Leefbaar: 'Pak dat vuurwerk eens aan'

moontan

VWC lid
Leefbaar: 'Pak dat vuurwerk eens aan'
door Nico Schapendonk. donderdag 08 oktober 2009 | 00:14 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 08 oktober 2009 | 00:20

BREDA - De fractie van Leefbaar Breda ergert zich mateloos aan het afsteken van vuurwerk buiten de nieuwjaarsperiode om. Maar nog veel erger vindt de fractie het dat de politie niet lijkt te reageren op meldingen van vuurwerk dat 'onrechtmatig' zou worden afgeschoten.

In een brief aan burgemeester en wethouders schrijft raadslid Boy Boer dat een bewoonster van de wijk Overkroeten afgelopen zaterdagnacht naar de politie had gebeld met de melding dat er vuurwerk werd afgeschoten in haar wijk.

Volgens de geschrokken Bredase was er zo veel vuur te zien, dat ze bang was dat een bosperceel ter hoogte van de Bredestraat in de fik zou vliegen. Ze belde daarom de politie, die zei dat het incident zou worden doorgegeven aan de meldkamer. Toen de vrouw een dag later belde met de politie, kreeg ze te horen dat er geen melding over vuurwerk was binnengekomen.

Daarop onstak de vrouw in woede en belde ze de fractie van Leefbaar Breda, die er ook niet vrolijk van werd.

Daarom wil Boer uitleg over de vraag hoe het fout heeft kunnen gaan met deze en eventueel ook andere meldingen.

http://www.bndestem.nl/regio/breda/5626356/Leefbaar-Pak-dat-vuurwerk-eens-aan.ece

gewoon mensen die dingen opblazen en zich aanstellen. Al moet ik wel zeggen als mensen vuurwerk afsteken buiten de normale tijd dat het mag moet er wel iets tegen gedaan worden. Dat de melding niet word doorgegeven waarschijnlijk of omdat er zoveel meldingen binnenkomen dat ze er niks meer mee doen, wat me nu nog sterk lijkt of dat er bij de politie nog erg veel fout gaat (wat ik persoonlijk denk).

Heel redelijk, dit bericht. Je mag niks afsteken buiten de 31e, en dan is het niet verwonderlijk als iemand daarover de politie opbelt. Dat die dan weer niet kenmerkend reageren is kenmerkend voor de scheve redeneringen en gedrag van die dienders.
Natuurlijk zou ik ook liever gewoon gedoogd wat stoken buiten die ene dag, maar er zijn mensen die liever wél willen dat er aan regels gehouden wordt. Dat moeten we dan ook respecteren; via zo'n compromis maak je die ene dag mogelijk, en hou je die in stand. Moet de politie wel meewerken (voor 'hen')...of stiekem toch liever maar niet (voor 'ons') hahaha

Ik vind dat deze vrouw een goed punt heb. Alleen ze overdrijft net zoals altijd in NL het geval is met volwassenen die vuurwerk haten. Toch heeft ze wel gelijk, vuurwerk mag niet voor 31-12 afgestoken worden. Maakt niet uit hoe of wat, het mag niet. Sommigen willen namelijk nog ff kunnen rusten voor oud & nieuw xD O.a.

Maar goed, de politie, of hoe je ze ook wilt noemen. Is niet echt goed in NL.

Ik vind dat deze vrouw een goed punt heb. Alleen ze overdrijft net zoals altijd in NL het geval is met volwassenen die vuurwerk haten. Toch heeft ze wel gelijk, vuurwerk mag niet voor 31-12 afgestoken worden. Maakt niet uit hoe of wat, het mag niet. Sommigen willen namelijk nog ff kunnen rusten voor oud & nieuw xD O.a.

Maar goed, de politie, of hoe je ze ook wilt noemen. Is niet echt goed in NL.

ik snap niet waar dat laatste zinnetje nou op slaat hoor, die mensen zijn er om jou veilig te houden in dit land. om de dader te vinden als er wordt ingebroken. om daders op te sporen die de tas van je oma hebben gejat en ga zo maar door. je moet die mensen dankbaar zijn.

daarbij wordt volgens mij zo veel vuurwerk afgestoken tussen september en december, en er is eigenlijk zo weinig politie, dat ze volgens mij prioriteiten stellen. als er in een kroeg een vechtpartij aan de gang is, en ergens anders wordt vuurwerk afgestoken, gaan ze echt niet achter dat vuurwerk aan hoor!

in dit geval is er echt geen reden om de politie de schuld te geven, want zoals er in het bericht stond; die melding is nooit bij de politie binnen gekomen.

mvg, Lünig

Ik geef de vrouw ook gelijk. zelf stook ik alleen maar van 10 tot 2 als de dag daar is, dit omdat ik weet dat er veel mensen zijn die er niet van gediend zijn of bang zijn. Zo houd ik rekening met hun en kunnen zij rekening met mij houden als ik ga stoken, wel zo eerlijk lijkt mij:p

Of deze vrouw overdrijft, weten we niet want we weten niet wat er is afgestoken en aangezien ze er waarschijnlijk geen verstand van heeft is het logisch dat ze denkt dat het grote gevolgen had kunnen hebben.. En dan nog, de afgelopen jaren zijn er bij mij in de buurt al een aantal dingen (huizen, gemeentetuintjes) in brand gevlogen door vuurwerk, en dan gewoon door klein vuurwerk zoals babypijltjes en grondbloemen. Dat zegt al weer iets over wat nou overdrijven is en wat niet.

En dat de politie niks doet? tja ik heb zelf al nooit echt vertrouwen in ze gehad dus hier weer een bevestiging:p

Wel een beetje overdreven dat ze gelijk woedend word en bang is dat een bosperceel in de fik zou vliegen (ik kan het mis hebben, maar voor zover ik weet wonen we niet in de outback van afrika of australie, maar gewoon in ons natte kikkerlandje nederland).
Maar opzich kan ik het wel begrijpen, ik vind het zelf soms ook irritant (en dat voor een vw freak :P), ik vind ook dat ze buiten de tijden afsteken, illegaal vuurwerk en vooral natuurlijk misbruik/vandalisme harder/meer moeten aanpakken. Dat zal wel moeten om de burger een beetje rustig te houden en vuurwerk wat uit het kwade daglicht te halen (al heb ik natuurlijk liever een versoepeling van de regels/tijden).

Maargoed, dan heb je weer gezeik van "ga boeven vangen", mensen willen wél dat dit soort overlast aangepakt word, maar óók dat ze binnen 10 sec. voor de deur staan als er is ingebroken. En toch zijn er genoeg mensen ook zo hypocriet om bijv. voor het aanpakken van te vroeg af steken te zijn, maar dan als ze een keer voor te snel rijden een boete krijgen meteen beginnen te janken van "ga boeven vangen", terwijl dat laatste toch écht een stuk problematischer/gevaarlijker is dan wat vuurwerk te vroeg afsteken. (ook allemaal mensen die willen dat hun materiele spullen beschermd worden door binnen 10 sec. na een inbraak politie aanwezig te willen hebben, maar verkeerscontrole onzin vinden, terwijl daar toch echt levens in gevaar zijn, voor hetzelfde geld word je kind aangereden door zo'n malloot, dat lijkt me erger dan een paar honderd euro die gejat is).

Back
Bovenaan