Laten we het hebben over cakes vs compounds

Vipergq

VWC lid
Wat voert over het algemeen de boventoon in je bestellingen? Koop je vaker meer cakes dan compounds?

En wat vind je leuker om af te steken over het algemeen, de kwantiteit van cakes afsteken en het ontdekken van nieuwe cakes die zichzelf ontstijgen (insane, der hammer, monster ride bv) en , of de kwaliteit en de langere duur van een compound.

Hoor graag wat medefreaks aan voorkeuren hebben:bonk:

Kwaliteit staat bij mij voorop en dan maakt het voor mij weinig uit of ik dan losse cakes schiet, compounds of zelfs gewoon een mooie fontein. Als het maar mooi is. Ik heb wel een lichte voorkeur naar compounds en zal dan ook eigenlijk niet meer naar cakeboxen kijken, want wil zelf niet meer doorlonten.

Toen ik begon met vuurwerk afsteken (ondertussen alweer 44 jaar geleden) voerde kwantiteit de boventoon. Zoveel mogelijk vuurwerk, liefs knal, voor zo weinig mogelijk geld.

Naarmate ik ouder werd verschoof mijn interesse meer naar siervuurwerk. Met verschillende effecten een mooie show maken.

Nu er steeds meer mooie compounds op de markt komen is het zelf samenstellen van een show met losse cakes steeds minder belangrijk. Waarom zoveel werk ergens in steken, als je het kant en klaar kan kopen.

Dit jaar heb ik bijna alleen maar megacompounds die elk een show op zich zijn.

Hieronder mijn aankopen tot nu toe.

Event Gates Of Detonation
Transbomber Championa Edition
Event Mine Shell Mayhem
Airforce Display Box
Event Sodom And Gomorrah
Event Flash Of The Gods

Kwaliteit staat inderdaad voorop. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een Insane, dat is een show op zich. Wel is dat een unicum. Vaak heb ik het idee na een "normale" cake die maar 1 of 2 effecten heeft dat het wel lang genoeg is geweest.

Wat compounds/cakeboxen hebben qua afwisseling is ook wel top. De beleving van een groot blok neerzetten icm afwisseling en duur is prachtig. Meer waard dan de meeste cakes!

Tja altijd de grote vraag

Zelf hou ik wel van losse cakes, vooral als er een bijzonder effect in zit. Qua geld is het tot nu toe ongeveer 50/50.
Spul afsteken is gewoon leuk dus ik wil altijd wel graag een partijtje cakes hebben.

Een compound moet bij voorkeur wel iets toevoegen, als in meer zijn dan 4 cakes achter elkaar bijvoorbeeld door tempo wisselingen, wisselende effecten of finale waar je in een enkele cake de ruimte niet voor hebt.

Verder maak ik ook altijd een mix tussen kwaliteit en koopjes.

Tja altijd de grote vraag

Zelf hou ik wel van losse cakes, vooral als er een bijzonder effect in zit. Qua geld is het tot nu toe ongeveer 50/50.
Spul afsteken is gewoon leuk dus ik wil altijd wel graag een partijtje cakes hebben.

Een compound moet bij voorkeur wel iets toevoegen, als in meer zijn dan 4 cakes achter elkaar bijvoorbeeld door tempo wisselingen, wisselende effecten of finale waar je in een enkele cake de ruimte niet voor hebt.

Verder maak ik ook altijd een mix tussen kwaliteit en koopjes.

Dit heb ik ook haha, vind het heerlijk om 2 goedkope cakes te vinden en die door te lonten en dan mooi kort showtje van minuut te zien. Of gewoon meerdere goede cakes zoals der hammer en monster ride af te steken, omdat het proces en ritueel van afsteken zelf ook leuk is.

Bij mij ook 50/50, als ik 750 euro uitgeef aan vuurwerk dan zal ongeveer 300 daarvan aan losse cakes gaan zoals de insane, mjb en der hammer

Toen ik begon met vuurwerk afsteken (ondertussen alweer 44 jaar geleden) voerde kwantiteit de boventoon. Zoveel mogelijk vuurwerk, liefs knal, voor zo weinig mogelijk geld.

Naarmate ik ouder werd verschoof mijn interesse meer naar siervuurwerk. Met verschillende effecten een mooie show maken.

Nu er steeds meer mooie compounds op de markt komen is het zelf samenstellen van een show met losse cakes steeds minder belangrijk. Waarom zoveel werk ergens in steken, als je het kant en klaar kan kopen.

Dit jaar heb ik bijna alleen maar megacompounds die elk een show op zich zijn.

Hieronder mijn aankopen tot nu toe.

Event Gates Of Detonation
Transbomber Championa Edition
Event Mine Shell Mayhem
Airforce Display Box
Event Sodom And Gomorrah
Event Flash Of The Gods

Ik denk omdat het proces van afsteken zelf ook iets bevredigends heeft. Dat is voor mij de voornaamste reden om cakes te kopen

Ik neem me al jaren voor minder cakes te kopen en meer compounds/boxen. Zo ook afgelopen jaar, dit keer was de verhouding 14 cakes om 7 boxen/compounds.

Wel haal ik geen enkele kleine budget cake meer. Voor beiden geldt dat ze zorgvuldig worden uitgekozen, op basis van kwaliteit (en een beetje de prijs).

Ik neem me al jaren voor minder cakes te kopen en meer compounds/boxen. Zo ook afgelopen jaar, dit keer was de verhouding 14 cakes om 7 boxen/compounds.

Wel haal ik geen enkele kleine budget cake meer. Voor beiden geldt dat ze zorgvuldig worden uitgekozen, op basis van kwaliteit (en een beetje de prijs).

