Let op: Alleen Nederlands vuurwerk is legaal!

tristen

VWC lid
Sittard-Geleen, 26-12-2012 | Bent u van plan om voor de komende jaarwisseling vuurwerk te gaan kopen dan is het voor u belangrijk om op de hoogte te zijn van de regels die hiervoor in Nederland gelden.

Allereerst is het verboden om vuurwerk buiten de toegestane verkoopdagen te kopen.

De verkoopdagen voor dit jaar zijn vrijdag 28, zaterdag 29 en maandag 31 december. U dient minimaal 16 jaar en voor bepaald zwaarder vuurwerk zelfs 18 jaar te zijn om het te mogen kopen.

Daarnaast is het verboden om vuurwerk in te voeren naar Nederland. Dit verbod geldt ook voor het vuurwerk dat in buitenlandse winkels en supermarkten wordt verkocht. Dus dit vuurwerk mag niet de grens worden overgebracht naar Nederland. De politie zal tijdens de komende periode (grens)controles houden en hierop extra alert zijn.

Ook het in bezit hebben en het afsteken van vuurwerk dat niet aan de Nederlandse veiligheidseisen voldoet is strafbaar. Vuurwerk uit het buitenland voldoet niet aan deze eisen. Dus wordt u aangehouden met buitenlands vuurwerk, of u dat nu wel of niet aan het afsteken bent, dan bent u in overtreding en daarmee riskeert u een flinke boete.

U mag er van uitgaan dat vuurwerk dat in Nederland bij een legaal vuurwerkverkooppunt wordt verkocht voldoet aan de Nederlandse wettelijke veiligheidseisen. Deze bedrijven beschikken over de nodige vergunningen en worden hierop door de overheid gecontroleerd.

Het Nederlandse vuurwerk is van prima kwaliteit en doet aan effecten vaak niet onder voor het (illegale) vuurwerk uit het buitenland.

Verknal de feestdagen niet, zowel niet voor uzelf als voor uw omgeving, en koop alleen legaal, veilig vuurwerk in Nederland.

In de gemeente Sittard-Geleen zijn de volgende vuurwerkverkooppunten:

Cafetaria de Boemerang Tudderenderweg 99 Sittard
Halfords, Tempelplein 7 Sittard
Kleikamp Voorstad 2 Sittard
Stienen 2-wielers Rijksweg Noord 161 Sittard
Sparkles vuurwerk Oslostraat 80 (Fortunapark) Sittard
Bikeservice Sittard Pastoor Jacobsstraat 16A Sittard
Tweewielers Sluyter Anjelierstraat 9 Geleen
HUBO van Ophoven Annastraat 24 Geleen
Hilkens speelgoed Burgemeester Hoenstraat 1 Born

Bron: http://sittard-geleen.nieuws.nl/96283

Ik droomde vannacht dat ik op 31 december naar de Albert Heijn ging om te kijken of ze daar ook vuurwerk hadden, en ja, ze hadden wat pijlen en candles die je zo kon pakken, alleen het stelde niet zoveel voor dus toen ging ik weer weg.

Voor hetzelfde geldt was dit in het echt ook gewoon de normaalste zaak van de wereld geweest. Waar hebben we het over? Een beetje vuurwerk...

Er komen inderdaad controles. Op vuurwerk en alcohol wordt veel in Duitsland gekocht namelijk.
Dus jongens als jullie in Duitsland vuurwerk gaan halen en jullie worden gepakt krijg je een flinke boete en alles wordt afgenomen. Ik sla het dit jaar over maar over :wink:

Laatst bewerkt:
Uh, ik denk niet dat ik een winkel zou geloven. Hoe kan een winkel nou weten of er controles, uitgevoerd door de politie, gaan komen? Dat gaat de politie echt niet een maand van te voren bij alle winkels aangeven! De winkels willen alleen maar dat jij je vuurwerk bij hen gaat halen, en niet bij de concurrent over de grens.

Bizar gewoon: nu is er een CE, maar Nederland trekt zich er verdorie niks van aan, sterker nog, er worden weer nutteloze en geldverslindende grenscontroles ingevoerd. Compleet de weg kwijt hier in Nederland omtrent de CE-regelgeving.
Duits vuurwerk komt vrijwel (ook met de nieuwe CE/EU-eisen) overeen met de eisen voor Nederlands vuurwerk.
Compleet nutteloos die grenscontroles: één Europa toch voor mensen en goederen? Nee, voor Nederland als het om vuurwerk gaat niet. Belachelijk!

De man boven me, het gaat om de belasting. De Nederlandse regering is hypocriet, zo erg zelfs dat hypocrieten het ook hypocriet vinden.

Ik citeer "Ook het in bezit hebben en het afsteken van vuurwerk dat niet aan de Nederlandse veiligheidseisen voldoet is strafbaar. Vuurwerk uit het buitenland voldoet niet aan deze eisen".
Nou, wanneer zij me aanhouden mogen ze mij gaan uitleggen wat die CE keurmerk dan precies inhoud dat ook op de Duitse potjes zit. Wat heeft het dan allemaal voor zin?

Is het niet zo dat men door het CE verhaal vrij handels verkeer in Europa kunt hebben?
En dat we 1 europa willen,Waarbij NL meestal het voortouw neemt?

Wat zou er met Nederland gebeuren als men alle spulletjes die wij exporteren hier over de grens gaan verbieden?

Ik kan zo p*ssig worden van al die hypocriete nutteloze geld verslindende ambtenaren en regeltjes die Nederland zo nodig vind.
Ik krijg er werkelijk de sch**t van.
Nee,Wat we wel mogen is ons krom werken voor die verwende hand ophoudende zuid europese landen.
En dan mogen we natuurlijk geen spulletjes in het buitenland kopen want anders zijn er geen centjes meer voor al die overbodige ministers die het meeste werk van ze uit besteden omdat ze niet weten wat ze zouden moeten doen.:mad:

elk jaar lees ik dit weer.
en dan ga je eind van het jaar naar Duitsland en zie je geen mens aan de grens.
niet zo moeilijk over doen hoor.
ik heb het dan wel over het sier/knal vuurwerk uit de supermarkt/winkeltjes

Even om hier op te reageren @pyromaniac1975
Je hebt gelijk echter niet hier in Nederland alleen zijn ze gek
Die Duitsers kunnen er ook wat van namelijk Nederlands ce gekeurd vuurwerk mag ook niet zomaar de grens over dit moet namelijk eerst voorzien worden van een Duits BAM nr staat dit er niet op heb je een groot probleem .

Wat een geweldige titel weer! Jongens! Stop allemaal waar je mee bezig bent! Vuurwerk dat je in de winkel koopt word in China gemaakt en komt daar dus niet uit Nederland! Dat is echt levensgevaarlijk! Probeer allemaal vuurwerk op de kop te tikken dat uit Nederland komt! Zoek daarbij naar vuurwerk met labels van Van der nat of Kat vuurwerk! Dan weet je zeker dat het veilig is! media...

Back
Bovenaan