterpakketjes, maar ik had er veel lol mee. Kan me herinneren dat ik voor fl.7,50 (ongeveer €3,30 in euro) een zak vol gevarieerd kleinvuurwerk kocht. Feest voor een jonge kruitsnuiver zoals ik toen was. :D

Cameo

Voor mij blijft het nog steeds iets 'magisch' kopen bij de lidl.
Als klein jochie kwam ik al in duitsland en als je zag die rekken met al die vw.
Er zullen bepaalde regels voorzien zijn in Belgie,maar we zullen zien.

Is op zich niet een nieuw geval.
Ik was een aantal jaren geleden in ee doe het zelf zaak ergens in de Ardennen.
Plaats weet ik even niet meer, moe tik even navragen.
En daar stond ook een stelling, met allemaal Beko vuurwerk.
Er zat wel glas voor de stelling, zo kon je de nummers opschrijven en bestellen bij de kassa.

Ik heb er niks gekocht, want het vuurwerk was duurder dan in Nederland.
En het was allemaal vuurwerk wat je in Nederland kon kopen.

Erg leuke ontwikkeling ! Dit zou lidl Nederland ook moeten doen, en dan voor de Duitse Lidl prijzen...

Afgelopen jaar een bezoek gebracht aan een aantal lidl's in Duitsland, erg leuk spul kunnen kopen voor weining geld.

wordt dan denk ik lekker duur, moet er eerst een bunker worden geplaats en een sprinkler installatie worden geplaatst.
In belgie hoef je alleen een bunker te hebben volgens mij.
En in duitsland mag je het zo in de winkel leggen

‘Wij willen hier geen tweede Enschede'

Lidl vraagt vergunning voor opslagplaats vuurwerk, buurtbewoners zien dat niet zitten

Bewonersgroep Helo is met een petitie gestart in de sociale woonwijk Europark op Linkeroever. De bewoners willen niet dat de supermarktketen Lidl een vergunning krijgt voor een opslagplaats voor vuurwerk. ‘Het is nodig om nu actie te ondernemen, voor het te laat is', zegt initiatiefneemster Marita Wuyts.

Marita Wuyts was geschokt toen ze aan de gevel van het Lidl-filiaal aan de Carl Van Manderstraat op Linkeroever een fluogele affiche zag hangen. ‘Lidl maakt daarin bekend dat ze een milieuvergunning aanvragen voor een opslagplaats van feestvuurwerk', vertelt Wuyts van Helo (Huisvesting Europark Linker Oever).

De buurtbewoners vinden het niet kunnen dat er explosieven gestapeld worden in de sociale woonwijk Europark en starten daarom met een petitie. ‘We hopen 1.000handtekeningen te verzamelen vóór 5 november. Tegen die datum moet ons bezwaarschrift binnengebracht worden bij de dienst Stedenbouwkundige Vergunningen op de Jan Van Rijswijcklaan', weet ze. ‘We zijn ervan overtuigd voldoende krabbels te sprokkelen omdat er hier veel gezinnen met kinderen wonen. Als de kleintjes het in hun hoofd halen kattenkwaad uit te steken, kunnen er hier rampen gebeuren.'

Arlette Lodeweyckx maakt zich vooral zorgen over mogelijke dievenbendes die de opslagplaats vol vuurwerk zouden kunnen teisteren. ‘Hier in de buurt wordt er dikwijls ingebroken, ook bij Lidl. Wat als een zot de boel laat ontploffen? De schade zal niet te overzien zijn.'

Om hun onrust te temperen, informeerden de wijkbewoners alvast bij het sociale huisvestingsbedrijf van de stad, Woonhaven. ‘Zij schrokken, net als wij', zegt Marita Wuyts. ‘Zij hebben meteen geïnformeerd bij de stad. Lidl zou, volgens de stad, meer voorzorgen nemen dan gevraagd. Het vuurwerk – een palet van 150kilogram – zou niet in de winkels liggen. Voorts zou alleen de magazijnier toegang hebben tot de opslagplaats via brandwerende deuren.'

Marita Wuyts kan zich niet van de indruk ontdoen dat de stad het probleem wil minimaliseren. ‘Als het vuurwerk niet in de winkels ligt, waar wordt het dan wel verkocht? En wat als die bewaker vakantie heeft?' ‘Trouwens, die 150kilo, dat is nog maar een begin', onderstreept Arlette. ‘Want zodra ze de vergunningen hebben, zullen ze het aanbod willen uitbreiden.'

