Les Feux de Chantilly! Het nieuwe NDF! 16,17,18 Juni 2011!

zit je jaren te wachten op een vervolg van 2008.. Is ie er eindelijk, en dan kan je niet :(

Mja.. ik zit dan wel weer in Alicante ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb bericht gehad van de plaatselijke VVV:

Hello,
The fireworks of Chantilly will take place at the Château the 17th and 18th of june 2011. The date of 16th is canceled. Nothing free while the fireworks. You have to pay even the car park.(10€)
The prices are :
Golden category 90€ (parking fee included)
category 1 : 47€ (seated)
category 2 : 32€ (seated)
category 3 : 18€ (stand)
You can call us if you want to make a reservation and pay by visa card.

Dus, donderdag de 16e is afgevallen als festivaldag.
Vrijdag en zaterdag staan nog wel.
Als ik dit zo lees, dan lijkt het me vrij zeker gewoon door te gaan allemaal! :)

nog steeds geen verdere details. Zo lang ik geen details weet ga ik geen kaarten boeken. Ik heb een tijdje terug wat vragen de ronde gedaan bij vuurwerk bedrijven waar van ik verwachte dat ze mee zouden doen. Waaronder een aantal grote franse bedrijven. Niemand weet van iets.

Je gaat immers ook geen kaarten voor een concert kopen als je niet weet wie er komt optreden.

Wel zonde dat de Donderdag dus geschrapt is. ik hoop niet dat dat zn weerslag heeft ( budget technsich gezien) op de rest!

Tja, jammer dat er inderdaad nog geen programma bekend is.
Maar gezien het antwoord wat ik van het officiële Tourisme Bureau (VVV) van de regio kreeg ga ik er toch wel vanuit dat het gewoon doorgaat. Tickets verkopen voor iets wat nog niet zeker is zullen ze toch niet doen? Krijgen ze vet gezeik mee lijkt me, mocht blijken dat het toch niet doorgaat.
Aan de andere kant, mocht het echt niet doorgaan... ja, dan heb ik dikke pech... te naïef geweest zeg je dan achteraf misschien, maar een leuk weekendje weg wordt het sowieso.

Wat betreft kaarten <--> concert, dat zie ik anders.
Men koopt bijvoorbeeld wel kaarten voor Lowlands zonder line-up, omdat het toch wel een goed festival wordt. Idem voor NDF wat mij betreft, maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk ;)

Hopelijk is er nu juist meer budget voor de andere 2 dagen.
Mag ik vragen hoeveel bedrijven je aangeschreven hebt?

Het verschil tussen Nuits de Feu en Feux de Chantilly is wel dat we totaal niet weten wie er achter zit. het enigste dat ik weet dat is dat er een commercieel Evenementen buro bij\achter Zit.. en dus moet er geld verdient worden.

Nuits de Feu werd georganiseerd door de provincie zelf. en dus was er geen winst oogmerk.

Je kunt dit niet met lowlands vergelijken vind ik.. aangezien dit muziek festival al jaren jaarlijke is.. NDF bestaat nog niet zo lang als dat.. plus dat het om de 2 jaar was. Die vergelijking gaat dus erg mank.

Behalve dat het inderdaad misschien niet zo'n rijke historie heeft vind ik deze vergelijking juist beter dan de vergelijking met een concert. Ze gaan echt niet dit soort bedragen per avond vragen om ons vervolgens 1 of 2 prutshowtjes voor te schotelen. Doen ze dat wel, dan hebben wij pech, maar kunnen zij ook gelijk hun nieuwe festival opdoeken.. want dan is het 1 keer en nooit weer :wink:

Maar goed, het blijft koffiedik-kijken. We zijn wat sceptisch, maar ik gun ze het voordeel v/d twijfel en heb alvast een huisje geboekt. Tickets bestel ik er ook vast bij. Heb er wel vertrouwen in.

oke, ik kreeg net de tribune indeling binnen.. En die stellen mij aan de ene kant gerust.. en aan de andere kant ook weer niet.

De tribune indeling:

CHCNN.png

Zoals op dit kaartje te zien is er het een en ander veranderd. Zo zijn er geen zei tribunes meer. Is de Care Or\VIP tribune naar het midden verhuisd. En is de vormalige Care Or Tribune nu ingedeeld in een Cat 1 tribune. De staanplaatsen zijn verhuisd naar helemaal de andere kant van de tuin.

Dit laatste heeft als gevolg dat er aan de overkant duas geen vuurwerk meer opgesteld kan worden. En dat als ik deze map zo eens nader bestudeer er ook geen groot kaliber vuurwerk meer geschoten mag worden.

Het is wel zo dat nu de hele tuin ( voorheen slechts de helft) gebruikt gaat worden zo te zien voor het vuurwerk. Maar omdat er aan de andere kant nu óók publiek staat vrees ik dat er op kaliber ingeleverd zal moeten gaan worden. En dat we het zullen moeten doen met misschien 100 of 125mm maximaal. Dit zegt natuurlijk niks, maar toch.

