LC: pak makers van vuurwerkbommen aan

Stefano1997

VWC lid
CAPELLE AAN DEN IJSSEL - Leefbaar Capelle bindt ook dit jaar de strijd aan tegen het afsteken van vuurwerkbommen. "Het is levensgevaarlijk wat er tegenwoordig wordt afgestoken'', vindt Ilse Bollinger, raadslid voor Leefbaar Capelle.

"Het is wachten op de eerste slachtoffers. Het gaat dan nog niet eens om een paar gemiste vingers; je moet er niet aan denken dat er dodelijke slachtoffers vallen. Dat kan niet en dat willen we niet. Bovendien heeft de hele samenleving last van vuurwerk: mens en dier! Daarom openen we een meldpunt vuurwerkoverlast.''

Vanwege het grote succes van vorig jaar opent Leefbaar Capelle ook dit jaar weer een meldpunt vuurwerkoverlast. "De kosten door opgeblazen vuilcontainers, prullenbakken, lantaarnpalen enz. zijn hoog. Dit wordt door de Capellenaar gedragen. Wat mij betreft worden deze kosten op de daders verhaald'', stelt Bollinger. Door de meldingen, waarbij ook eventueel een signalement van de daders kan worden doorgegeven, wordt de pakkans groter. "Uiteraard moet altijd de politie worden ingeschakeld. Wij kunnen daders niet van hun bed lichten. Met de meldingen hopen we wel inzichtelijk te krijgen waar en wanneer de overlast het heftigst is en door wie het wordt gepleegd.''

bron: http://www.dichtbij.nl/capelle-krim...320/lc-pak-makers-van-vuurwerkbommen-aan.aspx

Zelf "bommen" maken met ladingen flash is erg onverantwoord en is stukken gevaarlijker dan het prefab illegale vuurwerk. Ik ben sowieso geen fan van die enorme knallers, doe mij dan maar carbid als alternatief (daar zijn desnoods nog hardere dreunen mee mogelijk).

Zelf wat rakeltjes maken, kleine mines of fonteintjes (op een verantwoorde manier, volgens pyrotechnische richtlijnen en methoden) daarentegen hoeft niet per se gevaarlijk te zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld veel in Amerika.
Echter blijf ik erbij dat dit soort dingen erg veel verantwoording vergen en dus niet hoeven.

Laatst bewerkt:
Alleen het jammere is dat ze alles "bommen" noemen. Zelfs een simpel nitraatje dus feitelijk staat hier dat ze gewoon de oorlog verklaren aan vuurwerk.

Leefbaar. Populistische partij waar je weinig aan hebt. Of het nou Capelle, Rotterdam, Lansingerland of wat dan ook is. Vooral een partij die de macht van de lokale PvdA fracties moest doorbreken.

Dankzij die partij is Rotterdam sinds jaar en dag een politiestaat.
Tot op heden heb je er weinig aan, behalve dan dat burgers met de meest onzinnige zaken worden lastig gevallen om de gemeentekas te spekken.

Zelf "bommen" maken met ladingen flash is erg onverantwoord en is stukken gevaarlijker dan het prefab illegale vuurwerk. Ik ben sowieso geen fan van die enorme knallers, doe mij dan maar carbid als alternatief (daar zijn desnoods nog hardere dreunen mee mogelijk).

Zelf wat rakeltjes maken, kleine mines of fonteintjes (op een verantwoorde manier, volgens pyrotechnische richtlijnen en methoden) daarentegen hoeft niet per se gevaarlijk te zijn. Dit gebeurt bijvoorbeeld veel in Amerika.
Echter blijf ik erbij dat dit soort dingen erg veel verantwoording vergen en dus niet hoeven.

En ik durf te wedden dat de gemiddelde ervaren pyro betere en op een veiligere manier knallers ,mines enzv maakt puur omdat er bijna geen massa productie aan te pas komt.
In china of weet ik het waar word niet veel op veiligheid gelet. En er is een verschil tussen 600 gram in een huls proppen of max 50.
En een bom is om mensen te verwonden of vermoorden,dat hele woord moet eens snel verdwijnen in vuurwerk en pyro wereld. Komt puur door de bang makende media , haal dan ook maar wasbenzine en haarlakbussen uit de schappen haha.
1000 sterretjes in een stalen buis, dat is pas gevaarlijk !! Hoe dan ook zullen er nu er hardere knallers zijn afgestoken door mensen de drang en de kick blijven zelfs om te slopen.
Zoek eens wat verder dan vuurwerk zelf of mensen die pyro uitvoeren , is er nou een echte reden waarom mensen die drang hebben ? Of zijn ze gewoon dom, tja ze slopen dat is niet ( slim ) maar er moet toch wat meer achter zitten dat iemand het doet ?
Ik reageer nu ff zo want ik ben het negatieve beeld zat over vuurwerk en pyro. De wet onderscheid pyro en mensen die maar wat aan*****n niet , maar het zou toch echt wel moeten gebeuren.
Zo niet , maken ze maar weer een leuke vergunning en opleiding voor het zelf produceren van knallers tot 30 gram en andere pyro dingen, en dan een paar leuke afsteek plekken. ( zolang de staat er maar aan verdiend moet je maar denken, en het moet in het politieke toneelstuk passen )
Heb je gelijk minder slopers en na een tijd is het speciale ook weg, denk ik dan ?

Daar ben ik het ook mee eens.
In veel landen is het zo geregeld: er is consumentenvuurwerk beschikbaar voor diegenen (de "leken" of mensen die niet zelf vuurwerk willen maken) die gewoon wat willen afsteken.
Voor de serieuze hobbyisten en afstekers (die ook echt pyrotechniek als hobby hebben), is er een aparte regeling. Zo iets is er in bijvoorbeeld Engeland en Amerika geregeld.

Helaas ziet de Nederlandse staat de serieuze pyrohobbyisten in Nederland ook aan als "bommenknutselaars". Ik heb er dan ook een hekel aan dat ieder stuk los knalvuurwerk wat harder knalt dan een Nederlandse kleiploffer een "bom" of "explosief" wordt genoemd.
Dat ze debielen willen aanpakken die onverantwoord projectielen maken (zoals sterrejes of flitspoeder in een metalen pijp) kan ik begrijpen.

Ik neem best aan dat als je zelf op een verantwoorde manier, volgens erkende werkwijzes, opslagmethoden en compositiemethoden werkt, er betere resultaten worden behaald dan het Chinese spul, omdt men zelf bewust is van de composities die hij/zij in een device stopt en over de afwerkmethoden. Iets wat in een gemiddelde Chinese vuurwerkfabriek niet het geval is.
Daar worden vaak instabielere of vervuilde composities (natuurlijk goedkoper dan.., daar draait het daar om) machinaal gemengd en stoppen de Chinezen het zonder na te denken in de devices, waardoor er potentiëel gevaarlijke situaties kunnen ontstaan, ook voor de eindgebruiker.

Onderstaand zal er door de Overheid moeten gebeuren:
- Scheidt de idioten van de serieuze hobbyisten (al dan niet het maken van echte pyrotechnishe werken);
- Zorg voor een "Pyro Society" in Nederland, zodat serieuze vuurwerkafstekers en pyrohobbyisten hun gang kunnen gaan.
Ik ben alleen bang dat dit niet snel gaat gebeuren helaas...

Back
Bovenaan