Bart Govaert, woordvoerder van burgemeester Patrick Janssens (SP.A), zegt begrip te hebben voor hun paniekreactie, maar benadrukt dat de vergunningsaanvraag volgens geijkte procedures verloopt. ‘In totaal heeft Lidl negenvergunningen aangevraagd voor evenveel filialen in Antwerpen. De stad wint hier momenteel advies over in bij de brandweer en andere veiligheidsdiensten. Het is op basis van die raad dat het college uiteindelijk een beslissing neemt over het al dan niet toekennen van de vergunningen.'

Lidl zelf blijft op de vlakte en voegt er, in een schriftelijke mail, aan toe dat het volledige concept voldoet aan alle wettelijke bepalingen zoals voorgeschreven en goedgekeurd door de federale dienst Springstoffen. De supermarktketen is ook van plan om elke koper, via veiligheidsvoorschriften, te informeren over het gebruik en de gevaren van vuurwerk. Voorts onderzoekt de Duitse prijzenkraker de mogelijkheid om vuurwerk te verkopen in nog meer Belgische filialen om aan de stijgende vraag in ons land te beantwoorden.

Op de Helo-bewonersgroep maakt hun statement alvast weinig indruk. ‘Veiligheidsvoorschriften of niet, wij willen hier geen vuurwerk in de straat. Wij willen geen tweede Enschede. En als het er ooit komt, zullen we nooit nog een product kopen in die supermarkt.'

En weer beginnen ze over Enschede!
Wat lag er bij S.E. fireworks en wat ligt er straks bij de Lidl 4"salutes?
Altijd weer dat Enschede ik word er zo moe van wat een gezeik!!

De supermarktketen Lidl wil vuurwerk verkopen in al haar Belgische filialen. Bevoegd minister Vincent Van Quickenborne (Open Vld) zegt dat hij er streng op zal toezien dat aan alle veiligheidsvoorschriften wordt voldaan.

In thuisland Duitsland verkoopt Lidl al jaren vuurwerk. “We willen nu ook in België voldoen aan de vraag”, zegt Lien Truwant van Lidl. De keten wil teren op de in Duitsland opgedane ervaring en zegt ook te zullen voldoen aan alle wettelijke bepalingen.

Maximaal 25 kilo

Die schrijven onder meer voor dat vuurwerk niet mag worden verkocht aan jongeren onder de 16 jaar. Klanten mogen ook niet meer dan 1 kilo vuurwerk kopen.

Lidl wil maximaal 25 kilo vuurwerk in zijn filialen bewaren. Volgens de wet mag maximaal vier kilo daarvan in gesloten kasten worden tentoongesteld. De rest moet worden opgeslagen in een apart, afgesloten lokaal.

Voor de verkoop van vuurwerk is ook een vergunning nodig, afgeleverd door het schepencollege van de gemeente en na advies van de dienst Reglementering Springstoffen en Gas.

Stad afwijzend
De stad Antwerpen kreeg negen aanvragen van Lidl-filialen. Burgemeester Patrick Janssens (sp.a) reageert erg afwijzend. “Het gaat niet alleen om de veiligheid van het opslaan, maar ook van het gebruik van vuurwerk. Dat laatste baart me meer zorgen. Vuurwerk wordt op die manier wel heel vlot verkrijgbaar. Als dit voor Lidl een commercieel succes wordt, zullen andere supermarkten wellicht volgen.”

De plannen roepen bij buurtbewoners ook vragen over de veiligheid op. In Europark, op Linkeroever in Antwerpen, zijn de omwonenden van de lokale Lidl een petitie gestart.

http://www.hbvl.be/nieuws/binnenland/aid874965/lidl-wil-vuurwerk-opslaan-en-verkopen-3.aspx

Leuk dat ze vuurwerk gaan verkopen, maar 1 kilo wat je mag meenemen is echt helemaal niets... en 25 kilo in totaal, tja hoe gaan ze dat doen als er 25 mensen zijn geweest moet er meteen een nieuwe lading klaarstaan want er komen echt wel meer dan 25 mensen op af.

Het idee is erg leuk, maar met zulke aantalen heeft het mijn inziens totaal geen nut.

Ik vraag me enkel af, als ze verkopen gaat aldi dat ook doen, en waneer gaan ze beginnen met verkopen, het mag het hele jaar in princiepe..

De bestaande winkels zullen dit niet graag horen...

Back
Bovenaan