Verder heb ik een soort van timetable binnen gehad met een voorlopige programma indeling:

19:00: opening park

19:00 - 22:00: Animatie in het park

22:30 Openings Vuurwerk met als thema Mexico (onder voorbehoud)

22:40 presentatie deelnemers

22:45 1e deelnemer

23:00 2e deelnemer

23:15 3e deelnemer

23:30 Jury beraad

23:40 Bouquet final (5 minuten) slot vuurwerk.

23:45 einde

Ik heb nog steeds geen duidelijkheid over wie er mee doen. Zodra ik dat weet dan zal ik dat natuurlijk zo snel mogelijk bekend maken. Er gaat wel een gerucht de ronde dat het festival door slechts 2 bedrijven ( ieder 1 dag) geschoten zou gaan worden. Een bedrijf die genoemd wordt is het bedrijf JCO wat staat voor Jacques Couturier Organisation. dit bedrijf schiet hele mooie shows. Maar ik zou liever ( als dit waar mocht zijn) zien dat het allemaal verschillende bedrijven zouden zijn. Maar nogmaals dit is slechts een gerucht dat op moment rond gaat.

tot zover even deze update in zake Feux de Chantilly :)

Hm, dat zijn inderdaad maar kleine veiligheidsafstanden met die staanplaatsen aan de overkant. Dat is hemelsbreed iets meer dan 100 meter... jammer, maar dus inderdaad geen grote kalibers dan waarschijnlijk.

Geldt die time-table voor beide dagen overigens?
Het zou daarnaast wel vreemd zijn als er maar 2 bedrijven schieten en ze toch 3 deelnemers per dag (6 totaal) op de lijst zetten. Krijg er dan een beetje het 'Scheveningen' idee bij. Maar goed, dit bericht laat zien dat ze niet stilzitten. :)

Hm, dat zijn inderdaad maar kleine veiligheidsafstanden met die staanplaatsen aan de overkant. Dat is hemelsbreed iets meer dan 100 meter... jammer, maar dus inderdaad geen grote kalibers dan waarschijnlijk.

Thnx voor de info jongens!
Maar jullie maken het niet makkelijker om een beslissing te nemen... :D

De afstanden zijn daar wel minder belachelijk hoog als nederland lijkt me?
Weet iemand het maximale kaliber voor 100 Meter afstand in viva la France?

De afstanden zijn daar wel minder belachelijk hoog als nederland lijkt me?
Weet iemand het maximale kaliber voor 100 Meter afstand in viva la France?

Ik heb het even nagevraagd voor je. De afstanden die voor een shell gelden in Frankrijk betreft 80% van de stijghoogte. Dit betekend voor een 100mm shell een gemiddelde van tussen de 80 en 120 meter afstand.

Oh oke, dan valt het misschien toch nog mee.
Als ze het dan slim opzetten dan kunnen ze wellicht nog tot bijv 150mm komen.

Of meer..... :p

oke, op dit moment heb ik ietsje meer info binnen gehad. Het hele "festival" zal geschoten worden door slechts 2 bedrijven. Te weten: Prestatech en Couturier. beide franse bedrijven, zeer goede bedrijven dat dan weer wel!

Men gaat een soort van Battle aan met elkaar deze 2 bedrijven.

Ook al zijn dit 2 bedrijven die shows van hoog niveau schieten, vind ik het toch jammer dat er geen meerdere bedrijven de competitie met elkaar aan kunnen gaan. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat met festivals als deze, toch verschillende landen er aan mee kunnen doen.
Vraag me eigenlijk af hoeveel shows je dan nog te zien krijgt.

Ben blij dat ik de 2008 editie nog meegemaakt heb. Zo'n spektakel zal het wel niet meer worden. Jammer!

Men spreekt nu ook niet meer over een internationaal vuurwerkfestival ( zou Scheveningen ook eens moeten doen). Maar men spreekt over een vuurwerkspektakel. Iets wat het ongetwijfeld wel zal gaan worden.

Volgende week nog meer duidelijkheid hoop ik. Dan krijg ik als het goed is nog meer info

Na wat contact te hebben gehad met Prestatech heb ik begrepen dat de vuurwerken net zo groot zullen zijn als de vuurwerken voor heen van Nuits de Feu! Dat beloofd hopelijk dus wat!

Hotel is inmiddels geboekt..De rest is ook onderweg! :D

Laatst bewerkt:
Topnieuws RedBaron! :)
Na een heel klein beetje achterdocht ben ik inmiddels gewoon weer heel erg blij dat ook wij de boel geboekt hebben. En aangezien de donderdag vervalt als festivaldag hebben we mooi een extra dag om de omgeving of Parijs te verkennen. Heb je nog nagevraagd hoe ze dat gaan doen qua kalibers met die relatief korte afstanden tot publiek?

@Redbaron. Denk je dat het de moeite is om alleen zaterdag te gaan, want op vrijdag kan ik echt niet op tijd daar zijn. Ik heb tot Chantilly ongeveer 3,5 uur nodig met de auto...ruw geschat! ;)

Zoals je leest is het nog niet helemaal duidelijk te zeggen hoe groot en hoe spectaculair het wordt. Nieuwe organisatie, andere veiligheidsafstanden, andere schieters. Je kan ook de filmpjes van de vrijdag afwachten en aan de hand daarvan bepalen of je de volgende dag ook komt :)

Back
Bovenaan