Waarom dat voornemen om te minderen met cakes?
Alsook, geen budget cakes zoals der hammer of monster ride?

Hier een voorkeur voor losse cakes. heeft te maken met het showmatig schieten. Dus veel dezelfde cakes en het themastisch willen schieten. Voor het schieten van de wat betere show heb je niets aan conpounds of boxen. Of je moet geen ambitie hebben, maar dan krijg je al gauw een eenvoudig ramschowtje met diverse boxen en hoop bont gedoe.

Dus ik denk voor de echte freaks dat de voorkeur ligt bij losse cakes met een effect.

Mwah, je hebt tegenwoordig veel single effect boxen, of boxen met een duidelijk thema (goud of juist kleur bv). Zo schiet ik een "showtje" (leuke volgorde boxen/cakes) vnml met boxen maar ook met wat cakes tussendoor die een uniek effect hebben dat je niet in box vorm tegenkomt. Of iets in in cake vorm omdat alles als box teveel in de euri's gaat lopen. Of ik combineer wat cakes met elkaar, of een cake met een bxo... Het is net een balans van wat voor effect, hoelang, voor hoeveel geld ik wil neerzetten. Cakes zoals een 19sh assortiment of wat cakes die niet in "het plan" van 18u/00u show passen gaan daar buitenom. Dan schiet ik een enkele box die "over" is.

Dus ik heb meestal een 50/50 combi van boxen en cakes. Elk heeft z'n voordelen.

Doe mij maar compounds. Hoewel losse cakes ook zeker niet weg hoeven. Ik merk alleen dat compoumds toch meer furie geven dan een stand alone cake.

Losse cakes zijn wel mooi maar wel vaak eentonig, vaak bv 25shots hetzelfde effect. Een compound is afwisselend en zeker wat verschillende tempo’s maakt dat de aandacht en spanning opgebouwd wordt en aandacht niet verslapt.

Ik merk dat ik soms zelf van een cake zelf erg geniet, maar het publiek (familie) vindt het maar saai. Een compound/box vinden ze mooier, omdat het afwisselender is en opbouwt naar een finale. En het duurt langer :D

Ik ben vanaf 18u non-stop bezig met stoken. Dat begint met kleine budget cakes om 18u, met tussendoor een enkele kleine compound (de strong celebration bleek een grote meevaller om het 18u gedeelte af te sluiten) en vanaf 00u is het alleen nog maar compounds. Dit naast de pijlen en single shots natuurlijk, die in grootte meegroeien. Ik vind het vele aansteken tof, veel afwisseling tussen de cakes (dat een cake zelf eentonig is vind ik niet zo erg). Cakes hebben meestal uniekere effecten, compounds rammen lekker door.

Ik denk omdat het proces van afsteken zelf ook iets bevredigends heeft. Dat is voor mij de voornaamste reden om cakes te kopen

O zeer zeker hier ook het geval. Maar ik merk wel dat ik toch wel ga voor de grotere cakes. De kleinere cakes zijn zwaar in de minderheid en vooral bedoeld voor de show om 18.00 en 22.00.
Dit jaar wil ik toch proberen om meer compounds te halen en minder cakes, maar dat houd ik mij zelf al enkele jaren voor, en eigenlijk komt het er nooit van :D

ik heb zelf het meest de boxen/compounds. voordeel is dat er meerdere effecten in 1 doos zitten. je hebt de tijd om er naar te kijken i.p.v. al de volgende pot te pakken. Ik heb natuurlijk wel ook gewoon wat sierpotten. Maar die hebben dan meestal ook wel een effect die ik perse wil hebben.

Voor mij vooral cakes. Dit is vooral gedreven door een drietal punten:
_ ik vind compounds (de kwalitatief betere) gewoonweg te duur. Een dikke 100 euro voor 1 product is voor mij not done,
- ik vind compounds vaak eentoning. Dan is het 3 of 4 keer min of meer dezelfde cke achter elkaar. Bah. Dat kan met losse cakes ve speelser,
- met losse cakes kun je meer variaties maken en uniekere effecten opzoeken. Ben erg fan vn falling leaves, spinning tails, hummers, flying bees etc. Dat zit zeer zeer zelden in een compound, maar in cakes is er nog wel wat keuze in

Waarom dat voornemen om te minderen met cakes?
Alsook, geen budget cakes zoals der hammer of monster ride?

Omdat de boxen/compound wat meer spectakel geven. Ik schiet alles los achter elkaar en geef buren ook een kans wat te schieten tussendoor. Cakes duren relatief kort, maar zijn wel interessant qua effecten. De meer bijzondere boxen geven een hoger showgehalte en doen het beter bij het publiek.

Budget Cakes, bedoelde ik cakes van minder dan 10 euro. Monster Ride en Der Hammer, nooit gehad, maar misschien wel interessant.

Leuk topic! ik merk dat ik steeds meer overga op boxen en steeds minder cakes koop. Er is genoeg te kiezen en ook als je shows wilt maken kan je tegenwoordig ook volstaan met alleen boxen. Is denk ik ook puur uit gemakzucht en met de tegenwoordige compounds een stuk veiliger qua regels.
Alleen zal ik nooit alleen maar boxen gaan kopen. Want losse cakes zijn gewoonweg te leuk om af te steken.

Afgelopen 2 jaar vooral cakeboxen/ compounds gestookt en dat geeft over het algemeen veel spektakel...Wel besloten ook weer meer cakes te kopen. Ben je toch wat meer bezig en dat heb ik wel gemist afgelopen jaar. Met alleen maar boxen ben je ook sneller klaar en dat kan/ mag de bedoeling niet zijn....

Back
Bovenaan