Legaal consumentenvuurwerk vervoeren met OV ??

@flashing diamond

hou je er rekening mee dat er bus/trein maatschappijen mensen met vuurwerk kunnen en mogen weigeren
ik weet niet waar je vandaan moe komen?

maar ik weet dat connexxion,arriva mensen met vuurwerk weigeren in de bus

mvg

N.a.v. bovenstaande reactie start ik dit topic.

De vraag luid; "Mag je legaal Nederlands vuurwerk tijdens de officiële verkoopdagen, als consument zijnde, vervoeren met het OV?"

Ik heb eff gegoogled, en wat ik tot nu toe tegenkwam waren bijna allemaal artikelen geschreven in 2011 omtrent een maatregel van de RET betreft het vervoer van vuurwerk (zou niet toegestaan zijn).

Zoeken met bijv. de zoekmachine op de website Connexxion heeft ook niet echt duidelijke resultaten geboden.

Mag dit nu wel of niet? De regels zijn niet echt duidelijk. Van sommige vervoerders mag dit wel, van anderen weer niet. Dan zijn er weer andere partijen die er niets over zeggen en het gedogen...

Zou mij niet verbazen als het niet mag. Een jaar geleden nog geweigerd door een buschauffeur omdat ik patat (verpakt en wel in een plastic draagtas) de bus in wilde nemen (was niet eens van plan het direct op te eten, bestemming 5 min. verderop). :bonk:

Zou wel erg klantonvriendelijk als het inderdaad niet mag, want ik neem aan dat niet iedereen de luxe van een auto heeft op de laatste 3 dagen van het jaar + wat je mensen soms wel niet allemaal ziet meenemen (tafels, stoelen)... :bonk:

Edit: Kan een moderator een vraagteken plaatsen achter de topictitel? B.v.d.!

Ik heb geen idee maar ben zelf 4/5 jaar geleden naar duitsland gegaan met ov ben toen met 3 verschillende maadschapijen geweest toen. Ik had veel gehaald en je zag duidelijk dat er vuurwerk in zat geen problemen mee gehad niks over gehoord.

Bij de RET mag je inderdaad geen vuurwerk in het OV vervoeren (bus, tram,metro)
Dit omdat het de veilheid ten koste KAN gaan voor de andere passagiers.
Want er kan wel eens een idioot in de tram, metro of bus zitten die iets brandbaars in je tasje met vuurwerk gooit. (dit is dus wat me pa zei, die bij de RET werkt bij de Metro)

Bij een beetje pech en je wordt gesnapt met vuurwerk bij je in het OV in Rotterdam dan kan je nog een aardige boette verwachten ook.

Ik denk dat je dit per vervoermaatschappij moet uitzoeken. Te beginnen bij de grootste, de NS. Lijkt me een kwestie van hun algemeen reglement er op naslaan. Er moet op de website van elke vervoerder vast wel een reglement te vinden zijn.

Officieel hebben veel vervoersmaatschappijen het vervoeren van vuurwerk verboden. Mijn persoonlijke ervaring is dat als je het netjes vraagt aan de conducteur, buschauffeur, trambestuurder, etc. ze het over het algemeen gewoon goed vinden. Vooral omdat je het even netjes bent komen vragen...

Vantevoren checken bij de vervoerder die je van plan bent te nemen. Jaren geleden bij NS geïnformeerd en daar kreeg ik simpelweg het antwoord dat, omdat het nationaal toegestaan was die dagen tot 10kg (toen nog), dat ook bij hun mocht. Maar elke vervoerder heeft natuurlijk het recht je met vuurwerk omwille veiligheid te weigeren, en dan mag elke individuele bestuurder dat ook nog zelf anders beslissen, lijkt me.

Weet niet hoe het nu zit maar , vroeger lange geleden..

Heb ik ooit een keer vuurwerk meegenomen met de bus, vanaf verkooppunt naar huis.

Het waaren toen 3 vuilniszakken vol echt vol en de buschauffeur heeft mij toen zelfs nog geholpen..:p

Weet niet hoe het nu zit maar , vroeger lange geleden..

Heb ik ooit een keer vuurwerk meegenomen met de bus, vanaf verkooppunt naar huis.

Het waaren toen 3 vuilniszakken vol echt vol en de buschauffeur heeft mij toen zelfs nog geholpen..:p

Officieel mag je dit soort dingen dus niet mee nemen. Gewoon in pakken in tassen, sportassen of koffers. Niemand die het dan ziet en je mag ook niet meer roken in de bus en trein dus dat "gevaar" heb je ook al niet meer

Back
Bovenaan